تبیان، دستیار زندگی
هیچگاه فراموش نکنید که سلامتی عمومی ‌با تناسب اندام فرق دارد، در این میان فعالیت موجب سلامتی می‌شود در حالی كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خستگی بی جهت با ورزشهای سنگین

خستگی بی جهت با ورزشهای سنگین

هیچگاه فراموش نکنید که سلامتی عمومی ‌با تناسب اندام فرق دارد. در این میان فعالیت موجب سلامتی می‌شود در حالی كه انجام ورزشها و نرمشهای خاص موجب تناسب اندام می‌شود. برای بسیاری افراد رعایت و ادامه برنامه ورزشی منظم و مداوم كاری بسیار سخت است.

تحقیقات انجام شده در سال 1990نشان می‌دهد كه 7 نفر از هر 10 نفر مرد و 8 نفر از هر 10 نفر زن به اندازه كافی ورزش نمی‌كنند و این ارقام با آمار فعلی كشورهای توسعه یافته نیز تناسب دارد.

در واقع زندگی سالم و رشد مناسب جسمی‌ در گرو فعالیتهای بدنی ملایم و متناسب است، پس به جای اینكه فكر كنید چه نوع ورزشی برای سلامتی شما مفید است ببینید چه مقدار فعالیت دارید.

تناسب اندام در ارتباط با مفهوم ظرفیت كار جسمی‌ یا فیزیكی بدن می‌باشد، به عبارت دیگر یعنی بدن شما تا چه حد توان انجام كار دارد. این كار را در آزمایشگاه می‌توان از طریق انرژی تولید شده توسط فرد با توجه به ضربان قلب منظم یا از طریق ارزیابی میزان دویدن فرد با استفاده از دستگاه‌های دوی ثابت اندازه‌گیری كرد. در ضمن تناسب اندام را می‌توان با توجه به مولفه‌هایی نظیر  انعطاف پذیری و قدرت مورد ارزیابی قرار داد.

برای انجام بسیاری از ورزشها باید اندامی متناسب داشت

شما برای انجام بسیاری از ورزشها در سطح پیشرفته وحرفه ای مانند فوتبال، بسکتبال، شنا، تنیس و... باید اندامی ‌ورزیده و متناسب داشته باشید اما سلامتی مفهومی‌ گسترده‌تر دارد كه عبارت است از "عدم ابتلا به هرگونه ناراحتی و درد یا بیماری جسمی ‌و یا روحی به منظور برقراری ارتباط اجتماعی  بهتر و موثرتر".

البته در بسیاری از موارد سلامتی و تناسب اندام در كنار هم و در ارتباط با یكدیگر قرار دارند اما جدا از همدیگر هستند برای مثال می‌توان اندامی‌ ورزیده و متناسب داشت و فوتبال بازی كرد اما از یك مشكل سلامتی مانند اعتیاد و استعمال دخانیات نیز در رنج بود.

آگاهی از تفاوت میان سلامتی و تناسب اندام از این جهت حائز اهمیت است كه میزان فعالیت و ورزشی كه شما نیاز دارید تا سلامت باشید عموما كمتر از آن چیزی است كه برای تناسب اندام نیاز دارید.

مخلص کلام اینکه اگر شما خواهان داشتن اندامی‌ متناسب هستید باید از برنامه ورزشی خاص و منظمی‌ پیروی كنید که این برنامه در بسیاری از شرایط نیازمند استفاده از دستگاه‌های ورزشی یا امكانات خاص می‌باشد.در شرایطی نیز برای رسیدن به تناسب اندام نیاز به ورزشهای زیاد و طولانی مدت دارید اما در این میان سعی کنید با توجه به هدفتان و همچنین مشاوره با پزشک متخصص باعث خستگی بی جهت عضلات بدن نشوید.

منبع : جام جم

                                                                                                                                               تنظیم : ایمان پناهی