تبیان، دستیار زندگی
س از انتخاب اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال، پنج شنبه هفته گذشته نخستین جلسه هیئت مدیره جدید برگزار شد که محور اصلی این جلسه اعلام گزینه های سرمربیگری استقلال و بررسی برنامه ها و رزومه آن ها بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمربی استقلال خارجی یا ایرانی ؟


پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال، پنج‌شنبه هفته گذشته نخستین جلسه هیئت مدیره جدید برگزار شد که محور اصلی این جلسه اعلام گزینه‌های سرمربیگری استقلال و بررسی برنامه‌ها و رزومه آن‌ها بود.
بهرام افشارزاده

بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال پس از پایان جلسه گفت: «7 گزینه مربیگری تیم استقلال مورد بررسی قرار گرفت و رزومه همه بررسی شد. دونادونی، سرجیو فاریاس، ویه‌را، استیوارت، سی‌موندی، جمال حاجی و استیماچ گزینه‌هایی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.» مدیرعامل باشگاه استقلال تصمیم نهایی را به روزهای آتی موکول کرد با این حال تمایل خود و دیگر اعضای هیئت مدیره را به جذب استیماچ کروات نشان داد و گفت: «تصمیم گرفتیم استیماچ گزینه اصلی باشد. او را به تهران دعوت کرده‌ایم و او بالاترین شانس را برای مربیگری استقلال دارد.» پیرو این صحبت و تصمیم روز گذشته ایگور استیماچ کروات همراه برانکو ایوانکوویچ هموطنش و سرمربی پرسپولیس وارد ایران شد تا با مسئولان باشگاه استقلال سر میز مذاکره بنشیند. حضور استیماچ در تهران همزمان شد با جلسه هیئت مدیره باشگاه استقلال در وزارت ورزش و جوانان. اما آن‌ها این جلسه را نیمه تمام گذاشتند تا در ساختمان باشگاه با استیماچ مذاکره کنند. این جلسه در حالی برگزار ‌شد که در باشگاه استقلال به روی خبرنگاران حاضر در محل این باشگاه بسته بود و جالب این‌که منصور پورحیدری، عضو سابق هیئت مدیره هم در این جلسه حضور داشت. تلاش خبرنگاران برای کسب اطلاع از محتوای جلسه به جایی نرسید و همه منتظر اظهار نظر اعضای هیئت مدیره یا استیماچ بودند. ایگور استیماچ پس از مذاکره با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جلسه‌اش گفت: «قبل از این‌که بخواهم مذاکرات نهایی را انجام دهم باید ببینم باشگاه استقلال چه ظرفیتی دارد اما طبق شنیده‌ها و مطالعاتم، این باشگاه 20 میلیون هوادار دارد و حق این هواداران قهرمانی است اما باید در ابتدا امکانات را ببینم. من از فوتبال ایران خیلی چیزها می‌دانم چراکه لوکا رادمند و میاچ کمک‌هایم در ایران کار کرده‌اند و اطلاعات کافی از فوتبال ایران به من دادند.» وی درباره این‌که در جلسه با اعضای هیئت مدیره درباره مسائل مالی هم صحبت کرده‌ای یا خیر ادامه داد: «ما درباره شرایط کاری صحبت کردیم و به هیچ عنوان درباره مسائل مالی حرفی رد و بدل نشد.» گزینه سرمربیگری استقلال پس از جلسه راهی کمپ مرحوم حجازی شد تا از امکانات و زمین تمرینی استقلال بازدید کند. استیماچ پس از بازدید از کمپ این باشگاه گفت: «نمی‌توانم بگویم امکانات اینجا فوق‌العاده و عالی است چراکه استقلال با توجه به اهداف و برنامه‌هایی که دارد باید امکانات بالاتری داشته باشد اما خوب که اینجا را نگاه کردیم، می‌بینیم که کارها در حال انجام شدن است و همین موضوع می‌تواند امیدوار‌کننده باشد.»

بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال پس از پایان جلسه گفت: «7 گزینه مربیگری تیم استقلال مورد بررسی قرار گرفت و رزومه همه بررسی شد. دونادونی، سرجیو فاریاس، ویه‌را، استیوارت، سی‌موندی، جمال حاجی و استیماچ گزینه‌هایی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.»

در حالی که افشارزاده از استیماچ به عنوان گزینه نخست سرمربیگری یاد می‌کند اما سرخیو فاریاس، سرمربی برزیلی تیم سوپانبوری تایلند جهت مذاکره با مسئولان باشگاه استقلال امروز وارد ایران می‌شود. البته بعید نیست در صورت توافق باشگاه استقلال با گزینه کروات، سفر فاریاس به ایران هم لغو شود ضمن این‌که مدیر باشگاه تایلندی هم مخالف مذاکره فاریاس با باشگاه استقلال است و با جدایی او مخالفت کرده است. با همه تاکیدات مسئولان باشگاه استقلال به جذب گزینه خارجی شنیده می‌شود اعضای هیئت مدیره تمایل به انتخاب سرمربی ایرانی دارند و گزینه مورد نظرشان هم پرویز مظلومی است و پیش از این هم روی علیرضا منصوریان سرمربی نفت تهران نظر مساعد داشتند که با مخالفت مدیران نفت حضور او روی نیمکت استقلال منتفی شد.
ایگور استیماچ

استیماچ ۴۷ ساله که در حال حاضر هدایت تیم زادار کرواسی را بر عهده دارد کسی است که افتخارات بازیگری‎اش فراوان است. وی با پیراهن تیم یوگسلاوی به عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان در سال ۱۹۸۷ دست پیدا کرد. استیماچ پس از فروپاشی یوگسلاوی با لباس تیم ملی کرواسی به افتخار بزرگ دیگری دست پیدا کرد و به عنوان سومی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دست یافت. در رده باشگاهی او سابقه حضور در تیم‌های داربی‌کانتی و وستهام یونایتد انگلستان را هم دارد. استیماچ در سال ۲۰۰۵ پا به عرصه مربیگری گذاشت. وی هدایت تیم هایدوک اسپلیت را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۶ سرمربی تیم دسته اولی سیبالیا شد. در سال ۲۰۰۹ استیماچ مربی ان‌کی زاگرب شد اما یک سال بعد از این تیم اخراج شد. در ژوییه سال ۲۰۱۲ استیماچ هدایت تیم ملی کرواسی را بر عهده گرفت. هر چند که کرواسی با این مربی نتایج چندان مطلوبی را کسب نکرد و در نهایت در سال 2013 حکم اخراجش از سوی فدراسیون فوتبال کرواسی صادر شد.

بخش ورزشی تبیان