تبیان، دستیار زندگی
در نامه های اخیر فیفا برای پرسپولیس قید شده که این باشگاه باید در اولین فرصت مطالبات ایشان را پرداخت کند اما اگر این اتفاق نیفتد و پرونده ها در پروسه کمیته انضباطی فیفا قرار بگیرد، این کمیته حکم صادر خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارسا- یووه، دوئلی برای فتح سه‌گانه


جهان فوتبال امشب برای 90 دقیقه از حرکت باز می‌ایستد و نفس‌ها در سینه فوتبال‌دوستان حبس خواهد شد. لیگ قهرمانان به ایستگاه پایانی خود رسیده و برلین برای میزبانی معتبرترین تورنمنت فوتبالی قاره سبز بی‌تاب است.
بارسا و ویووه

2تیم بارسلونا و یوونتوس با کنار زدن رقبای خود به فینال برلین رسیدند و هر 2 تلاش می‌کنند تا با فتح چمپیونزلیگ افتخارات خود در این فصل را تکمیل کرده و سه‌گانه‌ای تاریخی را رقم بزنند. فوتبال صحنه روى دادن اتفاقات ناممکن است.

پروسه راهیابى یوونتوس به فینال برلین در واقع بسیار فراتر از اتفاقات یک فصل اخیر بوده و بعد از سقوط اجبارى، حال بعد از نزدیک به 10 سال همانند تولدى دوباره به نظر مى‌رسد چون در تابستان سال 2006 و بعد از فتح جام جهانى آلمان، یوونتوس به دلیل اثبات اتهام تبانى و دستکارى در نتایج بازى‌هاى سرى A به لیگ دسته پایین‌تر سقوطى اجبارى کرده بود.

باشگاهى بزرگ به جمع بزرگان فوتبال اروپا و جایى که به آن تعلق دارد باز مى‌گردد. یوونتوس در سال‌هاى اخیر باز هم قهرمان مقتدر رقابت‌هاى سرى A بوده اما در رقابت‌هاى اروپایى این تیم تا قبل از این فصل چندان حرفى براى گفتن نداشته است. در تابستان گذشته آنتونیو کونته، سرمربى تیم به بهانه عدم جذب بازیکنان مورد نیاز از سمت خود در باشگاه یوونتوس کناره‌گیرى کرد چون سران باشگاه به جاى بازیکنان مورد نظر کونته، تنها آلوارو موراتاى جوان و گمنام از رئال‌مادرید را جذب کرده بودند. کونته پرشور در ادامه هدایت تیم ملى ایتالیا را عهده‌دار شد و به جاى او ماسیمیلیانو آلگرى خونسرد جایگزین وى شد که تنها افتخارش قهرمانى با میلان و تعویق تبدیل این تیم به تیمى معمولى، به مدت یک سال بوده است.
در تابستان گذشته تورینى‌ها همچنین پاتریس اورا را از منچستریونایتد به خدمت گرفتند. این مدافع فرانسوى بعد از صعود به فینال برلین به ترسى که او در اوایل دوران حضورش در ایتالیا داشته، اعتراف مى‌کند. وى در منچستریونایتد بعد از کناره‌گیرى سر آلکس فرگوسن تجربه کرده بود که فقدان یک مربى بزرگ و موفق تا چه حد مى‌تواند براى تیمى تلخ و دردناک باشد و نگران بود که بعد از رفتن کونته چنین مسئله‌اى براى یوونتوس نیز تکرار شود.
 اما به گفته او بازیکنان بزرگ و با تجربه‌ای نظیر پیرلو، بوفون، کیلینى، بونوچى و مارکیزیو مانع از افت تیم بعد از رفتن کونته شدند و همانند ضمانتى براى عدم افت یوونتوس عمل کردند. گل تورینى‌ها براى صعود به فینال برلین توسط آلوارو موراتا، یکى از تولیدات تیم‌هاى پایه‌اى رئال‌مادرید به ثمر رسید. بر عهده گرفتن چنین نقش قهرمانانه‌اى براى این مهاجم جوان اسپانیایى کارى بسیار دشوار بوده، به طورى که وى از شادى بعد از گل در استادیوم سانتیاگو برنابئو به طور کامل چشم‌پوشى کرد و تنها از آن به عنوان لحظه احساسى بسیار سخت نام برد. موراتا در تورین پخته‌تر و به مهاجمى تاثیرگذار بدل شده است.

باشگاهى بزرگ به جمع بزرگان فوتبال اروپا و جایى که به آن تعلق دارد باز مى‌گردد. یوونتوس در سال‌هاى اخیر باز هم قهرمان مقتدر رقابت‌هاى سرى A بوده اما در رقابت‌هاى اروپایى این تیم تا قبل از این فصل چندان حرفى براى گفتن نداشته است

آلگرى، سرمربى تیم که در کار خود کارشناسى فوق‌العاده است در زمان حضور خود در میلان 8 مرتبه مقابل کاتالان‌ها به میدان رفته و تنها 4 دیدار را به آن‌ها واگذار کرده است که به گفته او تنها کیفیت فردى بازیکنان بارسلونا، دلیل این شکست‌ها بوده است. آلگرى حالا برگزارى تک بازى در فینال لیگ قهرمانان را نکته‌اى بسیار مثبت ارزیابى مى‌کند. بارسلونای پپ گواردیولا با بارسای انریکه از لحاظ تاکتیکی و فنی تفاوت‌های بسیاری دارد و اصولا 2 تیم متفاوت از یکدیگر هستند اما به احتمال فراوان در شرایط طبیعی، همان سناریویی که بارسای پپ در 2 فینال گذشته تجربه کرده، به سراغ انریکه نیز خواهد آمد. شرایط یووه در بازی فینال به شکلی منحصر به فرد می‌تواند شبیه به یونایتد شود.
منچستریونایتد 2 فینال «قفل شده» را برابر بارسلونا تجربه کرد؛ 2 فینالی که هیچگاه نتوانست حس رقابتی بودن را به بینندگان انتقال دهد. فینال اول در رم همان دقایق نخست وقتی جی سونگ پارک ضربه آزاد ریباند شده کریس رونالدو را هدر داد، تمام شد. فینال دوم هم در لندن تنها 45 دقیقه توانست تا حدی حس رقابتی بودن را به بینندگان انتقال دهد. یووه نیز امشب به شکل خطرناکی در مرزهای همین 2 دیدار قرار دارد؛ یک فینال قفل شده. فینالی که به قول پل اسکولز شما هیچ کاری در آن نمی‌توانید انجام دهید.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فیفا