تبیان، دستیار زندگی
حمل پول، به ویژه اگر حجم زیادی باشد، همواره یکی از دغدغه های گردشگران است. به خصوص اگر قرار باشد به کشور دیگری سفر کنند و همه موجودی شان را به صورت اسکناس های تبدیل شده همراهشان داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 راه برای مراقبت از پول در سفر


حمل پول، به ویژه اگر حجم زیادی باشد، همواره یکی از دغدغه های گردشگران است. به خصوص اگر قرار باشد به کشور دیگری سفر کنند و همه موجودی شان را به صورت اسکناس های تبدیل شده همراهشان داشته باشند.

پول و سفر

پول زیاد آن هم در مسافرت هم خیال آدم را راحت می کند و هم دلواپسی می آورد. آسودگی خیال از آن جهت که به مشکل بی پولی برخورد نمی کنیم و دلواپسی به این دلیل که باید برایشان حاشیه امنیت ایجاد کنیم تا دزدیده نشوند. این راهکارها را بخوانید و در ذهن داشته باشید تا برای بالا بردن امنیت پول در هنگام مسافرت به کار ببندید.

1- از کیف پول ارزان قیمت استفاده کنید

حمل کردن کیف های چرم یا به طول کلی گرانقیمت دزدها و جیب برها بیشتر وسوسه می کند. آنها با دیدن ظاهر کیف چنین تصور می کنند که حالا چقدر تراول و پول درشت در کیف شما وجود دارند و چه فرصت خوبی برای قاب زدن پول های شما به دست آورده اند.

2- پول هایتان را یکجا نگه ندارید

همه پول هایی را که می خواهید حمل کنید، به هیچ وچه یک جا نگهداری نکنید. مثلا تمام اسکناس ها را توی کیف پول یا کیف دستی خود نگذارید، بلکه آنها را در جاهای مختلف مثل کیف پول، کیف دستی، جیب لباس و غیره تقسیم کنید که اگر دستبردی هم صورت گرفت همه پول ها یکجا از دستتان نرود.

3- پول هایتان را جاسازی کنید!

می توانید از جیب های داخل لباس یا کیف هایی استفاده کنید که قابلیت پنهان شدن زیر لباس را دارند، طوریکه کسی متوجه وجود آنها زیر لباستان نشود. این کار بخصوص برای مسافرت های خارجی مثل سفر حج بسیار توصیه می شود.

4- پول زیادی در دستتان نگیرید

وقتی می خواهید پول خریدهایتان را حساب کنید، دقت داشته باشید که پول زیادی را توی دست هایتان نگه ندارید، چون به شدت برای دزدها و جیب برها وسوسه انگیز می شود.

5- کیف دستی تان را ایمن حمل کنید

کیف دستی تان  را طوری روی شانه بیاندازید و یا در دست بگیرید که کمترین شانس برای دزدها باقی بماند. می توانید بند کیف را یکطرفه روی شانه بیانداید یا دستتان را روی کیف بگذارید.

6- کیف پولتان را مرتب کنید

قبل از اینکه به خرید بروید، کیف پولتان را مرتب کنید و هر چیزی را سر جای خودش بگذارید تا وقتی خرید کردید و خواستید پولش را حساب کنید، مجبور نباشید آنقدر کیفتان را بگردید که محتوای داخل آن برای همه کسانی که دور و برتان هستند آشکار شود!

پول ها را به قدر نیازتان در دسترس قرار دهید و بقیه پول را در کیف پول تان یا جایی دور از دسترس سارقین بگذارید

7- به درخواست غریبه ها توجه نکنید

این توصیه به ویژه برای کسانی است که به مسافرت خارجی می روند. اگر یک خارجی اشتیاق خود را برای دیدن پول کشورتان نشان داد، به خواسته اش توجه نکنید و بگویید به همراه ندارید. بسیاری از پول دزدها با این روش از وضع و حال جیب و کیف شما باخبر می شوند.

8- به قدر نیاز پول بردارید

به دلیل کمین سارقین و به کارگیری شگردهای مختلف شان در دزدی، از حمل مبلغ زیاد پول و اشیاء قیمتی و جابجایی آن در انظار عمومی به خصوص در مراکز خرید، گردشگری و پایانه های مسافرتی (مثلا ایستگاه های مترو، قطار و فرودگاه ها) خودداری کنید. تعداد قابل توجهی از موارد سرقت در هنگام ورود و یا خروج از فرودگاه صورت می گیرد. پول ها را به قدر نیازتان در دسترس قرار دهید و بقیه پول را در کیف پول تان یا جایی دور از دسترس سارقین بگذارید.

9- به هیچ کس اعتماد نکنید

سارقان در اطراف مراکز اقامتی کمین می کنند و خود را به عنوان پلیس رسمی و یا پلیس مخفی مواد مخدر معرفی و درخواست بررسی مدارک و یا بازدید از وسایل قربانی را می کنند که در این صورت باید از آنها کارت شناسایی عکس دار مطالبه کنید یا درخواست کنید که به نزدیکترین پاسگاه پلیس مراجعه کرده و در آنجا پاسخگوی آنها باشید.

10- شگردها را بشناسید

برخی سارقان برای کمک و راهنمایی یا ترجمه، به قربانیان نزدیک می شوند و با جلب اعتماد آنها اموالشان را سرقت می کنند. همچنین موارد متعددی از سرقت در بزرگراه های خارج از شهر تحت عناوین درخواست کمک برای تعمیر خودرو و یا تمارض به وقوع تصادف گزارش می شود. یک شیوه های جدید از سرقت هم وجود دارد که در اصطلاح دزدی پنهان نامیده می شود. در این روش، سارق مورد اعتماد شما است و به راحتی به محل نگهداری پول و اشیاء شما دسترسی دارد. مثل خانه دار هتل، راننده و... . این سارقان هیچ گاه، کل پول شما و یا اشیاء مشخص و در معرض دیدتان را سرقت نمی کنند بلکه طوری سرقت می کنند که شما در لحظه اول متوجه نشوید. مثلا از یک بسته 100 عددی 5000تومانی 5 تا 10 برگ آن را سرقت می کنند.

11- قدر گاو صندوق را بدانید

هتل ها معمولا گاوصندوق یا صندوق امانات در اتاق هایشان دارند. اگر به هر دلیلی مدارک ارزشمند  یا پول و جواهرات زیادی همراهتان دارید، حتما اتاقی را بگیرید که مجهز به گاو صندوق شخصی باشد و پول و مدارک خود را در آن نگهداری کنید.

12- پول زیادی را چنج نکنید

بخشی از پولتان را در داخل کشور چنج کنید و بقیه آن را در سفر و در صرافی های رسمی. در واقع فقط در صورت نیاز به تبدیل آن اقدام کنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: بانکی، حج نیوز، بیتوته

مطالب مرتبط:

مراقب جیبتان باشید!

سفر با خیال راحت

سفر زنانه با احتیاط كامل