تبیان، دستیار زندگی
تنها دو روز تا برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات كاناپولو قهرمانی آسیا به میزبانی ایران باقی مانده است، مسابقاتی كه برای بانوان ملی پوش این رشته حكم دفاع از عنوان قهرمانی را دارد و برای تیم ملی كاناپولو مردان هم فرصتی برای بهبود رتبه در آسیا محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلایه بانوان از رسانه های ورزشی


تنها دو روز تا برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات كاناپولو قهرمانی آسیا به میزبانی ایران باقی مانده است، مسابقاتی كه برای بانوان ملی پوش این رشته حكم دفاع از عنوان قهرمانی را دارد و برای تیم ملی كاناپولو مردان هم فرصتی برای بهبود رتبه در آسیا محسوب می شود.


کاناپولو

تیم ملی كاناپولو بانوان هشتمین مرحله اردوی آمادگی خود را در دریاچه مجموعه «آزادی» در شرایطی دنبال می‌كند كه تا كنون هیچ بازی تداركاتی نداشته و تنها حضور قهرمانان ملی پوش در یك تورنومنت به سال 2008 باز می‌گردد.

بانوان ملی پوش كه تاكنون توانسته‌اند سه دوره قهرمانی آسیا را تجربه كنند بناست تا از روز هشتم مهر برای تكرار قهرمانی در مقابل دو كشور دیگر كه از قضا مدعیان كاناپولو محسوب می‌شوند، قرار گیرند.

حضور در اردوی آمادگی تیم ملی كاناپولو بانوان بیشتر از هر چیز گمنام بودن ‌آن‌ها را به رخ می‌كشد به طوری كه به نظر می‌رسد جزء اهالی قایقرانی كسی از احوال قهرمانان آبی خبر چندانی ندارد!

حتی در كل مسیر تا دریاچه هم هیچ نشانی از تبلیغات مسابقات قهرمانی آسیا كه تنها دو روز دیگر در مجموعه ورزشی آزادی آغاز خواهد شد نیست؛ گویا نه تنها مردم بلكه ممكن است ورزشكاران رشته‌های دیگر كه هر روز در ورزشگاه آزادی رفت و آمد دارند هم از این مسابقات بی اطلاع مانده باشند.

* مسابقات كاناپولو آسیایی بانوان با حضور سه تیم!

این دوره از مسابقات قهرمانی آسیایی كاناپولو در بخش مردان با حضور پنج تیم و در بخش بانوان با حضور سه تیم برگزار خواهد شد. حال جای سوال است كه با توجه به تعداد تیمهای شركت كننده آیا كیفیت مسابقات در حد قهرمانی آسیا خواهد بود؟

* كیفیت مسابقات با دوره های قبل فرقی نخواهد داشت

امید رفیع‌نیا، سرمربی تیم ملی كاناپولو بانوان معتقد است كه این دوره نه تنها كیفیت مسابقات با دوره‌های قبل فرقی نخواهد داشت بلكه می‌تواند سطح مسابقات هم بهتر از قبل باشد چون ژاپن و چین تایپه كه از تیم‌های اصلی هستند در این دوره شركت می‌كنند و سایر تیم‌ها شانسی برای قدرت‌نمایی در این رشته نداشتند.

سرمربی تیم كاناپولو بانوان درباره دلیل حضور نیافتن سایر تیم‌های آسیایی در این رقابت‌ها هم می‌گوید: حضور ایران در این رقابت‌ها برای قهرمانی است و تلاش‌مان این است كه برای چهارمین بار سكوی قهرمانی آسیا را از آن خود كنیم.

