عالم ربانی و عارف حکیم، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، در سال 1303 خورشیدی، در خانواده‏ای پارسا و پرهیزکار دیده به جهان هستی گشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی

9d

طلوع مهر

رهسپار ساختن

در پی حکمت

سلوک معنوی

اولین هجرت

استادان

مورد احترام استاد

ترویج دین

علامه در مشهد

میراث ارزشمند

شناخت مبدأ

زندگی دوباره

نور ملکوتی

غروب غم انگیز

 

طلوع مهر

عالم ربانی و عارف حکیم، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، در سال 1303 خورشیدی، در خانواده‏ای پارسا و پرهیزکار دیده به جهان هستی گشود. پدرش آیت‏اللّه‏حاج‏سیدمحمد صادق، از دانشمندان و عارفان برجسته بود. بیش‏تر خاندان وی، اهل دانش و تقوا بودند وسلسله نسبشان از طرف مادر پدری، به علامه مجلسی می‏رسد. مرحوم حاج ملامهدی نراقی صاحب جامع السعادات جدّ اعلای مادری وی هستند. علامه‏سیدمهدی بحرالعلوم و آیت‏اللّه‏ العظمی بروجردی نیز از عمه زادگان ایشان به شمار می‏آیند.

رهسپار آموختن

عالم فرزانه، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، پس از پایان آموزش‏های ابتدایی و متوسطه، با شوق فراوان برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه شد. وی به دست مرحوم آیت اللّه‏ میرزا محمد تهرانی، صاحب مستدرک البحار که از بزرگان علمای عصر و دایی پدری او بودند، لباس مقدس روحانیت را بر تن کرد. ایشان در سال 1364 هجری قمری، به شهر مقدس قم عزیمت کرد و در مدرسه مرحوم آیت اللّه‏ حجت، معروف به مدرسه حجتیه ساکن گردید. علامه بزرگوار لحظه‏ای از تحصیل علم غافل نماند و همواره به درس و بحث و مطالعه مشغول بود. وی در مدت اقامت در قم، خود را به زیور دانش و معارف آراست و به برکت استادان و بزرگان آن دیار، در علم و حکمت و عرفان خوشه‏های فراوان چید و افق‏های جدیدی فرا راهش گشوده شد.

در پی حکمت

دانشمند بزرگوار وفاتح قلّه‏های بلند دانش‏های مختلف، علامه سیدمحمدحسین‏تهرانی، به علوم عقلی به ویژه درس فلسفه بسیار علاقه‏مند بودند. در اوایل سکونت وی در قم، فیلسوف ارزشمند آیت‏اللّه‏ میرزا مهدی آشتیانی از تهران به قم آمده بودند و قصد تدریس کتاب شرح منظومه را به صورت خصوصی برای علامه و چند نفر دیگر داشتند؛ ولی در آستانه شروع درس، میرزا مهدی آشتیانی به دلایلی دوباره به تهران برگشتند. پس از آن جوان پرشور و با اشتیاق، علامه سیدمحمدحسین تهرانی مأیوس نشد و همواره در پی یافتن استاد فلسفه بود که با مفسّر عالی‏قدر و فیلسوف بزرگ، علامه طباطبایی آشنا گردید و به مراد دلش رسید. وی غیر از فلسفه، یک دوره هیئت قدیم و تفسیر را نیز از محضر پرفیض علامه طباطبایی فرا گرفت.

سلوک معنوی

علامه حکیم و مفسر عالی‏قدر، حاج محمدحسین تهرانی، موفقیت‏های علمی خویش را بیش‏تر مدیون استاد بزرگوارش، علامه طباطبایی می‏داند و می‏گوید:

«حقا اگر ما به چنین مردی برخورد نکرده بودیم، خَسِرالدّنیا و الاخرة می‏شدیم و دستمان از همه چیز خالی بود».

ایشان در ادامه می‏افزاید: «ما پس از پایان درس، تا درِ منزل ایشان می‏رفتیم و در راه گفت‏وگو می‏کردیم. ایشان از حالات بزرگان و اولیای خدا، به ویژه آیت اللّه‏ حاج میرزا علی‏قاضی می‏گفتند. مجالس گفت‏وگوی ما در شبانه‏روز علاوه بر دروس رسمی، به دو یا سه ساعت می‏رسید». عشق و علاقه آیت اللّه‏ تهرانی به علامه طباطبایی به جایی رسید که وی برای استفاده بهینه از محضر علامه، اتاقی در کنار منزل ایشان اجاره کرد و از مدرسه به آن‏جا منتقل شد. وی هر روز یکی دو ساعت به غروب به منزل علامه می‏رفت و تا پاسی از شب از کانون با صفای بحث و گفت‏وگوی علمی با علامه لذت معنوی می‏برد.

