تبیان، دستیار زندگی
تاریخ نیز خود گواه آنست كه در هر عصری، چه از طرف مخالفان اسلام و چه از طرف علاقمندان به آن فعالیت های گسترده ای در شناخت قرآن انجام پذیرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه جاویدان (4)

قرآن

ادامه از معجزه جاویدان(3)

هر چند مبارزه طلبی قرآن از همان شروع نزول آیات آغاز گردیده وتاریخ به خوبی و روشنی بیانگر شكست آنانی است كه در صدر اسلام در مبارزه و تحدی با قرآن قرار گرفته‌اند ولی مبارزه طلبی قرآن منحصر به زمان ومكان خاصی نمی‌باشد و آن چنان كه خود را معجزه جاودان و آئین جاودان معرفی می‌نماید دامنه و وسعت این میدان مبارزه را نیز به گونه‌ای جاوید می‌دانسته و تمام انسان ها و جهانیان و مراكز علمی و ادبی را در هر دوره و زمان به چنین هماوردی خوانده است.

تاریخ نیز خود گواه آنست كه در هر عصری، چه از طرف مخالفان اسلام و چه از طرف علاقمندان به آن فعالیت های گسترده ای در شناخت قرآن انجام پذیرفته است.

«ابوالعلاء معری» از ادیبان بزرگی بوده كه در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم میلادی می‌زیسته است. وی متهم است كه بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف آن نموده كه آیاتی شبیه آیات قرآن بسازد و دراین مدت هر چند موفّق به چنین كاری نشد ولی این امر باعث شد تا چند كتاب زیبا از وی بیادگار بماند.

او می‌گوید:‌ «این سخن در میان همه مردم اعم از مسلمان و غیر مسلمان مورد اتفاق است كه كتابی كه محمد(ص) آورده است، عقل ها را دربرابر خود مغلوب ساخت  و تاكنون كسی نتوانسته است مانند آن را بیاورد ، سبك این كتاب با هیچ‌یك از سبك های معمول میان عرب اعم از خطابه ، رجز ، شعر و سجع كاهنان شباهت ندارد . امتیاز و جاذبه این كتاب به قدری است كه اگر یك آیه از آن در میان كلمات دیگران قرار گیرد همچون ستاره ای فروزان درشب تاریك می درخشد».

در ادامه سیر تاریخی شناخت قرآن با اعترافات جالبی از طرف محققان ادبی برخورد می‌كنیم.

«گوتــه» شاعر و دانشمند بزرگ آلمانی كه در بین قرن هجدهم و نوزدهم میلادی می‌زیسته و نامش با ادبیــات اروپا عجین گردیده چنین می‌نویسد: « سالیان درازی كشیشان از خدا بی خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن محمد دور نگاه داشته‌اند اما هرقدر كه ما قدم در جاده علم و دانش گذارده‌ایم پرده‌های جــهل و تعصب نا بـه جا از بـین می‌رود، و به زودی این كتاب توصیف ناپذیر قرآن، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش جهان كرده، عاقبت محور افكار مردم جهان می‌گردد».

او اضافه می‌كند كه: « ما در ابتدا از قرآن رو گردان بودیم اما طولی نكشید كه این كتاب توجه  ما را به خود جلب نمود و ما را دچار حیرت ساخت تا آن جا كه در برابر اصول و قوانین علمی و بزرگ آن سر تسلیم فرود آوردیم». این بررسی و سپس تكریم و تعظیم و تسلیم در طی قرون و تا امروز ادامه داشته و دارد. درقرن اخیر نیز ضمن گسترش ارتباطـات و حساسیت بیش از پیش دنیای یهودی و مسیحی به گسترش اسلام، حركت‌های تحقیقی و دانشگاهی گسترده‌ای برای پاسخگویی به سؤالات مطروحه در این ارتباط انجام گرفته است ولی نتیجه همان تكریم و تعظیم و تسلیم در مقابل قرآن بوده است .

ادامه مطلب در معجزه جاویدان5

نوشته محسن سید اسماعیلی

بخوانید :

انسان 1

عقل و وحی 1

علم و دین 1

دین شناسی 1

اسناد جاویدان 1

کدام دین 1

اسلام و محمد(ص)1


تنظیم: صادقی