سرمربی تیم ملی كاناپولو بانوان با بیان این كه این تیم توانسته است در مسابقات جهانی در مقابل قدرت‌های برتری هم چون فرانسه كه رتبه سوم را به دست آورده به برتری برسد، افزود: با توجه به پتانسیلی كه بانوان ملی پوش ما در این رشته دارند و در صورتی كه حمایت‌های بیشتری از آن‌ها انجام شود، می‌توانند در سطح جهانی هم مدعی مقام‌های بهتری باشند

رفیع‌نیا درباره روند آماده سازی تیم ملی، اظهار می‌كند: از تیر امسال تاكنون اردوی تیم ملی آغاز شده و تا روز مسابقه هم ادامه خواهد داشت. بازیكنان تمرینات خوبی را انجام داده‌اند و آمادگی لازم برای حضور در این رقابت‌ها را دارند.

وی درباره پیشینه رشته كاناپولوی بانوان می‌گوید: رشته كاناپولو در دنیا حدود 130 سال قدمت دارد و از انگلیس این رشته شروع شده است اما كاناپولو از سال 70 وارد ایران شد و برای اولین بار شهر اصفهان تیم بانوان این رشته را راه‌اندازی كرد كه این تیم در مسابقات سال 2001 در تهران برگزار شد و تیم اصفهان به عنوان نماینده ایران با شركت در این مسابقات به مقام سوم رسید.

* كاناپولو بانوان ایران قهرمان بی بدلیل آسیا

وی ادامه می‌دهد: از سال 2005 تیم ملی بانوان تشكیل شد و برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا كه در مالزی برگزار شد، شركت كرد و توانست در اولین تجربه خود به قهرمانی برسد كه این مقام تاكنون توسط بانوان ملی پوش برای ایران حفظ شده است.

رفیع‌نیا اردوهای منظم و كم بودن فاصله زمانی حضور تیم ایران و دیگر كشورها را از جمله دلایل موفقیت تیم كاناپولو بانوان عنوان می‌كند و درباره مشكلات پیش رو ملی پوشان هم می‌گوید: به دلیل این كه رشته كاناپولو یك رشته المپیكی نیست به نظر می‌رسد كه فدراسیون توجه بیشتر خود را به رشته‌های المپیكی دارد. البته این موضوع یك موضوع طبیعی است، چون تمام فدراسیون‌ها در تمام كشورها بیشتر به رشته‌های المپیكی توجه می‌كنند.

وی درباره نداشتن اردوهای تداركاتی برای تیم بانوان كاناپولو می‌گوید: یكی از دلایل این موضوع هم المپیكی نبودن این رشته است. البته ما قبل از مسابقات جهانی میلان كه در شهریور سال گذشته برگزار شد در یكی از كاپ‌های جهانی شركت كردیم كه اكثر تیم‌های مطرح هم در آن حضور داشتند.

رفیع‌نیا با بیان این كه بانوان ملی پوش كاناپولو برای اولین بار توانستند در مسابقات جهانی سال گذشته به رتبه ششمی دست یابند، افزود: ما مسابقات جهانی سال آینده را پیش رو داریم كه در نظر داریم اردوی یك هفته‌ای را با تیم ملی آلمان برگزار كنیم و منتظر موافقت فدراسیون دو كشور هستیم.

ناشناخته بودن رشته كاناپولو بانوان و نداشتن بازی‌های تداركاتی از جمله مشكلاتی است كه این روزها ذهن بازیكنان ملی پوش را به خود مشغول كرده است. آنها از رسانه‌ها گله مندند كه حتی وقتی قهرمان آسیا می‌شوند كسی سراغی از آنها نمی‌گیرد!

سرمربی تیم ملی كاناپولو بانوان با بیان این كه این تیم توانسته است در مسابقات جهانی در مقابل قدرت‌های برتری هم چون فرانسه كه رتبه سوم را به دست آورده به برتری برسد، افزود: با توجه به پتانسیلی كه بانوان ملی پوش ما در این رشته دارند و در صورتی كه حمایت‌های بیشتری از آن‌ها انجام شود، می‌توانند در سطح جهانی هم مدعی مقام‌های بهتری باشند.

