• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 10622
  • پنج شنبه 24/11/1387
  • تاريخ :

ازدواج سخت نيست اگر ...

حلقه

بيشتر جوانان به دليل واهمه از مشکلات اقتصادي و هزينه هاي بالا در تشکيل خانواده ،ازدواج را به تاخير انداخته تا پس از جمع آوري و اندوخته کردن مال و اطمينان کامل گام پيش نهند که بايد به جوانان گفت که روزي دست خداست.  

 

اين جمله را شايد از طرف پدر و مادر و اقوام به گوشتان خورده باشد"مگه ماها که ازدواج کرديم اولش چي داشتيم"!"روزي دست خداست."

 

در حال حاضر جوانان مشکلات اقتصادي و مستقل نبودن را سد راه ازدواج و تشکيل خانواده مي دانند و برگزاري مراسم و هزينه هاي سنگين و  توقعات طرف مقابل با داشتن يک حقوق کارمندي کافي نمي دانند.

 

اگر جوانان به زندگي گذشتگان و پدر و مادرشان توجه داشته باشند همه آنها از زندگي در خانه پدربزرگان و دور هم با وسايل ابتدايي و ساده مي گويند و بعد از چند سال و داشتن دو سه فرزند صاحب همه چيز از جمله خانه بزرگتر  و وسايل بهتر شدند.

جوانان بايد از زندگي پدر و مادرها و کساني که چند ساله ازدواج کردند مي توانند درس بگيرند که زندگي ساده ولي با صبر و گذشت و به دور از افراط و تفريط ،  توانسته اند يک زندگي خوب و متوسط داشته باشند.

جوانان زمان ازدواج و داشتن زندگي مستقل را زماني که خانه و ماشين و درآمد کافي براي برگزاري مراسم عروسي را داشته باشند مي دانند و از ازدواج کردن واهمه دارند.

 

بيشتر جوانان به دليل واهمه از يک زندگي مستقل،ازدواج را به تاخير انداخته تا پس از جمع آوري و اندوخته کردن مال و اطمينان کامل گام پيش نهند.

 

اما اغلب اين گونه دغدغه ها براي جوانان روا نيست، زيرا با حداقل ها نيز مي توان زندگي را آغاز کرد،چون رزق و روزي در گرو ازدواج است.

در همين زمينه بسياري از احاديت و آيات قرآني آورده شده است،"خانواده تشکيل دهيد که آن براي شما روزي آور است"و رسول اکرم(ص) در کلام شيرين ديگري مي فرمايد:"با زنان ازدواج کنيد که آنان،ثروت و روزي مي آورند."

 

پيامبر گرامي مي فرمايد:"به وسيله ازدواج روزي بيابيد."

نه تنها عنايت الهي در ازدواج محسوس است، ازدواج عاملي است براي دستيابي به روزي.

 

اما نمي‏توان صرفا به دليل کار يا شغل کم درآمد ، امر مهم ازدواج را ناديده گرفت و معيارهاي مهم ديگر را فراموش کرد و نياز به داشتن زندگي مشترک را فقط به دليل نداشتن پول، کنار گذاشت. همان طور که در احاديث ديگر ديده‏ايم ، به فرموده پيامبر(ص) :" بي همسران را همسر دهيد ، زيرا با اين کار ، خداوند ، اخلاق آنان را نيکو و روزي‏شان را زياد مي‏کند و به جوان‏مردي شان مي‏افزايد". از اين نکته بر مي‏آيد که به واسطه امر مهم ازدواج، خداوند، شخص را در به دست آوردن شغل (که همان وسيله روزي است) ، ياري مي‏کند.

درست است که براي تأمين اکثر نيازهاي بشريت، پول مهم است، اما بعضي از تاخير در ازدواج ها واقعا از بي پولي نيست بلکه راضي نبودن به آن اندازه دارايي است که مي تواند يک زندگي دونفره ي ساده را تشکيل داد. 

