تبیان، دستیار زندگی
سرمربی سپاهان ادعا می کند فعلا در مورد تمدید قرارداد با سپاهان فکر نمی کند، چون تمرکزش روی بازی های باقی مانده تیمش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرکی: به خاطر کی روش سرمربی تیم ملی نشدم


سرمربی سپاهان ادعا می‌کند فعلا در مورد تمدید قرارداد با سپاهان فکر نمی‌کند، چون تمرکزش روی بازی‌های باقی‌مانده تیمش است.
فرکی

هرچند به نظر می‌رسد با نتایجی که این تیم در چند هفته اخیر گرفته، به احتمال فراوان این پیشنهاد را به زودی دریافت خواهد کرد. حسین فرکی تایید می‌کند‌که بعد از جام‌جهانی پیشنهاد هدایت تیم ملی را دریافت کرده اما چون در آن زمان هنوز کی‌روش سرمربی تیم ملی بوده این پیشنهاد را نپذیرفته است.
 

- بیشتر از نیم فصل از حضور شما در سپاهان می‌گذرد. از دوران حضورتان در این تیم راضی هستید؟
خب به هرحال دوران خوبی است. قبل از اینکه به سپاهان بیایم، صحبت‌های زیادی در مورد بزرگی این تیم شنیده بودم اما خودم این موضوع را از نزدیک لمس نکرده بودم. از وقتی به اینجا آمدم، کاملا توانستم با این موضوع آشنا شوم و حالا هم کاملا خوشحال هستم که درچنین تیم بزرگی مربیگری می‌کنم. در این تیم امکانات برای پیشرفت فوتبال فراهم است. این چیزی است که بیش از هرچیز دیگری خوشحالم می‌کند.
- هر سه تیمی که هدایت آنها را در لیگ بر‌تر برعهده داشته‌اند، از نظر ساختار حرفه‌ای شرایط خوبی را داشته‌اند. این موضوع اتفاقی است یا با انتخاب خودتان این تیم‌ها سر راه‌تان قرار گرفته‌اند؟
من باید در مورد هر تیم توضیحات جداگانه‌ای بدهم. پیشنهاد نفت تهران کاملا اتفاقی به من داده شد که خدا را شکر دوران خوبی دراین تیم داشتم. فولاد را کاملا با خواست خودم انتخاب کردم، چون در آن سال‌ پیشنهادهای زیادی داشتم اما تصمیم گرفتم با این تیم قرارداد امضا کنم. انتخاب سپاهان هم دست تقدیر بود. این ماجرای تمام انتخاب‌های چند سال اخیر من است.
- از عملکرد خودتان در سپاهان راضی هستید و فکر می‌کنید کارنامه‌تان در این تیم قابل دفاع است؟
شاید بهتر باشد دیگران در این‌باره نظر بدهند اما در کل فکر می‌کنم عملکرد بدی نداشته‌ام. البته هنوز زمان زیادی از حضور من در این تیم نگذشته و به همین دلیل این تیم هنوز با ایده‌آل‌های من فاصله دارد اما در کل فکر می‌کنم روزهای خوبی با این تیم داشته‌ام و با گذشت زمان می‌توانم سپاهان را به اهداف تاکتیکی خودم نزدیک‌تر کنم.
 - خیلی‌ها می‌گویند شما به خاطر تیم ملی از فولاد جدا شدید و عمل پایتان بیشتر شبیه بهانه بود. این موضوع را تایید می‌کنید؟
به هیچ‌وجه. بارها گفته‌ام که هرگز دوست نداشتم از فولاد جدا شوم و شرایطی پیش آمد که من را مجبور این به این اتفاق کرد. من از فولاد جدا شدم تا بتوانم هر دو پایم را عمل کنم. دوست داشتم در هر تیمی که مربیگری می‌کنم، با قدرت به کارم ادامه بدهم اما پا‌هایم کمی مشکل‌ساز شده بود. با فولاد روزهای بسیار درخشانی داشتم و هرگز تمایلی به جدایی از تیم نداشتم اما شرایط طوری رقم خورد که مجبور به این کار شدم.
- اما تقریبا همه می‌دانند شما از تیم ملی هم پیشنهاد داشتید. این موضوع را تکذیب می‌کنید؟
تکذیب نمی‌کنم. من به خاطر تیم ملی نتوانستم هر دو پایم را عمل کنم. زمانی که از فولاد جدا شدم یک پایم را عمل کردم اما نتوانستم پای دومم را هم عمل کنم؛ چون بحث تیم ملی پیش آمد و من منتظر ماندم تا ببینم چه اتفاقی پیش می‌آید. هرگز به خاطر تیم ملی از فولاد جدا نشدم و بعد از جدایی‌ام صحبت در مورد سرمربیگری در تیم ملی پیش آمد. من هم به خاطر این پیشنهاد مجبور شدم پای دومم را عمل نکنم تا ببینم آیا سرمربی تیم ملی می‌شوم یا نه.

