عالم جلیل القدر میرزا ابوالهدی کرباسی در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری در خاندانی عالم پرور در اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در محضر پدر و عده‏ای دیگر از علما گذارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله ميرزا ابوالهدى كرباسى

ej12

زندگی نامه

 عالم جلیل القدر میرزا ابوالهدی کرباسی در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری در خاندانی عالم پرور در اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در محضر پدر و عده‏ای دیگر از علما گذارند. وی سپس برای تكمیل دروس خود در حدود سال 1281ش رهسپار نجف اشرف گردید و در درس خارج اصول و فقه حضرات آیات آخوندملامحمدكاظم خراسانی و سیدمحمدكاظم یزدی شركت جست. آیت‏اللَّه كرباسی پس از سالیانی توقف در نجف و رسیدن به مقامات عالی اجتهاد، به زادگاه خود بازگشت و حلقه درس خارج فقه، اصول و درایه و رجال خود را تشكیل داد.

ابوالهدى با همّتى بلند، اراده‏اى استوار و تلاشى بى‏امان، دانش‏هاى معقول و منقول را با سفينه‏ى تزكيه، تقوا و مراقبت دايمى درنورديد. اوج سهمگين هواهاى نفسانى را با استعانت از شب‏زنده‏دارى و ترنّم‏هاى عاشقانه سحرى در هم شكست و غوك‏هاى هوس را با كمك از ذكرى مدام و توفيق الهى، بر درگاه وصال حق سر بُريد.

با اين كه علوم رسمى حوزوى را با دقّت تمام نزد اساتيد بزرگى مانند آيات عظام:

ميرزا ابوالمعالى كرباسى، مير سيّد محمد هاشم چهارسويى، شيخ محمدباقر نجفى، صاحب كفايه و صاحب عروةخوانده بود و به مراتب بالايى از علم و فضل و اجتهاد دست يافته بود، امّا عشقى ديگر در سر و رازى والا در دل داشت. جان جهان‏بين او در اين سراى محدود نمى‏گنجيد و علوم رسمى، خواسته‏هاى آن سويى او را بر نمى‏تابيد؛ او پيوستن به جان جهان و بقاى ابدى را مى‏جست.

اوصاف ملكوتى و فضايل اخلاقى جدّ امجدش، حاجى كرباسى، و نيز زهد و تقواى پدرش، ابوالمعالى، و احتياط فوق‏العاده و مناجات‏هاى شبانه‏ى او، وى را بر ادامه‏ى اين راه تحريض مى‏نمود، به طورى كه ثانى پدر و ثالث جدش به شمار رفت.

پدر وى ميرزا ابوالمعالى، همان بزرگ مردى است كه اندكى پيش از وفاتش، به هنگام تعقيبات نماز، ندايى از عالم غيب شنيد كه: «خانه‏ى تو در بهشت، آماده و مهيّاست.»(1)

علاوه بر تأثير شگرفى كه روحيات و احوال معنوى پدر علاّمه‏اش بر او داشت، برخى از بزرگان و اولياى الهى نيز در به فعليت رساندن گوهر پاك وجودى‏اش، مؤثر بوده‏اند كه از جمله‏ى آنها مى‏توان به حضرات آيات: حاج ملا على محمد نجف آبادى و حاج محمد جواد سرجويى بيدآبادى اشاره كرد.

در احوال ملا على محمد نجف آبادى (حدود 1250 ـ 1332 ه.ق) ـ كه از مشاهير فقها و حكما و مدرسين بود ـ آورده‏اند كه جز در دو روز حرام عيدين، تمام سال را روزه‏دار بود و در شبانه روز جز يك بار نمى‏خورد و پيوسته در حال ذكر و مراقبه به سر مى‏برد. از اساتيد و مشايخ او مى‏توان به: آخوند كاشى، جهانگير قشقايى، ابوالمعالى كرباسى، ميرزاى شيرازى مجدد، مير سيدعلى شوشترى و حاج ملا فتحعلى سلطان آبادى، و از شاگردان يا راويان از او مى‏توان به: شيخ محمد حسين كمپانى، شيخ محمدحسين كاشف الغطاء، ميرزا ابوالهدى كرباسى، شيخ محمدحسين بحرانى و سيد شهاب الدين مرعشى اشاره كرد.(2)

 

ميرزا ابوالهدى، همچون پدر بزرگوار و مشايخ سلوكى‏اش، پيوسته به اوراد و اذكار اشتغال داشت و اغلب ايام سال روزه‏دار بود و شب‏ها را به عبادت و مناجات به سر مى‏برد. به رفت و آمد و معاشرت با مردم علاقه‏اى نداشت و اكثر عمر خود را در خانه مى‏گذراند و علاوه بر امور عبادى، به شدت سرگرم تأليف و تصنيف بود. نگارنده در رساله‏ى جداگانه‏اى نام نزديك به هشتاد رساله، كتاب و حاشيه‏ى ايشان را آورده كه با توجه به كثرت عبادات و روزه‏دارى‏ها و نيز تدريس و تربيت طلاب از سوى او، امرى خارق‏العاده و شگفت به نظر مى‏آيد(3).

بزرگانى مانند حضرات آيات: حاج سيد حسين بروجردى، آقا سيد شهاب‏الدين مرعشى، شيخ احمد فياض، سيد حسن خراسانى، حاج ميرزا على آقا شيرازى، حاج شيخ مجتبى لنكرانى، شيخ هبة‏اللّه‏ هرندى، شيخ ذبيح‏اللّه‏ محلاتى و سيد محمد حسين مهدوى از شاگردان يا روايت‏كنندگان از او به شمار مى‏روند.

طهارت نفس و عظمت روح او تا بدانجا بوده كه بزرگان وقت، او را به غايت ستوده و كلماتى بزرگ در وصفش گفته‏اند. آية‏اللّه‏ بروجردى، او و برادرش را سلمان و اباذر وقت دانسته و در جاى ديگرى از ميرزا ابوالهدى به عالمى ربانى و خالى از هواى نفسانى تعبير فرموده است(4).

این فقیه عالی مقام از عالمانی همچون سید حسن صدر، میرزا هاشم خوانساری چهار سوقی و ملا علی محمد نجف آبادی اجازه روایت داشت و خود نیز از مشایخ اجازه حضرات آیات: سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید حسین خراسانی و شیخ عبدالحسین گروسی بود. آیت‏اللَّه كرباسی همچنین كتب متعددی را به رشته تحریر درآورد كه حاشیه بر كفایةُ الاصول، البَدرُالتّمام، زَلاّتُ الاَقدام و الفوائدُ الرّجالیه از آن جمله‏اند

 این فقیه جلیل سرانجام در شانزدهم تیرماه 1316 ش برابر با بیست و هفتم ربیع‏الثانی 1356 ق درگذشت و در مقبره خانوادگی‏شان در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

________________________________________

1. البدر التمام، ص 29.

2. بنگريد به: نقباء البشر، صص 1622 ـ 1623؛ الاجازه الكبيرة، صص 116 ـ 117.

3. سه اثر از تأليفات ايشان تاكنون چاپ شده است: البدر التمام(در شرح احوال پدر و جدّ والامقام)، سماء المقال(در علم رجال و در دو مجلّد) و التحفه الى سلالة النبوة(اجازه‏ى روايتى علاّمه‏ى كرباسى به آية‏اللّه‏ مرعشى قدس‏سره ).

4. مجله‏ى حوزه، ش 83، ص 36؛ مقدمه‏ى سماء المقال، ج 1، ص 39.


منبع:  سایت فصلنامه اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه  حوزه علمیه