تبیان، دستیار زندگی
ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند (سینما حقیقت ) از سیزدهم تا بیستم آبان برگزار شد . جشنواره ای که آرام برگزار شد. آرامشی که از سر تایید نبود . این آرامش ، مثل کسادی بازاری است که مشتریانش دل سردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مجتبی شاعری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره ی استقبال بی نظیر


ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند (سینما حقیقت ) از سیزدهم تا بیستم آبان برگزار شد . جشنواره ای که آرام برگزار شد. آرامشی که از سر تایید نبود . این آرامش ، مثل کسادی بازاری است که مشتریانش دل سردند.

ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند

قرار نیست که در این چند سطر وجه اهمیت سینمای مستند را باز خوانی کنیم . اما وقتی تا این حد بی توجهی به سینمای مستند را شاهدیم ، ناگزیر از یاد آوری برخی نکات فراموش شده می شویم . سینمای مستند ، در ژانر های مختلف ، تنها جنبه ای هنرمندانه از وجوه یک هنر فراگیر ندارد. فیلم مستند مرجع دانشی بسیاری از تحقیقات است . تحقیقاتی که نه در موقع شکل گیری که برای زمان های در پیش هم مفید خواهد بود. سینمای مستند ، حتی اگر مبتنی بر تحقیقاتی باشد ، که در گذر زمان وجه دانشی شان را از دست بدهند ، دست کم نشانگر روند تاریخی یک رویداد ، یک فعالیت علمی و از همه مهم تر روال فیلم سازی در یک دوره ی خاص است.

با این وجود تولیدات مستند این چند ساله در سینمای ایران و به خصوص آخرین دوره ی جشنواره ی سینما حقیقت تا چه اندازه مایه ی فخر سینمای ایران در اینده خواهد بود. البته مستند سازان هم در این شرایط بی تقصیر نیستند . وقتی از مستند سازان با سابقه ، فیلم هایی می بینیم که قوام یک اثر قابل بررسی را ندارند ، دیگر به مدیریت سینمایی کشور نمی توان چندان امیدوار بود. وقتی فیلم ها را با لشگر یک نفره می سازند. تمام تجهیزات یک دوربین دیجیتال ساده می شود و تقریبا اکثر فیلم ها شده اند ، مستند مصاحبه محور ، نقد پر حرف فایده ای ندارد.

مستند سازان برای این که در شرایط اقتصادی معلوم فعلی ، بتوانند نفس کشیدن و فقط نفس کشیدنشان را نشان دهند ، با کمترین بودجه حاضر به ساخت فیلم می شوند ، حال این فیلم با کمک سازمان یا نهادی دولتی یا خصوصی باشد ، یا با هزینه ی شخصی ساخته شود ، فرقی نمی کند. باید صرفه جویی ، اولین شرط ساخت فیلم باشد . منتقد و تماشاچی هم دیگر این را می دانند و با توجه به همین شرایط از داوری های واقعی پرهیز می کنند . وقتی در همین جشنواره فیلم های خارجی را می بینید و در تیتراژ ابتدایی و انتهایی فیلم ، اسامی گروه سازنده جلوی چشمت قطار می شوند ، باز هم به مستند سازان ایرانی آفرین می گویی . ولی بعد تر به این آفرین خودت هم ایمان نداری . این آفرین مثل نمره ی بیستی است که به انشای یک دانش آموز ابتدایی می دهند . با توجه به سواد و زمانی که ان دانش اموز داشته کار قابل ستایشی صورت گرفته . اما آن چند خط محل مراجعه برای نشانه شناسی زبان فارسی نیست. معرف هیچ چیزی نیست.

حتی اگر سینمای مستند را مثل تئاتر هنر دور همی بدانیم که اهل همان هنر ، مشتریانش هستند باز هم باید استقبال بهتری را شاهد باشیم . کافی بود، همان کسانی که مستند می سازند یا در خیال ساختن مستند هستند ، مشتری جشنواره ی سینما حقیقت باشند ، آن وقت فیلم ها برای صندلی های خالی ، و ارائه ی بیلان برگزاری جشنواره ای بین المللی فیلم مستند به نمایش در نمی آمد.

کوتاه آمدن مستند سازان با سابقه به ساخت فیلم های تک نفره و کم خرج و بعضا خلق الساعه ، سینمای مستند را به سمتی می برد که بسیار ی تصور کنند که سینمای مستند ، نوعی از فیلم سازی دمدستی است که اگر نمی توان در گونه های دیگر هنر خودی نشان داد پس حداقل می شود ، یک دوربین ساده به دست گرفت و از هر چه به قاب دوربینت- و نه قاب ذهن انسانی مستند ساز – تصویر بگیری و اسمش را بگذاری فیلم مستند و از آن بدتر به خودت هم بگویی مستند ساز .

جشنواره امسال از بابت جذب مخاطبین وضعیت اسف باری داشت . اکران هایی که تماشاچیانش انگشت شمار بودند . انگشت شمار تعبیر کنایی کم بودن تماشاچی نیست که در مقام استنباط لفظی هم عبارت انگشت شمار ، برازنده ی آن است . نکته ی جالبی که در این اکران ها وجود داشت ، استقبال بهتر تماشاچی ها در  روز های آغازین بود . با این که به سنت معمول جشنواره ها ، فیلم های مهم در روزهای آخر باید نمایش داده شوند و طبیعتا انتظار استقبال در روز های پایانی باید بیشتر باشد . اما این بار برعکس بود.

در همان اکران های انگشت شمار هم ، نیمی از تماشاچیان فیلم ها را کامل نمی دیدند. و قاعدتا با این  شرایط میل و رغبت برای دنبال کردن دیگر فیلم ها باقی نمی ماند .

حتی اگر سینمای مستند را مثل تئاتر هنر دور همی بدانیم که اهل همان هنر ، مشتریانش هستند باز هم باید استقبال بهتری را شاهد باشیم . کافی بود، همان کسانی که مستند می سازند یا در خیال ساختن مستند هستند ، مشتری جشنواره ی سینما حقیقت باشند ، آن وقت فیلم ها برای صندلی های خالی ، و ارائه ی بیلان برگزاری جشنواره ای بین المللی فیلم مستند به نمایش در نمی آمد. صندلی های سینما فلسطین و عصر جدید و حقیقت از اهل سینمای مستند پر می شد که دست کم مثل تئاتری ها آبرو داری شده باشد.

این استقبال با شکوه ، حتما از سر دلسردی نیست .

مجتبی شاعری

بخش سینما وتلویزیون تبیان