تبیان، دستیار زندگی
اگر به 7 کیلومتری شمال جاده سردشت ـ مهاباد سفر کنید می توانید چشمه کانی گراوان را ببینید که در بستر رودخانه کوچکى روى تپه‌اى با ترکیب کربنات آهکى قرار دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک چشمه شگفت انگیز در سردشت
سردشت


اگر به 7 کیلومتری شمال جاده سردشت ـ مهاباد سفر کنید می توانید چشمه کانی گراوان را ببینید که در بستر رودخانه کوچکى روى تپه‌اى با ترکیب کربنات آهکى قرار دارد. چشمه ای که با فرسایش آبی و ته نشین کردن رسوباتش بر سطحی که روی آن جاری است توانسته است یکی از شاهکارهای طبیعت ایران را بسازد.

چیزی که در شهرستان رَبَط و چشمه کانی گراوان می بینید، یک صخره سنگی نیست! بلکه آب چشمه بعد از جاری شدن بر سطح زمین از خود موادی بر جای گذاشته که روز به روز بر حجم آن افزوده شده و توده مخروطی شکلی را تشکیل داده که جلوه ای زیبا، عجیب و شگفت انگیز دارد.

سردشت

آب این چشمه، در میان مردم به شفابخش بودن معروف است و خیلی ها برای درمان امراض پوستی سراغ این چشمه می روند. با این حال باید بدانید که آب چشمه کانی گراوان قابل شرب نیست. این آب گازدار بوده و املاح آن حداقل یک گرم در لیتر است. عمق و حجم کم آب باعث می شود مسافران به پا گذاشتن در چشمه و دست و رو شستن به آن بسنده کنند اما می توانید کمی از آب را در بطری بریزید و با خود به شهرتان ببرید.

سردشت

آب چشمه از دو سرچشمه که به فاصله 100متر از یکدیگر قرار گرفته اند، تامین می شود. سنگ‌هاى کربنات آهکى اطراف دو سرچشمه تراشیده شده و حوضچه هایی را به وجود آورده‌است. حوضچه اول به شکل مربع مستطیل و به طول 2.4 متر، به عرض 1.9متر و به عمق 80 سانتى‌متر است.

سردشت

حوضچه‌ دوم در شمال شرقى حوضچه اول قرار دارد و به شکل مستطیل به طول 1.8، به عرض 1.4 متر و به عمق 20 سانتى‌متر است.

آب این چشمه، در میان مردم به شفابخش بودن معروف است و خیلی ها برای درمان امراض پوستی سراغ این چشمه می روند. با این حال باید بدانید که آب چشمه کانی گراوان قابل شرب نیست

چطور برویم؟

چشمه گراوان در استان استان آذربایجان غربی، 30 کیلومتری سردشت قرار دارد و محل بسیار مناسبی برای تفریح و گشت و گذار شما در ماه های گرم سال است. برای رفتن به چشمه گراوان باید راهی جاده سردشت- مهاباد شوید.

سردشت

یعنی حدود نیم ساعت دورتر از سردشت. با عبور از راور، بعد از گذراندن یک جاده یک کیلومتری خاکی با پیچ‌های متعدد به این چشمه می‌رسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز قرار دارد.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:

داغ‌ترین چشمه جهان در استان اردبیل قرار دارد

چشمه های شفابخش گیلان

یک گشت و گذار خیس!

کدام آب، کدام خواص؟