تبیان، دستیار زندگی
مقام سوم یا برنز جهانی کمتر از طلا نبود، این عنوان به عناوین دیگر و افتخارات والیبال ایران افزوده شد و نوجوانان والیبال ایران توانستند بالاتر از همه آسیایی های شرکت کننده در چهاردهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی زیر 19 سال آسیا در آرژانتین قرار بگیرند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیم 2020 پشت‌سر نسل طلایی

مقام سوم یا برنز جهانی کمتر از طلا نبود، این عنوان به عناوین دیگر و افتخارات والیبال ایران افزوده شد و نوجوانان والیبال ایران توانستند بالاتر از همه آسیایی‌های شرکت‌کننده در چهاردهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی زیر 19 سال آسیا در آرژانتین قرار بگیرند؛ همه جملات زیبایی هستند در وصف حال تیم نوجوانان ایران که با شایستگی در بین بیست تیم دنیا مقام سوم را به دست آورد.

بخش ورزشی تبیان
والیبال


این تیم در ادامه کشمکش‌های گروه‌های مخالف و موافق فدراسیون که همواره درباره تیم ملی بزرگسالان کنونی والیبال و این که ثمره فعالیت‌های پایه‌ای کدام طرفی است بحث دارند، آب پاکی را روی دست برخی مخالفان ریخت که می‌شود از تجربیات گذشته و دانش امروزی برای توسعه یافتگی بیشتر والیبال ایران استفاده کرد.
مقام‌های والیبال نوجوانان ایران طی این 14 دوره قابل اعتناست و می‌تواند طرفداران بحث‌های فدراسیون یزدانی خرم و داورزنی را راضی کند.
قهرمانی در سال 2007 با دو نایب‌قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ با مدال برنز در سال ۲۰۰۳ از افتخارات دیگر ایران در والیبال نوجوانان جهان است. عنوان چهارمی در سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۳، رتبه پنجمی در سال ۲۰۰۵، جایگاه نهم و دهم در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۱ نشان می‌دهد والیبال پایه‌ای در تاریخ قدیم و جدید فدراسیون جایگاه مناسبی داشته و دارد.
در این دوره تیم نوجوانان ایران با عنوان قهرمان آسیا به آرژانتین رفت. ایران در این رقابت‌ها بالاتر از چین، چین تایپه و ژاپن، رقبای آسیایی خود ایستاد و فقط دو بار به لهستان قهرمان جهان باخت و پایین‌تر از آرژانتین میزبان قرار گرفت.
در والیبال این گروه سنی برزیلی‌ها پرافتخارترین تیم جهان هستند و روس‌ها پشت‌‌سر آنها قرار می‌گیرند. رتبه سوم در اختیار صربستان است و ایران با یک طلا، دو نقره و یک برنز در جایگاه چهارم این داده آماری به صربستان نزدیک شده و تا حدودی ایتالیا را پشت‌سر گذاشته است.