ديدگاه کارشناسان و صاحب نظران نيز در اين خصوص اين است:"جوانان موانع اقتصادي را مهمترين مشكل ازدواج و ادامه تحصيل را مقدم بر امر ازدواج مي‌دانند".

 

"مشكلات اقتصادي ، بالابودن هزينه تهيه جهيزيه ، ميزان مهريه ، اجاره و خريد خانه ، بالابودن هزينه مراسم عروسي، مشكلات فرهنگي و موانع خانوادگي و اجتماعي را از ديگر موانع سد راه ازدواج جوانان مي دانند".

"اما کارشناسان بر اين باورند بهترين راه تامين هزينه‌هاي مربوط به ازدواج را تامين هزينه‌ها از سوي والدين، پس‌انداز و توان مالي شخصي، وام گرفتن از بانكها و صندوق‌هاي قرض الحسنه است و جوانان در آغاز زندگي مي توانند به راحتي اين مشکلات را حل کنند".

فلسفه رزق و روزي بعد از تشکيل خانواده در بين جوانان بايد به يک باور اعتقادي تبديل شود تا از ازدواج و تشکيل خانواده ترسي نداشته باشند.

براي حل بحران بالا رفتن سن ازدواج همه بايد دست به دست هم بدهيم . هر کس در حد توان خود . اگر در حال حاضر جوانان کمي از سختگيري‏ها بکاهند و با دقت و به آساني به آن بنگرند و فقط به داشتن شغل مناسب و درآمدزا و به اندازه کفاف نيازهاي يک خانواده ، خود را قانع کنند ، شرايط ازدواج را مهيا ساخته اند.

 

منبع : برنا

مقالات مرتبط :

جنس مخالف جاذبه اي براي هميشه

رويايي نينديشيد

ازدواج کنيد ،تاپول دار شويد!

با ازدواج مناسب متعالي شويد

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
shahami
سلام
من یه دختر 26 ساله هستم و به لحاظ تحصیل وكار درآمد وضعیت ظاهر خوبم تو ازدواج هم زیاد سختگیری نمی كنم فقط باید مطمئن بشم طرف سالمه می تونه تكیه گاهم تو زندگی باشه ودر مورد گذروندن وقتش خیلی حساسم كه مثلا اگه درس نخونده پس باید وضع مالیش خوب باشه كه بشه گفت با جنمه یا اگه درس خونده و یا داره می خونه من سخت گیری ندارم و حتی حاضرم خرج زندگی بدم تا تحصیلات تكمیلیش هم تموم بشه ولی هنوز موفق به ازدواج نشدم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/6/1390 - 21:14
امیر
امید و توکل وتلاش تنها راه نجات است خدا همه ما را عاقبت بخیر کناد.والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/4/1390 - 22:46
ندا
سلام
خانواده من وضعیت مالی خوبی نداره! هرکی میاد خواستگاری نگاهی به خونه میکنه و مستاجر بودنمونو میفهمه و میره دیگه پیداش نمیشه!!!
آخه چرا واقعا؟
دختر مذهبی و نجیب و پاک و قانع دیگه طرفداری نداره انگار ، همه چی شده پول ، تجملات ، .....

متاسفم!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 8/3/1390 - 14:2
احمد ابراهیمی
میتونم بگم راه نجات
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 28/2/1390 - 15:27
مهدی ر
یکی از آقایون بعد از ازدواج هم خونه خریده هم ماشین. چه جالب پس ازدواج موجب استخدام در شرکتهای نفتی با حقوق و اعطای وام کلان میشه!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/12/1389 - 17:43
بهار
شوهر خواهر بنده زمان خواستگاری در یک شرکت خصوصی خارجی کار می کرد به طوری که قرار بود بعد از ازدواج به خارج از کشور برن ولی چند ماه بعد از ازدواج شرکت ورشکست شد . همیشه خواهرم بهم می گیه به شغل الان افراد نگاه نکن چرا که قابل پیشرفت و یا پسرفت است و این فقط دست خداست . پس به خدا توکل کنید. نه به پول و شغل.
از طرفی مادرم می گه هیچی عوض نشده جوانهای امروز راحت طلب شده اند.پسر ها تن بکار نمی دن دخترها هم متجمل.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/11/1389 - 21:49
kamran1362
سلام پول همه چیز نیست. تنهایك وسیله است بعضی هابازیاد داشتنش احساس شادی و آرامش میكنندوبعضی باكم آن. بسته به روحیات و احساس آدم است .انشاا... همه خوشبخت بشوند و نیمه گمشده خودشون راپیداكنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/9/1389 - 16:37
حسین رستگار
به نظر من خواستن توانستن است. مشکلی که با پول حل شود مشکل نست هزینه است این جمله را جاهای زیادی میتوان خواند یا شنید.بازه میگویم خواستن توانستن است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/9/1389 - 15:31
ناشناس
همه پسرها میگند دخترا سختگیر هستند ولی خودشون دنبال یه دختر همه چی تموند زیبا ؛ تحصیلکرده , پولدار وخانواده دار ؛ من خودم با وجودیکه ازنظر تحصیلات وشغل وظاهر متوسط هستم ولی چون خانواده دار نیستم نتونستم تا سن 42سالگی از دواج کنم > درحالیکه آدم پر توقعی نیستم وفقط به سلامت اخلاقی وروانی واجتماعی اهمیت میدم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/9/1389 - 11:31
ناشناس
ما میخوایم ازدواج کنیم اما متاسفانه سخت گیری های خانواده ها مانع شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/8/1389 - 10:56
ناشناس
سلام

