تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران با کسب 2 پیروزی با ارزش د ر ماه جاری میلاد ی د ر تازه ترین رنکینگ فیفا جهش قابل ملاحظه ای د اشت و با 10 پله صعود د ر رد ه بیست و هفتم جهان ایستاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله کی روش به رکورد برانکو

٢٢ ماه بهترین تیم قاره کهن بودن و یکه تازی شاگردان کی روش در آسیا کم افتخاری نبودو این افتخار با قرار گرفتن در رده بیست و هفتم جهان کامل تر شد .

بخش ورزشی تبیان

کی روش

تیم ملی فوتبال ایران با کسب 2 پیروزی با ارزش در ماه جاری میلای در تازه ترین رنکینگ فیفا که این هفته اعلام می شود جهش قابل ملاحظه ای داشت و با 10 پله صعود در رده بیست و هفتم جهان ایستاد و تیم هایی چون بوسنی، اوکراین، اتریش، ساحل عاج، ایرلند، رومانی، الجزایر، ایرلندشمالی، پاراگوئه و الجزایر را پشت سر گذاشت.

22 ماه بهترین تیم قاره کهن بودن و یکه تازی شاگردان کی روش در آسیا کم افتخاری نبودو این افتخار با قرار گرفتن در رده بیست و هفتم جهان کامل تر شد . عملکرد کم نوسان تیم ملی ایران در چند سال اخیر و کسب 2 برد خوب مقابل ازبکستان و کره جنوبی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 باعث شد شاگردان کی روش در رده بیست و هفتم قرار بگیرند، جایگاهی که بهترین رتبه ایران در 5 سالی است که مردپرتغالی هدایت تیم ملی را بر عهده دارد.

البته برخی سایت ها و رسانه ها این رتبه را بهترین جایگاه ایران در رنکینگ فیفا عنوان کرده بودند اما این طور نیست و تیم ملی کشورمان پس از موفقیت در مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان و صعود به این مسابقات در رده پانزدهم جهان قرار گرفت که بهترین جایگاهی بود که یک تیم آسیایی از سال 1993 که سیستم رنکینگ فیفا آغاز به کار کرد، به آن دست یافته بود.

در این روش بر اساس بازی های بین المللی تیم های فوتبال مقایسه ای انجام  و امتیازی به هر یک داده می شد. پس از گذشت چند سال این روش محاسباتی توانست ثابت کند که روش قابل قبولی برای مقایسه قدرت تیم های فوتبال است و می توان به آن استناد کرد.

تیم ملی ایران اگرچه حایز بهترین جایگاه در رنکینگ نزد آسیایی ها شده اما از لحاظ بهترین تیم قاره کهن بودن و صدرنشینی در جدول تیم های آسیایی تیم ملی فوتبال ژاپن با 113 ماه از سال 1993 تاکنون موفق ترین تیم آسیایی بوده است. تیم ملی کشورمان نیز با 56 ماه صدرنشینی در جدول آسیایی ها رده دوم را در اختیار دارد.

در طول مدت زمانی که از این فرمول رده بندی استفاده شده، تغییراتی هم در آن اعمال شده که بر کیفیت مقایسه و به دست آورد. در ماه جولای سال 2005، تیم ملی پس از موفقیت در صعود به جام جهانی  2006 و کسب پیروزی های آسان در مرحله مقدماتی، در رده پانزدهم رنکینگ فیفا گرفت.

ایران در حالی به این رتبه رسید که ایتالیا چهاردهم بود، ایرلند به طور مشترک با ایران در رده پانزدهم قرار داشت و تیم هایی همچون سوئد، اروگوئه، دانمارک، یونان(قهرمان اروپا در یورو  2004 )، کرواسی، لهستان، کلمبیا، کاستاریکا، روسیه، رومانی، پاراگوئه، اوکراین، ساحل عاج و بلغارستان در رتبه هایی پایین تر قرار گرفتند.

داستان وقتی جالب تر می شود که در  رده بندی ماه ژوئن ایران در حالی در رتبه هفدهم قرار گرفت که آلمان تیم  21 جهان بود! در آن مقطع هدایت تیم ملی ایران بر عهده برانکو ایوانکوویچ سرمربی فعلی پرسپولیس بود و هنوز کسی نتوانسته رکورد تیم او را بشکند و شاید تیم کی روش با ادامه این روند صعودی موفق به این کار شود.

تیم ملی ایران اگرچه حایز بهترین جایگاه در رنکینگ نزد آسیایی ها شده اما از لحاظ بهترین تیم قاره کهن بودن و صدرنشینی در جدول تیم های آسیایی تیم ملی فوتبال ژاپن با 113 ماه از سال 1993 تاکنون موفق ترین تیم آسیایی بوده است. تیم ملی کشورمان نیز با 56 ماه صدرنشینی در جدول آسیایی ها رده دوم را در اختیار دارد.


منبع: خراسان