نتیجه یا پشتوانه خوب
معمولا تیم‌های پایه‌ای را غیر از نتیجه‌ای که در رقابت‌های بین‌المللی می‌گیرند از بعد مانایی و پشتوانه سازی در ورزش می‌سنجند بویژه در والیبال که بعد از موفقیت‌های جهانی بزرگسالان، توجه به نوجوانان و جوانان نیاز اساسی این ورزش برای حفظ موقعیت کنونی است.
وقتی در پایان بازی‌های نوجوانان علی‌اصغر مجرد در بین برترین‌های جهان قرار می‌گیرد می‌توان پیش‌بینی کرد والیبال ایران از پشتوانه خالی نیست، اما برای آن که این بازیکنان بتوانند در چرخه تیم‌های ملی قرار بگیرند، باید از پراکندگی نسل‌های والیبال پرهیز کرد.
محمد وکیلی، سرمربی تیم نوجوانان در پاسخ به این پرسش جام‌جم که چقدر می‌توانیم در آینده به حضور نفرات کنونی در تیم بزرگسالان امیدوار باشیم می‌گوید: این پرسش را طی دوره‌های تمرینی که با تیم نوجوانان سپری کردم بارها شنیدم. این تیم به خاطر فرم اولیه و استعدادهای فیزیکی یکی از کم‌نظیرترین تیم‌های پایه‌ای والیبال است که در اهداف بلندمدت فدراسیون قرار دارد و از بین بازیکنان آن تعدادی می‌توانند تا سال 2020 به رده بزرگسالان برسند. از طرفی فدراسیون به برنامه‌های ما پاسخ مثبت می‌داد و در دوره‌های اردویی برای تیم نوجوانان کم نگذاشت.
تیم ایران در رقابت‌های جهانی دو بار به تیم لهستان باخت که سرمربی تیم ایران اعتقاد دارد چنانچه با این تیم همگروه نبودیم می‌توانستیم بازی نهایی را برگزار کنیم. وکیلی ادامه می‌دهد: از بدشانسی ما بود در گروه لهستان قرار گرفتیم که در این دوره تیم بسیار کاملی داشت. بعد از روز نخست پیش‌بینی می‌شد بین ما و لهستان یک تیم به فینال برسد که لهستانی‌ها موفق به انجام این کار شدند. ما هم شایسته برگزاری بازی پایانی بودیم و می‌توانستیم نتیجه تلاش 18 ماهه خودمان را با راهیابی به فینال بهتر ببینیم. در هر حال از مقام به دست آمده راضی هستم.
از سال 2009 تیم ایران در رده نوجوانان مقام نداشت تا این که بعد از قهرمانی در آسیا و قهرمانی در دو تورنمنت بین‌المللی توسط نوجوانان ایران نوبت همین تیم بود که والیبال ایران را بعد از شش سال در رقابت‌های نوجوانان جهان صاحب سکو کند.
یکی از نتایج خوب تیم ایران در بازی رده‌بندی برابر روسیه به دست آمد که بچه‌ها دومین تیم پرافتخار والیبال رده‌های سنی دنیا را شکست داد. وکیلی درباره این بازی می‌گوید: والیبال روسیه با زیرساخت‌های خوبی که دارد تیم قدرتمندی را به این رقابت‌ها فرستاده بود، اما بچه‌های ایران با غیرت بازی کردند. وقتی آنها در عین شایستگی به فینال نرسیدند در بازی رده‌بندی تلاش کردند تیم ایران بالاتر از دوره قبل قرار بگیرد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. از این که ما با بهترین‌های والیبال دنیا رقابت‌های نزدیکی برگزار کردیم بسیار خوشحالم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

پوریا یلی، دریافت‌کننده تیم نوجوانان از این که با این مدال توانست تا حدودی جواب زحمات مربیان را بدهد خوشحال است، اما از طرفی می‌گوید حق‌ تیم ایران قهرمانی در این دوره بود. پوریا یلی 16 ساله به لحاظ سنی مجاز به حضور در دوره آینده رقابت‌های جهانی نوجوانان است.

وکیلی سال‌ها در کنار مربیان ایرانی و خارجی روی نیمکت تیم‌های پایه‌ای والیبال نشست و تجربیات فراوانی اندوخت.او در ادامه حرف‌هایش به تفاوت‌های بازیکنان ایرانی با بازیکنان تیم‌های دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: تفاوت زیادی وجود ندارد. از بسیاری جهات بازیکنان ایرانی سرتر از بازیکنان رقیب هستند. ویژگی‌های بازیکنان ایران کاملا مشخص است بویژه وقتی بازیکن ما در جمع برترین‌ها قرار می‌گیرد یا دو نفر دیگر هم شانس دارند در جمع برترین‌ها باشند، اما با فاصله نزدیک در جایگاه دوم می‌ایستند. پاسور تیم لهستان از جواد کریمی ما با آن فیزیک خوب و فرم پاس دادن و پنجه زیبا پایین‌تر بود یا آقچه لی که با اختلاف خیلی کم در جایگاه دوم امتیازآورترین بازیکنان مسابقه‌ها قرار گرفت. علاوه بر مجرد این بچه‌ها هم حق‌شان بود در جمع برترین‌ها باشند.
با برنز در پی المپیک
بازیکنان نوجوان ایران در دیدار رده‌بندی، روسیه را شکست دادند؛ شاید این خبر با یک بار خواندن چندان مورد توجه قرار نگیرد، اما دوباره مرور کردن این خبر، ارزش کار بچه‌ها را نشان می‌دهد. وقتی روس‌ها با صد سال سابقه و قامت‌های بلند بازیکنان‌شان مقهور قدرت تیم ایران می‌شوند این پیروزی ثابت می‌کند ایران در والیبال برنامه‌ریزی مناسبی دارد.