پناه می برم به خدا از شر كسانی كه در ازدواج صحیح جوانان مخاطره می سازند . نادانانی كه نمی دانند جامعه را به چه ورطه ای سوق میدهند. راستی اگه خواستید بدونید به چه ورطه ای سوق می دهند،بنگرید به وضعیت فرهنگی غرب.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/7/1389 - 13:57
حسين
فقط خدا به دادوفریاد همه جوانها برسد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 7/12/1388 - 15:34
شاهد
سلام
با تشكر از شما.من میخواستم نظرتونو بپرسم.
من دانشجوی رشته ی پزشكی ام ودرسام خیلی مشكله الان هم در بهترین شرایط ازدواجم وزیاد خواستگار دارم ولی از ازدواج میترسم نمیدونم از پسش برمیام یا نه ؟ به این دلیل تن به ازدواج نمیدم
از یك طرفه دیگه میگم شاید خواستگار بعدی بهتر باشه!؟چه كنم؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/10/1388 - 0:29
محمود
ماهم که توکل میکنیم پدرومادرم مخالفت میکنن وباتعصبای بیجا تا میتونن سنگ که هیچ،تخته سنگ میندازن،توی این مدت ماهم بی بهره از ترکشای گناه نبودیم،خسته شدم خواهش میکنم دعام کنین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 11/7/1388 - 16:50
ناشناس
غنی مرغ میخورد و فقیر تخم مرغ !!! آدم پولدار زن پولدار گیرش میاد و آدم بی پول زن بی پول !!! مگه نگفتید که زن باید خود را برای شوهرش بیاراید ، با کدام پول ؟ اگر مسئولین مملکت به امر ازدواج جوانان اهمیت می دهند پس از جوانان بخواهند تا در برنامه های تلویزیونی در این باره صحبت کنند، سواره خبر از پیاده ندارد !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 6/7/1388 - 0:36
مهرداد
نمی دونم باید چی بگم اما به نظر من توکل کردن وبی پول و بی کار و بی سرمایه بودن و با این شرایط خواستگاری کردن مثل این می مونه که بخوای چشم بسته خودتو تو دهن شیر بیندازی بیایید یه کمی منطقی تر صحبت کنیم این شعارها که گفتید به درد آدمای بی فکر میخوره نه جوونای آگاه امروزی الان ازدواج فقط رو پول و ماشین و کار می چرخه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 21/6/1388 - 1:46
ناشناس
مطالب جالبی بود!
پدر و مادر بنده از دو خانواده اند که در شهر ما دو خانواده بنام مذهبی هستند من باب تفاخر نمیگم عرض دارم!
هر دو هم تحصیلکرده اند ، پدرم 2 فوق لیسانس داره! مادرم هم فوق دیپلم... من هم اکنون 24 سالم است
پدرم در 30 سالگی ازدواج کرده
خانواده من بزرگترین مانع بر سر ازدواج من هستند
هم پدر و هم مادرم
این حرفهایی که شما به جوانان نسبت میدهید را آنها به من میزنند و صحبتهایی که به پدر مادر ها نسبت میدهید را من به آنها! اما چه فایده؟!
نه! برادر! مشکل وضعیت اقتصادی مملکت است ، که هر عاقلی را از ازدواج میترساند و اگر هم کسی مثل من بخواهد با توکلت علی الله اقدام کند ، دو سه نفر عاقل!! دور و برش هستند که نگذارند!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/6/1388 - 23:53
ناشناس
من یه بار خواستگاری رفتم پدر دختر خانم گفت باید خانه و ماشین داشته باشی.مادرم گفت " ا مگه شما خودت وقتی ازدواج کردی خانه و ماشین داشتی؟" ا جواب داد : " الان زمونه عوض شده! "
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/3/1388 - 23:38
سارا
والا ما که جز امید به خدا فعلا کاری ازمون بر نمیاد فقط ازخدا میخوام تا زمانی که ازدواجم جور میشه خودم رو حفظ کنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/3/1388 - 19:19
درویشی
با سلام خدمت همهی تبیانی های عزیز من هم با نظر شما عزیزان موافق هستم . آخه مگه گرونی و اجاره خونه بالا جایی برای کم توقعی ما جوانها می زاره . ما هر قدر کم توقع هم باشیم باید بتونیم اول زندگی یه خونهی کوچیک اجاره کنیم و خرج یه زندگی رو بدیم یا نه . باید قبول کرد که اولین و بزرگترین مشکل برای ازدواج جوانان مشکلات اقتصادی است . آخه کسی که کار نداره چه طور می تونه ازدواج کنه . همون پدرهای ما هم اگه چیزی نداشتن حد اقل دلشون خوش بود که کار دارن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 9/3/1388 - 13:26
faezesadattaher
هرروزی که می گذرد به مرگمان نزدیک تر می شویم که باید از این دنیا خداحافظی کرد. خوشا به حال آنانکه بیدار شده اند و معنی زنده بودن و زندگی کردن را فهمیده اند و می دانند برای رسیدن به کمال چگونه زندگی کنند که یکی از راه های رسیدن به کمال داشتن ازدواج خوب و خداپسند است. خوشا به حال آنانکه همســـری خوب و باخدایی نصیبشان شده و یا خواهد شد که همسر خوب واقعا نعمته.
از خدا بخواهیم و بر او توکل کنیم.
در پناه حق سلامت و موفق و شاد باشید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/2/1388 - 12:43
مهدی
همه حرفهاتون درست و کاملا قابل قبول، من اگرچه ازدواج نکردم ولی واقعا به پیشرفت بعد از ازدواج معتقدم، با کمترین امکانات و هزینه ها هم موافقم ولی باور کنید نمی شه بری خواستگاری و بگی من بیکارمممممم میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تازه خیلیها شغلی دارند که اگه با همه حقوقشون بخواند اجاره خونه بدند(به فرض اینکه پول پیشو باباهه بده) بازم نمی تونند تازه خیلی از باباها هم یا اجاره نشینند یا خونه ای دارند که جای خودشون هم نیست... اینها واقعا مشکلات موجوده و نباید خودمونو گول بزنیم علت عمده اون هم نظام طبقاتی جامعه است.
ولی من به کرم خدا وکارگشایی اون خیلی امیدوارم پس نباید ناراحت بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 31/1/1388 - 17:7
يه نفر
به نظر من وقتی خود پدر و مادرها هم تو گذران زندگیشون مشكل دارن چه طور می تونن الگوی خوبی برای بچه هاشون بشن .
من خودم خیلی ها رو میشناسم (از همون جوونای قدیم كه با هیچی شروع كردن) كه با داشتن جوان دم بخت هنوز فاقد مسكن شخصی هستند . به نظر شما جوون این خانواده با چه انگیزه ای زندگی آیندشو شروع كنه ؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 29/1/1388 - 16:13
حامد
دراینكه ازدواج خوبه هیچ شكی نیست ولی بیكاری یك مانع بزرگه.چرا خودمونو گول بزنیم جوونی كه كار نداره چطور ازدواج كنه؟حالا شما هی بگو میشه ولی با حلوا حلوا كردن كه دهن شیرین نمیشه.مگه ما جوونا چی خواستیم ماشین وخونه آنچنانی نمیخوایم فقط یه كار خوب بادرآمد مناسب همین.وقتی خط فقر درآمد600هزارتومن اعلام شده به نظرشما چند درصد مردم فقیرن؟ضمناامكانات قدیم هم در همون حدبوده باید با زمانه پیش رفت خیلی از جوونا كمترین امكانات همین الان رو هم ندارن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/1/1388 - 1:37
ناشناس
اینکه در اول مقاله گفتید که پدر مادرهای قدیم می گفتند مگه ما چی داشتیم؟الان مثل همان شعار آن که دندان دهد نان دهد است..البته نشدنی نیست اما با فکر..تادر جامعه این ضروریات زندگی مردم مثل خانه و شغل دست خوش طمع یک عده است چیزی بهتر از این را نمی توان سراغ داشت..
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 7/1/1388 - 3:42
jawedan
به نظر من زن گرفتن شروع بدبختی است یهو زن مریض میشه بچه مریض میشه کلی مشکلات پیش می آد اول پول دوم زن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/12/1387 - 21:44
mahdi1971
من بعداز ازدواج توانستم هم ماشین هم خانه بخرم چون بعداز ازدواج دارای برنامه شدم واز بی برنامگی نجات یافتم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/11/1387 - 11:45
roze_lotfi
تبیان عالیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 25/11/1387 - 18:31
ناشناس
چرا مقالات امروز همه از منبع خبری برنا ست؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 25/11/1387 - 14:37
navid2712
کاش فرهنگ پول در کشور ما با منطق دیگه ای برای ازدواج عوض بشه.(سایت تبیان = بهترین)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 24/11/1387 - 22:37
مطالب مرتبط
  • اصولی انتخاب کن!
    اصولی انتخاب کن!
    همان گونه که می‌دانیم، ازدواج امری مقدس است که باید با آگاهی کامل طرفین صورت بگیرد تا زوجین بتوانند در کنار هم، زندگی موفقی داشته باشند. به همین منظور، در زیر برخی از راه کارهای لازم برای انتخاب همسر مناسب، آورده شده است.
  • ازدواج با شاهزاده ی شهر
    ازدواج با شاهزاده ی شهر
    روزی روز گاری وقتی دختری به سن بیست سالگی می رسید ، همه می گفتند : دختر که رسید به بیست. و وقتی به اصطلاح پشت لب پسر ها سبز می شد ، پدر و مادر ها به دنبال دختری...
  • تا اطلاع ثانوی، مجرد بمان!
    تا اطلاع ثانوی، مجرد بمان!
    در شرایط فعلی رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها باید کسانی را که بی حد و حصر هزینه های سنگین برای مراسم ازدواج خرج می کنند، تکفیر نمایند و یا مشاوره های قبل از ازدواج و راه های تحقق یک ازدواج آگاهانه را تبیین نماید.