همه می‌دانند کمی زمان می‌برد که یک تیم بتواند با مربی جدیدش به چیزی که می‌خواهد برسد. به همین دلیل نتوانستم در شروع فصل افکارم را به طور کامل در تیم پیاده کنم. با این حال الان تیم به روند خوبی رسیده و چندهفته‌ای می‌شود که اوضاع به چیزی که من می‌خواهم نزدیک‌تر شده است. البته هنوز هم باید کار کنیم تا شرایطمان از این هم بهتر شود

- جواب شما به پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی چه بود؟
هیچ جوابی به فدراسیون فوتبال ندادم و کلا روزهای خوبی برای من نبود؛ چون در بلاتکلیفی بودم و نمی‌توانستم کار درستی انجام بدهم. این چیزی بود که حسابی اذیتم می‌کرد.
- چرا جوابی به فدراسیون فوتبال ندادید؟
چون کی‌روش سرمربی تیم ملی بود و به همین دلیل جوابی به فدراسیون ندارم. من همیشه تلاش کرده‌ام به اخلاقیات پایبند باشم و هرگز دوست ندارم کاری به دور از اخلاق حرفه‌ای انجام بدهم. این خصوصیت اخلاقی من است. ضمن اینکه مذاکره من با فدراسیون فوتبال در آن تاریخ اصلا حرفه‌ای نبود؛ چون کی‌روش داشت برای تیم ملی برنامه‌ریزی می‌کرد. اگر جدایی کی‌روش قطعی می‌شد، من با فدراسیون وارد مذاکره می‌شدم که البته این اتفاق هرگز رخ نداد.
 - همه مربیان دوست دارند روزی سرمربی تیم ملی شوند. آیا از اینکه کی‌روش ماندگار شد ناراحت نشدید؟
اصلا؛ اتفاقا خوشحال شدم چون او داشت به خوبی کارش را با تیم ملی انجام می‌داد. شاید من در آن برهه دوست داشتم سرمربی تیم ملی شوم اما هرگز دوست نداشتم جای کسی را بگیریم.
- اما خیلی‌ها می‌گویند شما موافق حضور کی‌روش در فوتبال ایران نیستید.
اصلا چنین چیزی نیست و من این ماجرا را تکذیب می‌کنم. اتفاقا من از حضور آقای کی‌روش خوشحالم، چون او تازه فضای فوتبال ایران را شناخته و دارد به کارش ادامه می‌دهد. فکر می‌کنم وظیفه همه جامعه فوتبال است که از سرمربی تیم ملی حمایت کنند و به او در راه رسیدن به جام‌جهانی روسیه کمک کنند.
- زمانی که به سپاهان آمدید، این تیم نتایج پرنوسانی در لیگ بر‌تر می‌گرفت. دلیلش چه بود؟
همه می‌دانند کمی زمان می‌برد که یک تیم بتواند با مربی جدیدش به چیزی که می‌خواهد برسد. به همین دلیل نتوانستم در شروع فصل افکارم را به طور کامل در تیم پیاده کنم. با این حال الان تیم به روند خوبی رسیده و چندهفته‌ای می‌شود که اوضاع به چیزی که من می‌خواهم نزدیک‌تر شده است. البته هنوز هم باید کار کنیم تا شرایطمان از این هم بهتر شود.
- در بازی با صبا تماشاگران از نتایج تیم‌تان اصلا راضی نبودند و علیه شما شعاردادند. از این موضوع ناراحت نشدید؟
اصلا ناراحت نشدم چون بالاخره تماشاگران بخشی از یک تیم هستند و دوست دارند تیمشان در هر بازی برنده باشد. البته ما باید این فرهنگ را در بین تماشاگران جا بیندازیم که آن‌ها باید تا آخر بازی پشت تیمشان باشند اما به هرحال نگران تیم هستند و طبیعی است که بعد از نتیجه نگرفتن ناراحت باشند.
 - نگران نیستید که اگر سپاهان در سه هفته باقی مانده نتیجه نگیرد، بازهم این شعار‌ها تکرار شود؟
بار اولم نیست که مربیگری می‌کنم و به این شعار‌ها عادت کرده‌ام. با این حال در صورتی که در سپاهان ،باشم تیم را طوری به زمین می‌فرستم که تماشاگران هم راضی باشند.  مربی باید در یک تیم به طور کامل جا بیفتد تا بتواند نتایج خوبی بگیرد. به همین دلیل تماشاگران باید کمی صبر داشته باشند و بازیکنان تیم را حمایت کنند.
- سوال خیلی از هواداران سپاهان این است که آیا فصل بعد در سپاهان می‌مانید یا نه؟
من دوست ندارم در مورد این موضوع صحبت کنم، چون هنوز تصمیمی نگرفته‌ام. البته هنوز خبری هم از تمدید قرارداد نیست. ما الان به نتایج این فصل سپاهان قکر می‌کنیم و اگر موفق شویم، در پایان فصل می‌توانیم بنشینیم و در مورد تمدید قرارداد حرف بزنیم.

بخش ورزشی تبیان

منبع: نسیم