کاپیتان تیم نوجوانان با این حرف‌ها از پدید آمدن نسل نو والیبال ایران خبر می‌دهد که جایگزین خوبی برای نسل کنونی بشمار می‌روند و تا چند سال آینده جای آنها را پر می‌کنند. رسول آقچه‌لی می‌گوید: مدال برنز قهرمانی جهان را به تمام هموطنانم بویژه مردم خوب ترکمن صحرا تقدیم می‌کنم. 18 ماه پیش وقتی می‌خواستیم تمرینات‌مان را شروع کنیم هیچ یک از ما تجربه یا تصویری از حضور در مسابقه‌های رسمی نداشتیم چه برسد به بازی‌های جهانی، اما در این مدت افتخارات زیادی ازجمله سومی جهان را برای والیبال به دست آوردیم که حاصل برنامه‌ریزی فدراسیون و زحمات مربیان و بازیکنان است. واقعا برای موفقیت در چنین رویداد بزرگی خیلی‌ها نقش دارند که نمی‌توانم نام همه را بیاورم.
همه بازیکنان تیم ایران برای رسیدن به این موفقیت زحمت کشیدند. آنها در برنامه‌ریزی فدراسیون برای ساختن تیم المپیک 2020 جای دارند، از این رو مورد توجه والیبال ایران هستند.
در این میان کاپیتان تیم ایران با اشاره به رقابت‌هایی که در آسیا برگزار شد و در برنامه‌ریزی طولانی‌مدت جای داشته می‌گوید: در بازی‌های نوجوانان آسیا بدون واگذاری یک ست قهرمان شدیم و در 2 تورنمنت تونس و ایتالیا عنوان قهرمانی را به دست آوریم با این حال هدف اصلی و برنامه‌ریزی کادر فنی روی موفقیت در بازی‌های جهانی و در ادامه مسیر حضور در المپیک 2020 است که امیدوارم به آن هدف دست پیدا کنیم.
علی یوسف‌پور، دفاع وسط تیم نوجوانان نیز درباره کیفیت این رقابت‌ها با حضور بیست تیم می‌گوید: سطح این مسابقه‌ها بسیار بالا بود و برای رسیدن به این نتیجه خیلی زحمت کشیدیم.
پوریا یلی، دریافت‌کننده تیم نوجوانان از این که با این مدال توانست تا حدودی جواب زحمات مربیان را بدهد خوشحال است، اما از طرفی می‌گوید حق‌ تیم ایران قهرمانی در این دوره بود. پوریا یلی 16 ساله به لحاظ سنی مجاز به حضور در دوره آینده رقابت‌های جهانی نوجوانان است.

سیمای جهانی تیم لیگ برتری
نوجوانان والیبال ایران برای آن که از کوران رقابت‌ها عبور کنند و گداخته شوند در بازی‌های لیگ برتر والیبال حضوری افتخاری داشتند. شاید در وهله نخست حضور این تیم میان بزرگان والیبال رابطه معنا داری داشت اما همه شکست‌هایی که نوجوانان والیبال به جان خریدند، نتیجه‌اش آن شد که برای رویارویی با هم سن و سال‌های خود عرصه بازی‌های سخت را تجربه کنند. با این بازی‌ها، قهرمانی در آسیا و حضور در دو تورنمنت بین‌المللی خوب سیمای تیمی جهانی پدیدار شد. تیمی که قرار نیست به حال خودش رها شود و از این پس نفراتش برای تیم المپیک 2020 زیر نظر هستند.


منبع : جام جم