تبیان، دستیار زندگی
اگر اصرار مركز كنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امكان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم ـ تهران و بیابان‌های جنوب غربی تهران را می‌یافت. ابلاغ دستور نادرست به خلبان برای بازگشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستور نادرست به خلبان، عامل اصلی سقوط هواپیما


اگر اصرار مركز كنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امكان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم ـ تهران و بیابان‌های جنوب غربی تهران را می‌یافت.

ابلاغ دستور نادرست به خلبان برای بازگشت به مهرآباد تحت هر شرایط، علت اصلی سانحه مرگبار روز گذشته در جنوب مهرآباد بود.

یك منبع آگاه در گفت‌وگو با «بازتاب» ضمن بیان مطلب فوق افزود: نقص فنی در هواپیمای C-130 پس از گذشت هشت دقیقه از پرواز، رخ داده كه در آن لحظه هواپیما در اواسط مسیر تهران ـ قم قرار داشته است و اگر اصرار مركز كنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امكان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم ـ تهران و بیابان‌های جنوب غربی تهران را داشته است.

این منبع ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های ویژه هواپیمای C-130، این هواپیما می‌تواند در دشت‌ها و بدون چتر فرود آید، بر زمین بنشیند و حتی بدون باز شدن چرخ نیز با سینه فرود آید و در این صورت، تنها مقداری خسارت مالی به هواپیما وارد می‌شود.

اگر اصرار مركز كنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امكان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم ـ تهران و بیابان‌های جنوب غربی تهران را می‌یافت.

وی افزود: خلبان هواپیما پس از دستور مركز كنترل مبنی بر بازگشت به مهرآباد، برای كوتاه كردن مسیر خود، به جای دور زدن به صورت مستقیم از منطقه آذری عبور كرده كه به دلیل ارتفاع پایین و عدم تعادل، هواپیما سقوط كرده است.

این منبع در پایان افزود:علیرغم عملکرد رشادت آمیز خلبان بابک گوهری، انتخاب ستوان جوان و نسبتاً كم‌تجربه برای هدایت هواپیمای هركولس C-130 ـ كه حامل 94 سرنشین بود ـ نیز از دیگر ابهامات مطرح در عملكرد مسئولان فرودگاه نظامی مهرآباد است.

منبع : سایت بازتاب

لینک ها:

گزارش اختصاصی تبیان از سقوط هواپیمای C-130

روایت یك كارشناس هوایی شاهد سانحه هواپیمای سی-130

اسامی یکصد قربانی سانحه هواپیمای سی-130

تشکیل گروه 29 نفره کارشناسان برای بررسی علل سقوط هواپیما

روان شناسی سوگواری