تبیان، دستیار زندگی
بازی حیثیتی! دیدار استقلال و پرسپولیس شاید از نگاه خیلی ها سه امتیاز داشته باشد اما هر دو تیم می دانند این دیدار چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیروزی تنها راه سرخابی در داربی

نقدی بر هزار توی شهرآورد پایتخت


بازی حیثیتی! دیدار استقلال و پرسپولیس شاید از نگاه خیلی ها سه امتیاز داشته باشد اما هر دو تیم می دانند این دیدار چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است

داربی ، استقلال و پرسپولیس

در آستانه شهرآوردی دیگر قرارداریم و سرخابی های پایتخت رودر روی هم می ایستند تا داربی دیگری رقم بخورد.

این یکی از بازی های مشهور جهان فوتبال است و اگرچه به لحاظ فنی فاصله زیادی با بازی های برتر دنیا دارد اما حتی همین گونه هم آوازه اش از مرز ها فراتر رفته است.

پرسپولیس و استقلال سالهاست با خیل طرفداران خود فضای ورزش ایران را داغ کرده اند. گاهی جدای از فوتبال حتی سایر رشته های ورزشی از این نام ها سود سرشار برده اند.

رقابت و کرکری هواداران دو تیم به گونه ای است که امروز ما علاوه بر رنگ پیراهن شاهد خط و نشان عددی هم هستیم.

این پیکاری است که از چند منظر قابل بررسی است. اما در یک کلام باید گفت با وجود انتقادات بسیار باید این بازی ارج نهاده شود.

این دیداری است که طی سالیان متمادی و با وجود کیفیت نازل بازهم توجهات بسیاری به دنبال خود دارد. تنها با همین یک سند می توان ارزش های آن به رخ کشیده شود.

به عبارتی این پیکار پس از تایید هفته انجامش از همان زمان قرعه کشی مورد توجه خاص است. اعضای دو تیم حساب جداگانه ای برای آن باز می کنند و رسانه ها با وجود بازی های بعد چند هفته قبل از انجام این دیدار به تنور آن میدمند تا داغ و داغ شود.

همیشه در چنین ایامی تب این دیدار بالاست و ساعتی پس از پایانش همه به قهر در آینده اشاره می کنند. اما این سناریوی تکراری را پایانی نیست.

تاریخ نشان داده این بازی چنگی به دل نمی زند. اما این نزول کیفیت تنها به عملکرد بازیکنان معطوف نمی شود. عوامل بسیاری دست به دست هم می دهند تا بازنده و برنده آن ناراضی راهی رختکنی شوند. از فشار افکار عمومی گرفته تا تاثیرات آن بر نتایج سایربازیها چنان فشاری را بر بازیکنان وارد می کند که آنها گاه در اجرای یک نمایش ساده عاجز می شوند. ستاره این بازی بی گمان کسی است که باید برایش کلاه از سر برداشت. کسی که بتواند این فشار را تحمل کند و توانایی هایش را بروز دهد قظعا از کیفیت بالایی برخوردارست و حداقل می تواند پیراهن ملی را در دسترس خود ببیند.

اگرچه فشارهای حاشیه ای فراوانی روی دوش بازیکنان دو تیم هست اما فراموش نکنیم یک فوتبالیست حرفه ای و آماده ، یک تیم با برنامه توان این را دارد که حتی در این شرایط خوب بازی کند. این اتفاق در کنار همراهی عوامل دیگری چون رسانه و هواداران آرامش لازم را به تیم ها می دهد تا داربی پایتخت از چنبره فعلی اش خارج شود

برنده این دیدار حتی اگر از رقیبش به شدت عقب بیفتد در نزد هواداران ارج و قرب دارد و چنین است که این دیداری جدای از لیگ و جزیره ای خود مختار است.

حساسیت دیدار به گونه ای که حداقل دو بازی قبل و بعد فدای آن می شود و به این ترتیب بر خلاف شعار های معمول و رایج این ملاقات سه،شش و حتی 9 امتیازی نیست.

گرچه این بازی را شهرآورد تهران می نماند اما عجیب این که دامنه توجهات به آن به همه کشور و حتی خارج کشور کشیده می شود.

در چنین شرایطی است تیم برنده آن تیمی است که بازیکنانی با روحیه داشته باشد. هر چند احتیاط شدید و سختگیری حریف باعث می شود تعیین برنده قبل انجام داربی ممکن نباشد. بارها شده تیم ضعف بر روی کاغذ به سبب انگیزه های ویژه و نیز استفاده از فرصت شادمان زمین را ترک کرده است.

گفتنی از هزار زوایه این دیدار ممکن و سهل است اما به همین بسنده می کنم و اشاراتی به باید ها و نبایدهای شهرآورد پایتخت داریم.

این دیدار سرانجام روزی با کمک همه به کیفیت نظر جدی کند تا صدای منتقدان خاموش شود. اگرچه فشارهای حاشیه ای فراوانی روی دوش بازیکنان دو تیم هست اما فراموش نکنیم یک فوتبالیست حرفه ای و آماده ، یک تیم با برنامه توان این را دارد که حتی در این شرایط خوب بازی کند. این اتفاق در کنار همراهی عوامل دیگری چون رسانه و هواداران آرامش لازم را به تیم ها می دهد تا داربی پایتخت از چنبره فعلی اش خارج شود.

یکی از نکات بارز داربی های اخیر قضات داور ایرانی است. یادمان نرفته که چند سالی این کار نشدنی معرفی می شد و داور ایرانی با ترس از عواقب بعدی نظاره گر داوران خارجی می شد. داورانی که برخی از آنها واقعا در قواره داوران ایرانی هم نبودند. همین اتفاق خوب نشان می دهد که ما در خیلی از امور این بازی دست به اصلاحات لازم بزنیم.

اگر روزگاری برگزاری این دیدار با ازدحام و شلوغی همراه بود و واهمه هایی ایجاد می کرد امروزه بازیکنان می توانند با آرامش خیال فقط دنبال کار کیفی باشند. مسوولان برگزاری لیگ هم که در گذشته با کمبودهای جدی مواجه بودند امروز با دستی باز و پر می توانند طراح برنامه های خوب باشند.

در مجموع باید گفت این دیدار هنوز و با وجود این همه توجه حق خود را نگرفته است. شهرآورد پایتخت ایران شایستگی این را دارد تا در جهان مطرح تر باشد.

برخلاف نظر برخی منتقدان باید گفت این داربی توان فراوانی دارد که می توان از آن به سود فوتبال و حتی کل ورزش بهره برد. دیداری که بیش از نیمی از مردم ایران را به شدت متوجه خود می کند.

شهرآورد دیگری در راه است و چون همیشه دلسوزان فوتبال منتظرند تا گمشده خود از این دیدار رابیابند. حتی می توان چنین گفت که اگر نه همه توقعات بلکه اندکی از آن برآورده بشود و چنین به چشم بیاید که ما به سوی یک داربی ناب حرکت می کنیم راضی کننده خواهد بود. فراموش نکنیم اجرای خوب این شهرآورد در همه ابعاد آینده روشنی پیش روی فوتبال ما قرار خواهد داد. به امید برگزاری چنین شهرآوردی هستیم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان