تبیان، دستیار زندگی
این روزها بازار ارز، پر تب و تاب است؛ در هفته های گذشته هر روز نرخ ارز افزایش یافته و هنوز هم راهکاری برای کاهش قیمت یا تثبیت بازار ارز ارائه یا حداقل اجرا نشده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تب و تاب «ارز» می‌خوابد؟


این روزها بازار ارز، پر تب و تاب است؛ در هفته های گذشته هر روز نرخ ارز افزایش یافته و هنوز هم راهکاری برای کاهش قیمت یا تثبیت بازار ارز ارائه یا حداقل اجرا نشده است.

ارز

ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که پیش از این نیز طرحی را برای ساماندهی بازار ارز در دست تدوین داشت، ضمن ارائه راهکارهای خود برای کاهش نرخ ارز به مسوولان بانک مرکزی هم توصیه می کنند با توجه به وعده های تحقق نیافته شان، در مصاحبه ها دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

فتحی پور

مشروح گفت و گوی فتحی پور با تبیان را در زیر می خوانید:

-با توجه به وضعیت بازار ارز در هفته های گذشته راهکار شما برای تثبیت و کاهش قیمت ارز در این شرایط چیست؟

ما از ابتدا تاکید کرده بودیم که باید ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود و به همین منظور راهکارهایی در نظر گرفته شود. اول از همه به نظر می رسد بانک مرکزی باید گشایش LC های اعتباری را عملی کند، در گام دوم لازم است توزیع اقلام و کالاهای اساسی، مواد غذایی و دارویی با نرخ مرجع با نظارت دولت، تعاونی ها و اتحادیه ها ساماندهی شود.

-آیا شما نرخ 1226 تومان برای ارز مرجع را مناسب می دانید؟

ما معتقدیم نرخ ارز مرجع فعلی نرخ مناسبی است و باید برای کالاهای اساسی، مواد غذایی و دارویی حفظ شود و در کنار آن نرخ ثابتی برای ارز نسبت به تورم موجود پیش بینی شود. تشکیل کمیته تخصیص ارز در بانک مرکزی و استقرار دبیرخانه آن در بانک مرکزی نیز از دیگر مواردی است که در این راستا می تواند به ثبات در بازار ارز کمک کند.

البته پیش بینی پرداخت ارز مرجع برای کالاهای اساسی نیز باید برای بازه زمانی یک تا دو ساله در نظر گرفته شود. چرا که این فرصتی است که ما باید بیشتر به فکر تولید باشیم تا واردات و کاری کنیم تا از ارز بی نیاز شویم و دیگر به ارز نیاندیشیم.

به نظر می رسد باید برای مدت یک سال برنامه ای داشته باشیم و قیمتی را برای کالاهای ضروری و تولیدی ها مشخص کنیم تا بتوانیم هم قراردادها را ببندیم و هم به اقتصاد کشور ثباتی بدهیم، ضمن اینکه قیمت های بیرون را هم کنترل کنیم.

پیش بینی پرداخت ارز مرجع برای کالاهای اساسی باید برای بازه زمانی یک تا دو ساله در نظر گرفته شود. چرا که این فرصتی است که ما باید بیشتر به فکر تولید باشیم تا واردات و کاری کنیم تا از ارز بی نیاز شویم و دیگر به ارز نیاندیشیم

-با چه راهکاری می توان نقدینگی که به سمت بازار ارز روان شده را جذب کرد؟

در حال حاضر ارز در کشور ما به عنوان یک کالا و دارایی به حساب می آید و مردم سعی دارند این دارایی خود را افزایش دهند. بنابراین عده ای ارز را در خانه ها نگهداری می کنند پس ما باید کاری کنیم تا مردم ارزی که در دست دارند را به بانک ها بیاورندو در ازای آن سود  خوبی به آنها پرداخت کنیم.

فتحی پور

- کاهش ارزش پول ملی به عنوان یکی از اثرات مهم افزایش قیمت ارز را چطور ارزیابی می کنید؟

کاهش ارزش پول ملی در کشور یک آفت و مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما نباید اجازه دهیم ارزش پول ملی ما کاهش یابد چرا که حفظ ارزش پول ملی از محورهای تحول اقتصادی است و باید ملاحظات زیادی در این باره رعایت شود.

-علت افزایش ناگهانی قیمت ارز در هفته های گذشته را چه می دانید؟

متاسفانه مدیریت بانک مرکزی در این باره بسیار ضعیف عمل کرد. مسوولان بانک مرکزی ضمن عمل به این راهکارها خوب است که در مصاحبه های خود هم دقت نظر بیشتری به خرج دهند چرا که این مصاحبه ها عواقبی دارند. متاسفانه نوعی بی اعتمادی در سیستم پولی و بانکی ایجاد شده و مردم اعتمادشان را از دست داده اند چرا که هر وعده ای داده شده تحقق نیافته و این خود از عامل گرانی هاییست که در جامعه ایجاد شده است.

متاسفانه نوعی بی اعتمادی در سیستم پولی و بانکی ایجاد شده و مردم اعتمادشان را از دست داده اند چرا که هر وعده ای داده شده تحقق نیافته و این خود از عامل گرانی هاییست که در جامعه ایجاد شده است

-ارزیابی شما از تصمیم دولت برای اختصاص ارز آزاد با نرخ دودرصد زیر قیمت بازار به صنعتگران و تولیدکنندگان چیست؟

من تا به حال چنین چیزی نشنیده ام و از این تصمیم بسیار متاسفم. این چه حرفی است؟ آیا ما باید تابع بازار باشیم یا بازار باید تابع بانک مرکزی باشد؟