تبیان، دستیار زندگی
نزدیکان نکونام تائید کردند که این بازیکن از پاره ای از اتفاقات ناراضی بود و ترجیح داد نه در زمین و نه در رختکن، بلکه در هتل تیم ملی خداحافظی خود را اعلام کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای خداحافظی نکونام


 نزدیکان نکونام تائید کردند که این بازیکن از پاره ای از اتفاقات ناراضی بود و ترجیح داد نه در زمین و نه در رختکن، بلکه در هتل تیم ملی خداحافظی خود را اعلام کند.
نکونام و کی روش

جواد نکونام آرام و بی صدا از تیم ملی خداحافظی کرد؛ در شبی که هیچکس خودش را برای این اتفاق آماده نکرده بود. همه تصور می کردند وقتی او در زمین و در رختکن خداحافظی نکرده، پس هنوز قصد دارد با تیم ملی ادامه بدهد. پس از بازگشت تیم ملی به هتل خود در استکهلم، وقتی یکی از بازیکنان تیم ملی رو به نکونام گفت: «آقا جواد خوشحالم به حرفمان گوش کردید و خداحافظی نکردید» کاپیتان پاسخ داد: «اتفاقا امشب از تیم ملی خداحافظی می کنم.» دقایقی بعد در حالی که بازیکنان تیم ملی قصد داشتند پس از صرف شام به اتاق های خود بروند، نکونام ایستاد و رو به آنها گفت: «روزهای خوبی را کنار هم سپری کردم. شما بهترین بودید و از هر کدام تان چیزهای زیادی یاد گرفتم. من امشب از تیم ملی خداحافظی می کنم و امیدوارم در آینده شاهد موفقیت های بزرگ تیم ملی باشم.» مسعود شجاعی و آندرانیک تیموریان دو بازیکنی بودند که پس از خداحافظی نکونام، بلند شدند و از او به خاطر تمام زحماتی که در این سال ها کشیده، تشکر کردند. آنها گفتند: «شما برای تیم ملی الگو بودید و پر کردن جای خالی تان بسیار سخت خواهد بود...» همه از این تصمیم ناگهانی او شوکه شده بودند. نکونام بغض کرد و فضایی احساسی حاکم شد. تا شب بازی ایران و سوئد، خیلی از بازیکنان از نکونام خواسته بودند تا کناره گیری نکند. کروش هم از او خواست کنار تیم ملی بماند. اما او سرانجام تصمیم گرفت در سن 34 سالگی و در حالی که به گفته بعضی از کارشناس ها هنوز آماده بود، کناره گیری کند.

نکونام می خواست بعد از بازی کره برود

جواد نکونام قصد داشت در سه برهه از فوتبال خداحافظی کند؛ بعد از جام جهانی، بعد از جام ملت ها و سرانجام پس از بازی سوئد. در برزیل وقتی کار ایران به پایان رسید، او قصد خداحافظی داشت اما پیشنهاد شد در بازی دوستانه با کره جنوبی در تهران کناره گیری کند. نکونام تا مرز خداحافظی هم رفت اما خواسته تیم، او را از تصمیم خود منصرف کرد. پس از جام ملت ها هم او قصد داشت کناره گیری کند اما کروش به این بازیکن پیشنهاد داد که در بازی بزرگ سوئد کناره گیری کند. اما با درخشش نکونام در بازی شیلی و سوئد، به نظر می رسید موقتا کناره گیری اش رد شده اما نکونام خان سوم را با خداحافظی رد کرد. این اتفاق همزمان شد با جدایی کارلوس کروش از تیم ملی تا جو اردو پس از بازی سوئد، جو غم انگیزی باشد. خیلی از بازیکنان تیم ملی از نکونام خواستند که این تصمیم را رسانه ای نکند و دوباره برگردد اما کاپیتان تیم ملی گفت که این تصمیم قطعی است.
دقایقی بعد در حالی که بازیکنان تیم ملی قصد داشتند پس از صرف شام به اتاق های خود بروند، نکونام ایستاد و رو به آنها گفت: «روزهای خوبی را کنار هم سپری کردم. شما بهترین بودید و از هر کدام تان چیزهای زیادی یاد گرفتم. من امشب از تیم ملی خداحافظی می کنم و امیدوارم در آینده شاهد موفقیت های بزرگ تیم ملی باشم.»

نکو: بهتر است نباشم

پس از بازی سوئد، هواداران ایرانی در هتل تیم ملی تجمع کرده بودند. خبر خداحافظی نکونام سریعا به گوش آنها رسید تا پس از دیدن او دورش تجمع کنند؛ «آقا جواد خداحافظی نکن، حیف است. تیم ملی به شما احتیاج دارد. بازیکنان دوست دارند شما بمانید. با این بازی هایی که کردید هنوز توانایی اش را دارید. یک سال دیگر می توانید در کنار تیم ملی باشید. شما با رهبری تان به تیم ملی شخصیت دادید و...» سوالات طرفدارن از نکونام زیاد بود و کاپیتان تیم ملی نزدیک به 30 دقیقه ایستاد و با آنها گفت و گو کرد. نکونام گفت: «نه دیگر. بهتر است نباشم. به هر حال باید یک روز از تیم ملی خداحافظی می کردم و دوست داشتم در شرایطی بروم که آماده باشم. می خواستم زودتر کناره گیری کنم اما به دلایلی ماندم اما حال زمان بود. شما هم از حالا به بعد به تیم ملی فکر کنید و به موفقیت هایش، بدون اینکه فکر کنید چه بازیکنی در تیم ملی هست و چه بازیکنی نیست...»

اعتراض نکونام؟

اما هنوز یک سوال وجود دارد؛ چرا جواد نکونام در زمین بازی خداحافظی نکرد؟ او می توانست پس از پایان بازی، به جمع هواداران پرشمار ایرانی برود و خداحافظی کند. او حتی در رختکن هم این کار را نکرد. خداحافظی او دور از زمین اتفاق افتاد؛ اما چرا؟ ظاهرا شکل خداحافظی او را باید یک نوع «اعتراض» دانست. نکونام بازمانده نسل طلایی ایران در قهرمانی پوسان و سومی جام ملت های آسیا در سال 2004 بود. او در جام جهانی جزو دونده ترین بازیکنان بود و در جام ملت های استرالیا هم به گواه آمار، بهترین پاسور ایران. با این وجود، همواره فشار زیادی برای خداحافظی اش وجود داشت. حتی بعد از خداحافظی این بازیکن، عده ای با او رفتار خوبی نداشتند تا نکونام به این نتیجه برسد که خداحافظی دور از زمین فوتبال، برایش بسیار خوب بود. او با این حرکت اعتراض خود را نشان داد و رفت و حالا باید دید آیا بازیکنی پیدا می شود که بتواند جایش را پر کند.
بخش ورزشی تبیان

منبع: خبرآنلاین