اولین هجرت

استاد اخلاق و عرفان علامه تهرانی، پس از سال‏ها بهره‏گیری از محضر استادان و بزرگان حوزه علمیه قم، در سال 1371 هجری قمری، به توصیه علامه طباطبایی و برای افزایش معلومات خویش، اولین هجرت علمی را به سوی نجف اشرف آغاز کرد و در جوار بارگاه نورانی امیرمؤمنان علیه‏السلام مسکن گزید.

وی در طول هفت سال اقامت خود در حوزه پررونق و دیرین نجف، از محفل درس بزرگان آن دیار، در فقه و اصول و حکمت و عرفان توشه‏های علمی برگرفت و به مراتب عالی‏تری از علم و تقوا دست یافت.

استادان

آیت‏اللّه‏ سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، در مسیر کسب دانش، محضر استادان بسیاری را درک کرد. از استادان تأثیرگذار وی در حوزه علمیه قم می‏توان از آیت‏اللّه‏ سید محمد حجّت، سید محمد داماد، حاج آقا حسین بروجردی، حاج شیخ مرتضی حائری و حاج سید رضا بهاءالدینی نام برد. وی در حوزه پرشکوه نجف اشرف نیز خرمن وجودش را ازمحفل علمی استادان بزرگی چون آیت اللّه‏ شیخ حسین حلّی، آقابزرگ تهرانی، سیدجمال‏الدین گلپایگانی، آیت اللّه‏ انصاری همدانی و آیت اللّه‏ سید ابوالقاسم خویی لبریز کرد. ایشان برای ادامه برنامه سلوکی و معنوی خویش در نجف اشرف، به سفارش استاد ارجمندش علامه طباطبایی، با آیت‏اللّه‏ حاج شیخ عباس قوچانی، وصی مرحوم آیت‏اللّه‏ میرزا علی قاضی رابطه برقرار کرد. پس از شش سال ارتباط با وی، به حضور مرحوم حاج سید هاشم موسوی حداد رسید و از محضر عرفانی و اخلاقی ایشان نیز بهره‏ها جست.

مورد احترام استاد

استاد عظیم الشأن و حکیم فرزانه، علامه حاج سید محمد حسین حسینی تهرانی، به علت داشتن تقوا و اخلاص بالا، در طول دوران تحصیل در حوزه علمیه قم یا نجف اشرف، همیشه مورد احترام استادان خویش قرار می‏گرفت. هنگام تحصیل وی در نجف، استاد بزرگوارش علامه طباطبایی، یک دوره از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خود را از قم برای وی فرستاد. در زمان اقامت آیت اللّه‏ تهرانی در مشهد مقدس نیز، علامه طباطبایی در سفری به این شهر، میهمان منزل وی می‏شدند و حتّی نماز خود را هم با اصرار و پافشاری، به ایشان اقتدا می‏کردند.

ترویج دین

علامه سیدمحمدحسین تهرانی در سال 1377 هجری قمری، پس از پایان تحصیلات عالی در علوم عقلی و نقلی و رسیدن به درجه اجتهاد، برای ادای تکلیف و اقامه شعایر دینی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی، به سفارش استاد عرفانش، آیت اللّه‏ حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی به تهران بازگشت و در مسجد قائم، به نشر احکام اسلامی و ارشاد مردم در راستای تحکیم بنیان‏های حاکمیت دین، به ویژه ولایت فقیه و نماز جمعه و لزوم بازگشت به قرآن همت گماشت.

علامه در مشهد

حوزه علمیه مشهد مقدس، در سایه وجود بارگاه ملکوتی ثامن الائمه امام‏علی‏بن‏موسی‏الرضا علیه‏السلام از دیرباز محفل درس استادان بزرگ بود و شخصیت‏هایی هم‏چون شیخ بهایی، شیخ حر عاملی، علامه محمدتقی جعفری و بسیاری دیگر از بزرگان در آن بارگاه مدفون‏اند. مفسرحکیم، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، پس از 24 سال تلاش مخلصانه در شهر تهران، در سال 1400 هجری قمری، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور مجاورت آستان مقدس رضوی به مشهد مشرف شدند تا با عنایات امام رضا علیه‏السلام شروع به تدریس نموده و با علم و دانش خویش، مشتاقان علوم اهل بیت و تشنگان معارف الهی را سیراب سازند. ایشان در مدت پانزده سال اقامت خویش در آن‏جا، شاگردان بسیاری را تربیت کرد و محافل علمی و اخلاقی فراوانی را برگزار نمود.