* ملی پوشان از رسانه‌ها گله مندند

ناشناخته بودن رشته كاناپولو بانوان و نداشتن بازی‌های تداركاتی از جمله مشكلاتی است كه این روزها ذهن بازیكنان ملی پوش را به خود مشغول كرده است. آنها از رسانه‌ها گله مندند كه حتی وقتی قهرمان آسیا می‌شوند كسی سراغی از آنها نمی‌گیرد!

دل آرام مرزآبادی كاپیتان تیم ملی كاناپولو بانوان می‌گوید: ما از نظر تسهیلاتی و اردوها مشكلی نداریم، اما متاسفانه بازی‌های تداركاتی و برون مرزی كمی برای ما گذاشته می‌شود. این در حالی است كه كشورهای آسیایی دیگر در مسابقات تداركاتی بیشتری شركت می‌كنند.

* كاناپولو مظلوم واقع شده است

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد به دلیل المپیكی نبودن رشته ما موضوع بازی‌های برون مرزی مد نظر قرار نمی‌گیرد و در واقع رشته كاناپولو مظلوم واقع شده است.

مرزآبادی با انتقاد از توجه نداشتن رسانه‌ها به قهرمانی تیم كاناپولو بانوان می‌گوید: متاسفانه رسانه‌ها هیچ تبلیغی در رابطه با رشته ما نمی‌كنند و حتی پخش زنده این مسابقات را برای تیم مردان این رشته هم نداریم.

كاپیتان 28ساله كاناپولو بانوان ایران كه سابقه هفت سال حضور در تیم ملی را دارد، ادامه می‌دهد: بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند كه رشته كاناپولو چه ورزشی است. آن‌ها از سابقه این ورزش در ایران مطلع نیستند.

وی ادامه می‌دهد: برای برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا كه بناست در تهران برگزار شود حتی اطلاع رسانی نشده است و كسی از برگزاری این مسابقات خبر ندارد.

كاپیتان تیم ملی كاناپولو بانوان درباره سطح این مسابقات می‌گوید: تلاش داریم از امتیاز میزبانی مسابقات استفاده كنیم و برای چهارمین بار به مقام قهرمانی در آسیا دست یابیم. سخت‌ترین مسابقه ما در مقابل چین تایپه خواهد بود، اما در مجموع به قهرمانی بسیار امیدواریم.

الهام تحقیقی ملی پوش 26 ساله تیم كاناپولو بانوان كه سابقه هفت سال حضور در تیم ملی را دارد، هم یكی از مشكلات اساسی رشته خود را ناشناخته بودن آن می‌داند و می‌گوید: ما سابقه سه بار قهرمانی آسیا را در كارنامه خود داریم اما رسانه‌ها هیچ خبری از این تیم كار نمی‌كنند.

وی ادامه داد: در این دوره از رقابت‌ها قوی‌ترین تیم‌های آسیا هم حضور خواهند داشت و ما سعی داریم قهرمانی خود را در این دوره هم تكرار كنیم.

همچنین میترا خباز دیگر ملی پوش كاناپولو ایران با 23 سال سن و سابقه 6 ساله حضور در تیم ملی هم نبود بازی‌های تداركاتی را یكی از مشكلات تیم ملی بانوان عنوان می‌كند و می‌گوید: در طول سال‌هایی كه در تیم ملی حضور داشته‌ام تیم ملی بانوان تنها در سال 2008 در كاپ جهانی بلژیك شركت كرده است. در حالی كه حضور در كاپ‌های جهانی می‌تواند كیفیت بازی تیم‌مان را بالا ببرد.

این ملی‌پوش به قهرمانی در این مسابقات امیدوار است و می‌گوید: هر چند رشته كاناپولو المپیكی نیست اما تیم ملی كاناپولو بانوان نتایج بسیار خوبی را در سطح جهان به دست آورده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد كه این دوره از رقابت‌های كاناپولو قهرمانی آسیا كه در تمام رده‌های سنی آقایان و بانوان در سكوتی خبری آغاز خواهد شد و بانوان كاناپولو در این سكوت برای چهارمین قهرمانی خود تلاش خواهند كرد.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا