تبیان، دستیار زندگی
کاروان ورزشی کشورمان که با 63 ورزشکار راهی المپیک ریو شده بود، بالاخره به کار خود پایان داد . نتیجه کار ورزشکاران ایرانی به اندازه کافی جالب نبود و خصوصا در مقایسه با المپیک 2012 لندن افت داشت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاگرد اول های المپیک

کاروان ورزشی کشورمان که با 63 ورزشکار راهی المپیک ریو شده بود، بالاخره به کار خود پایان داد  . نتیجه کار ورزشکاران ایرانی به اندازه کافی جالب نبود و خصوصا در مقایسه با المپیک 2012 لندن افت داشت.

بخش ورزشی تبیان
مدال المپیک

کاروان کشورمان در ریو 2016 تنها 3 مدال طلا، یک مدال نقره و 4 مدال برنز  کسب کرد و در نهایت در رتبه بیست و پنجم جدول مدالی رقابت ها قرار گرفت  . در این دوره از رقابت ها کسانی که انتظار می رفت قطعا مدال بگیرند از جمله احسان حدادی، فرزان عاشورزاده، حمید سوریان، بهداد سلیمی و  .  .  . در برخی موارد ضعیف تر از حد خود ظاهر شدند و گاهی نیز اسیر ناداوری شده و شانس کسب مدال را از دست دادند  . البته در نقطه مقابل مجتبی عابدینی در رشته شمشیربازی، کیمیا علیزاده در تکواندو، حسن تفتیان در دوی 100 متر و حسن یزدانی در کشتی آزاد بالاتر از حد انتظار بودند  . عملکرد خوب برخی از ورزشکاران المپیکی کشورمان باعث شد تا در ریو رکوردهای جدیدی برای ورزش کشور به ثبت برسد  .

اولین مدال آور زن ایرانی

بعد از حدود 7 دهه حضور ایران در المپیک، ورزش زنان برای اولین بار صاحب یک مدال المپیک شد  . در وزن 57  کیلوگرم تکواندو، کیمیا علیزاده حریف سوئدی اش را شکست داد و مدال برنز را به گردن آویخت  . علیزاده با کسب این مدال نام خود را به عنوان اولین مدال آور زن ورزش ایران در المپیک ثبت کرد  . این مدال کیمیا، بی شک ارزش طلا را داشت  .

اولین حضور و صعود والیبال

با صعود تیم ملی والیبال کشورمان به المپیک ریو، جذابیت  این رقابت ها برای همه ایرانیان دوچندان شد  . این اولین حضور والیبال ایران در تاریخ رقابت  های المپیک بود که با اولین صعود تاریخی به جمع 8 تیم برتر هم همراه شد  . البته سروقامتان ایران در مرحله حذفی برابر ایتالیای فینالیست 3 - صفر نتیجه را واگذار کردند و به این ترتیب به کار خود در اولین حضور در المپیک پایان دادند  .

تاریخ سازی در دوی 100 متر

حسن تفتیان، نماینده شایسته کاروان ایران در دوی 100 متر المپیک ریو 2016، با کسب رتبه سوم در گروه خود، برای نخستین بار ایران را به نیمه نهایی این رشته در تاریخ المپیک رساند  . تفتیان در دور مقدماتی با رکورد 10.17 در گروه خود سوم شد و در انتظار نمایش پایانی گروه های دیگر ماند  . در نهایت وی به عنوان یکی از بهترین ها در میان رتبه  سومی ها، به نیمه َنهایی راه یافت تا این صعود تاریخ َساز برای دو و میدانی ایران رقم بخورد  . وی در نیمه نهایی در گروه خود هشتم شد و شانس حضور در فینال را از دست داد  . تفتیان در مجموع المپیک 2016 هفدهم شد  .

کمیل، اولین سنگین وزن 2 مداله

کمیل قاسمی با کسب مدال نقره خود در بازی  های المپیک ریو 2016 پرافتخارترین سنگین وزن ایران در رقابت  های المپیک شد  . قاسمی که مدال برنز المپیک لندن را در کارنامه داشت، در ریو رنگ مدال خود را خوشرنگ تر  کرد و صاحب مدال نقره شد  .

اولین نایب قهرمانی آزادکاران

رقابت  های کشتی آزاد المپیک 2016 برزیل طی روزهای 29 تا 31 مرداد ماه در سالن کاری اوکا شماره 2 شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد و در پایان این رقابت ها تیم ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز پس از تیم روسیه برای اولین بار به عنوان نایب قهرمانی المپیک رسید  .

شمشیر طلایی عابدینی

مجتبی عابدینی شمشیرزن سابر ایران هم علی رغم ناکامی در کسب مدال موفق شد در ریو تاریخ سازی کند و برای اولین بار به عنوان یک ایرانی به نیمه نهایی المپیک برسد  . پیش از عابدینی تا به حال هیچ ورزشکار ایرانی  در مسابقات شمشیربازی به نیمه نهایی المپیک نرسیده بود  .

اولین سوت ایرانی در فینال بزرگ

پس از حضور تیم داوری ایرانی در رقابت  های المپیک ریو 2016، علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان، موفق شدند با قضاوت  های بی نقص خود در مراحل مقدماتی، تا بازی فینال خود را بالا ببرند و در نهایت به قضاوت بازی تیم  های آلمان و برزیل در ورزشگاه ماراکانا برسند  . فغانی اولین داور ایرانی و البته آسیایی است که توانسته  در فینال المپیک سوت بزند  .

جوان رعنای طلایی

حسن یزدانی با 22 سال سن موفق شد دست به کار بزرگی بزند و در حضور نامداران جهان مدال طلای المپیک را پس از 16 سال نصیب کشتی آزاد ایران کند. یزدانی در حالی به این عنوان ارزشمند دست یافت که تنها 22 سال سن دارد و نگاهی به طلایی های کشتی ایران در ادوار مختلف المپیک، نشان می دهد او جوان ترین کشتی گیر ایران است که موفق شده مدال طلای المپیک را از آن خود کند.


منبع : خراسان