میراث ارزشمند

تألیف و نشر دانش، از سنت‏های جاودانه و همیشگی بزرگان علم و دانش بوده است. عالمان دینی در راستای گسترش اسلام، ارزش‏های مذهبی و زنده کردن مقدسات دینی می‏کوشیدند. علامه بزرگوار حاج سید محمدحسین حسینی تهرانی نیز در کنار تدریس، از نگارش و تألیف غفلت ننموده، کتاب‏های گران‏مایه‏ای از خود به یادگار گذاشت که هرکدام، چون چراغی فروزان در آسمان دانش نورافشانی می‏کنند. برخی از آثار مشهور ایشان عبارت‏اند از: رساله سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم، رساله لُبُّ اللُّباب در سیر و سلوک اولی‏الالباب، توحید علمی و عینی، مهر تابان، روح مجرد، لمعات الحسین، هدیه غدیریه، اللّه‏شناسی، معادشناسی، نور ملکوت قرآن، نور ملکوت نماز و نور ملکوت دعا و... .

شناخت مبدأ

توحید، محوری‏ترین بخش از اصول عقاید یک انسان مسلمان را تشکیل می‏دهد، از این‏رو در طول تاریخ، عالمان اسلام با الهام از آیات قرآن و روایات معصومان علیه‏السلام ، کتاب‏های بسیاری در این زمینه به زیور طبع آراسته‏اند. مفسر معاصر، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی در کتاب اللّه‏شناسی، با تفسیر آیه مبارکه «اللّه‏ نور السموات و الارض» یک دوره از مباحث توحید را به زیبایی مطرح کرده است. در این کتاب، از مسأله توحید ذاتی، اسمایی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، کیفیت پیدایش عالم آفرینش، نیاز موجودات به خداوند، عشق خدا به عالم و عشق عالم به خدا بحث می‏شود. علامه تهرانی هم‏چنین در این کتاب، شبهات منکران لقای خدا را پاسخ می‏دهند.

زندگی دوباره

ریشه بسیاری از گناهان، در فراموشی معاد و قیامت است. بر این پایه، استاد اخلاق، علامه سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، در جلسات اخلاقی خود، همیشه لزوم توجه به معاد را یادآور می‏شدند.

 ایشان در این جلسات، بحث‏های قرآنی و روایی را به همراه برهان‏های عقلی و نکات عرفانی درباره معاد و روز رستاخیز مطرح می‏کردند. مجموعه 75 جلسه ایشان درباره قیامت و آخرت، در کتاب ده جلدی معادشناسی جمع شده است. علامه در این کتاب، در زمینه چگونگی مرگِ انسان‏ها، عالم برزخ، نحوه ارتباط ارواح با این دنیا، نَفْخ صور و مردن تمام موجودات، کیفیت زنده شدن مردگان و قیامشان در پیشگاه حق تعالی بحث می‏کند. شفاعت، رسیدگی به اعمال انسان‏ها، بهشت و دوزخ، کیفیت خلقت فرشتگان و وظایف آن‏ها از دیگر مطالب این کتاب است. مجموعه معادشناسی در سال 1362 به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.

نور ملکوتی

قرآن، کتاب وحی و هدایتگر انسان‏ها به راه سعادت و رضوان الهی است. عالمان اسلامی همواره در گسترش معارف والای آن و جلوگیری از تحریف معنوی و کج‏فهمی آیات، زحمات بسیاری را متحمل شدند. علامه سیدمحمدحسین حسینی تهرانی با نگارش کتاب نور ملکوت قرآن، با تفسیر برخی از آیات شریفه این کتاب عزیز، دستورات و احکام اسلامی را با بیانی شیوا و رسا مطرح نمودند. بخش‏هایی از مطالب این کتاب ارزشمند عبارت‏اند از: قرآن راهنما به بهترین آیین‏هاست، قرآن ورود در صراط مستقیم و گرایش از ظلمت به نور است، رابطه انسان کامل با قرآن و قرآن با انسان کامل، چگونگی وحی، خلقت انسان و سیارات، و تأثیر قرآن در تمدن عظیم اسلامی.

غروب غم‏انگیز

مفسر بزرگ، علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی تهرانی، پس از سال‏ها دانش اندوزی و خدمت به اسلام و قرآن، در پی ناراحتی قلبی در بیمارستان امام رضا علیه‏السلام ، مشهد مقدس بستری شدند و مدتی تحت معالجه و درمان بودند، ولی مداوای پزشکان تأثیر گذار نشد. ایشان پس از 71 سال عمر پربار در راه اعتلای فرهنگ غنی و ناب اسلامی، در روز هفدهم تیرماه سال 1374، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. وی دیدگان پرفروغ و حق‏بینش را آرام بر روی هم گذاشت و خورشید تابان عمرش غروب کرد تا در جوار قرب حق تعالی به آرامش ابدی برسد. پیکر مطهر و پاک علامه تهرانی، در میان حزن و اندوه شیفتگان علم و فقاهت تشییع و پس از طواف دور ضریح نورانی مولایش امام رضا علیه‏السلام ، و اقامه نماز توسط عارف وارسته آیت اللّه‏ العظمی بهجت، در صحن انقلاب حرم رضوی به خاک سپرده شد.


منبع:سایت حوزه نت

تهیه و تنظیم:فریادرس گروه حوزه علمیه