تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل روستاگردی و کشف جاذبه های ناشناخته کشور هستید، درکش یکی از همان مقاصدی است که باید در برنامه سفر خود جای دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به زیستگاه گوزن قرمز
روستای درکش


اگر اهل روستاگردی و کشف جاذبه های ناشناخته کشور هستید، درکش یکی از همان مقاصدی است که باید در برنامه سفر خود جای دهید. این روستا در منطقه ای کوهستانی و در عمق دره ای استقرار یافته که از سطح دریا هزار و 40 متر ارتفاع دارد و توسط کوه های بلند در بر گرفته شده است.

برای دیدن درکش باید به 30 كیلومتری شهر آشخانه مركز شهرستان مانه و سملقان و 70 كیلومتری بجنورد مركز استان خراسان شمالی سفر کنید. این روستا در موقعیتی قرار گرفته که قسمت جنوبی آن به دره کنداب و کوه‏های بلند آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر محدود می‏ شود.

روستای درکش

البته وضعیت این روستا و آب و هوای سرد و کوهستانی آن، باعث می شود که این روزها برفگیر و خنک باشد. بنابراین اگر در زمستان راهی درکش می شوید، باید خود را برای صخره نوردی و کوهنوردی در برف آماده کنید. بر عکس در تابستان، این روستای زیبا جای خنکی است که برای فرار از گرمای تابستان پیشنهاد می شود.

روستای درکش

این روستا طبیعتی زیبا همراه با چشمه های آب شیرین فراوان دارد و در میان آن رودخانه ای به نام درکش یا زوهار جاری است. آبشارهای درکش هم جذابیت این روستا را دو چندان کرده اند.

روستای درکش

درکش علاوه بر جاذبه های طبیعی، از نظر تاریخی هم روستای ارزشمندی استبرج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو و تپه‏ های متعدد باستانی که در اطراف روستا به چشم می خورد، از سابقه کهن تاریخی این روستا حکایت دارند.

روستای درکش

روستای درکش با گیاهات دارویی و کم نظیرش تبدیل به یک داروخانه طبیعی شده است. این طور بگوییم که گیاه شناسان در این روستا380 گونه گیاه دارویی شناخته اند که 79 گونه از آنها بسیار ارزشمند هستند. درکش جایی است که تنها جنگل بلوط منطقه شرق كشور در آن جای گرفته و جنگل های اطراف این روستا یکی از زیستگاه های مرال (گوزن قرمز) است.

درکش علاوه بر جاذبه های طبیعی، از نظر تاریخی هم روستای ارزشمندی استبرج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو و تپه‏ های متعدد باستانی که در اطراف روستا به چشم می خورد، از سابقه کهن تاریخی این روستا حکایت دارند

شغل بیشتر مردم درکش، زراعت است. آنها شیعه جعفری هستند و به زبان کردی کرمانجی صحبت می کنند و به جز کشاورزی، به باغداری و دامداری هم مشغولند. با این حال، بیشتر محصولاتی زراعی آن ها گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغی شان انگور، گرود، هلو و سیب است.

روستای درکش

ورزش بومی این روستا کشتی باچوخه است و اگر در بهار گذارتان به درکش بیفتد ممکن است شانس آن را داشته باشید که مراسم باچوخه را در این روستا ببینید.

روستای درکش

در سفر به درکش همچنین از نان سنتی این روستا که فتیر مسکه نام دارد حتما بخورید. این نان در رستوران ها طبخ نمی شود اما اهالی مهربان روستا می توانند به درخواست شما آن را برایتان تهیه کنند. البته این فتیر بیشتر یک غذای تابستانی است و برای تهیه آن، خمیر آرد گندم را با روغن و زرد چوبه مخلوط كرده و روی ساج می پزند. سپس لا به لای آن را كره می گذراند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:

گشت و گذار یک روزه در خراسان شمالی

سفر با رنگ و بوی پاییز

برای روستاگردی به کجا برویم؟