تبیان، دستیار زندگی
به دنبال حضور تیم ملی دوچرخه سواری پیست ایران در جام‌های جهانی سیدنی و پكن و انتقادات وارده بر عملكرد تیم ایران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوچرخه سواری ایران حرفه ای نیست

مصاحبه واعظ آشتیانی درمورد وضعیت دوچرخه سواری

به دنبال حضور تیم ملی دوچرخه سواری پیست ایران در جام‌های جهانی سیدنی و پكن و انتقادات وارده بر عملكرد تیم ایران، رییس فدراسیون دوچرخه سواری گفت: انتظار داشتیم از فدراسیون به خاطر جسارت در اعزام تیم به میادین مهم جهانی و كسب تجارب گران‌بها تشكر كنند، نه این كه این گونه با انتقاد روبرو شویم.

امیرضا واعظی آشتیانی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق افزود: این نتایج را در سیدنی و پكن پیش بینی می‌كردیم. باید قبول كرد كه نتایج اخیر ملی‌پوشان دوچرخه سواری باعث بالا رفتن توقعات شده است.

وی در ارزیابی مسابقات سیدنی و پكن افزود: سطح این رقابت‌ها بسیار بالا بود و با توجه به حضور قهرمانان نامدار، می‌توانیم این مسابقات را با المپیك مقایسه كنیم. ملی‌پوشان ایران با شركت در این رقابت‌ها، المپیك را تجربه كردند. باید قبول داشته باشیم كه سطح اروپایی‌ها با آسیایی‌ها در پیست بسیار زیاد است.

رییس فدراسیون دوچرخه سواری با تاكید بر این كه ایران پیشینه زیادی در دوچرخه سواری پیست ندارد، خاطرنشان كرد: در اروپا دوچرخه‌سواران حداكثر در دو رشته ركاب می‌زنند كه نشان دهنده كار تخصصی آنهاست. باید این نكته را بررسی كنیم كه پس از ساخته شدن پیست آزادی تاكنون دوچرخه سواران ایران چقدر توانسته‌اند در این پیست تمرین كنند.

وی ادامه داد: به لحاظ سخت‌افزاری (پیست) دچار مشكل هستیم. در ایران تنها یك پیست بتنی داریم كه نحوه تمرین در آن با پیست چوبی متفاوت است، بیشتر مسابقه‌های جهانی نیز در پیست چوبی برگزار می‌شود. البته اگر پیست چوبی هم ساخته شود به این معنی نیست كه می‌توانیم در جهان مقام بگیریم. ما باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آینده داشته باشیم.

مصاحبه واعظ آشتیانی درمورد وضعیت دوچرخه سواری

آشتیانی با اشاره به ساخت پیست چوبی مسقف در ساری گفت: سازمان تربیت بدنی و شركت تجهیز قول داده‌اند كه این پیست را هرچه سریع‌تر تحویل دهند كه با این كار، قسمتی از مشكلات ما در بخش پیست رفع می‌شود.

وی تصریح كرد: برای حضور در سكوهای جهانی به برنامه‌ریزی، صبر و حوصله، پیست، اعتماد به نفس بیشتر ملی‌پوشان و حضور مربیان با تجربه و حرفهی نیازمندیم. ملی‌پوشان باید در میادین بیشتری شركت كنند تا ترس‌شان بریزد.

رییس فدراسیون دوچرخه سواری با ابراز رضایت از عملكرد "ولفرام لیندنر" و "الكساندر تومانوف" مربیان تیم ملی،‌ در پاسخ به انتقاد از عملكرد این مربیان به ایسنا گفت: كسانی از این مربیان سرشناس انتقاد می‌كنند كه صرفا زمانی ركابزن بوده‌اند. فقط آدم‌های بزرگ می‌توانند در مورد مربیان بزرگ اظهارنظر كنند، نه هر كسی.

وی افزود: دوچرخه سواری ایران هنوز به سطح حرفه‌ای نرسیده است. دلیل آن هم این است كه امسال و پس از سه اعزام برون مرزی مهم، ملی‌پوشان از لحاظ بدنی كم آوردند.

آشتیانی در پایان گفت: برای افرادی كه صدرنشینی ایران در دو رشته در رنكینگ فدراسیون جهانی را با نتایج تیم ملی در جام‌های جهانی سیدنی و پكن مقایسه می‌كنند، متاسفم. قرار گرفتن ایران در صدر جهان پس از مسابقات آسیایی پیست بود كه تیم‌های دیگر جهان هیچ مسابقه‌ای نداده بودند. زمانی كه مسابقه‌های جهانی شروع شد، تیم‌های مطرح جهان امتیاز گرفته و بالاتر از ما قرار گرفتند كه این كاملا طبیعی است.