راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 16252
  • چهارشنبه 11/9/1388
  • تاريخ :

ازدواج موقت با محدودیت به ازدواج دائم تبدیل شود

دکتر علی عسکری

ازدواج موقت اگرچه در اسلام به آن اشاره شده اما اظهارنظرهای غیر کارشناسی در این زمینه و عدم هدایت صحیح آن می‌تواند ضمن ایجاد تبعات سوء، منجر به از هم پاشیدگی کانون خانواده و حتی عدم تمایل به تشکیل خانواده در بین جوانان گردد.

به گزارش جهان، صاحب نظران معتقدند گاهی شرایطی بوجود می‌آید که ضمن در نظر گرفتن عرف و شرع در جامعه می‌توان بر ازدواج موقت تأمل نمود البته ازدواج موقت فقط می‌تواند نقش یک مُسَکِن را بازی کند و تبعات آن را نیز باید در نظر گرفت و برای آن برنامه ریزی کرد.

در ازدواج موقت چندین ملاحظه باید صورت بگیرد. از جمله مهمترین این ملاحظات حفظ حرمت و کرامت زن می باشد که در اسلام به آن بسیار تأکید شده است و اگر کرامت زن زیر سئوال رود زن تبدیل به یک ابزار خواهد شد.

در همین زمینه دکتر علی عسگری از صاحب نظران عرصه فرهنگ، ضمن انتقاد به برخی اظهار نظرهای مطرح شده در این زمینه به خبرنگار جهان گفت: در فلسفه علم، یک نظریه باید ساده شود تا بتوان آن را به مصادیق بیشتری تعمیم داد اما در مباحث فرهنگی و اجتماعی موضوع به شکل دیگری است یعنی برخی افراد مسائل اجتماعی را ساده می‌پندارند و یا سعی در ساده سازی آن را دارند در حالی که موضوعات فرهنگی و اجتماعی بسیار پیچیده و دارای موئلفه های فراوانی است و برای تحلیل یک موضوع باید کلیه جوانب امر را در نظر گرفت.

وی‌ عنوان داشت در همة جوامع مسائل فرهنگی و اجتماعی متأثر از دین، سیاست، امنیت و .... است و ساده سازی در این زمینه کار اشتباهی است. باید مباحث تجزیه شود و راه حل دقیقی برای آن پیدا کرد.

عسگری افزود: حوزه ازدواج متأسفانه گاهی با همین ساده‌انگاری مواجه می‌شود و برای اینکه این ساده انگاری اتفاق نیفتد می‌توان به فلسفه احکام مراجعه کرد.

وی عنوان داشت: آنچه از روایات اسلامی در این زمینه برداشت می شود این است که فلسفه ازدواج تشکیل خانواده است و ارضا شهوت یک موضوع جانبی است که نباید این موضوع با فلسفه اصلی ازدواج خلط شود. در مقوله ازدواج اصل تربیت نسل، آرامش روانی، کمال و..... است ولی ارضاء شهوت یک مسئله جنبی است هرچند به این مقوله هم پرداخته شده است.

دکتر عسگری گفت: در سیستم حاکم در غرب حداکثر تحریک و حداکثر ارضاء در جامعه وجود دارد اما در کشور ما حداکثر تحریک و حداقل ارضاء شکل گرفته است. برای حل این مسئله باید به یک سیستم تبدیل شویم و فهم سیستم اسلامی مهم است و اینکه ازدواج موقت به چه شکلی در چه شرایطی و با چه هدفی قابل انجام است؟ یعنی طبق آموخته های دینی ما نمی توان در مقابل مظاهر بدحجابی که موجب تحریک پذیری و مسموم کردن فضای جامعه می شود بی تفاوت بود و صرفاً راهکار ارضاء شهوت را تجویز نمود.

 ازدواج موقت با این شرایط  راهی مناسب برای تصمیم‌گیری عقلانی و منطقی خانواده ها و زوجین بوده و آسیبها و خطرات آن را بسیار کمتر از توصیه ازدواج موقت برای دبیرستانی ها و با روابط آزاد است.

 

عسگری با بیان خاطره ای از یکی از خبرنگاران خارجی و توصیف وی از حجاب زنان ایرانی که معتقد بود علی رغم حجاب ظاهری برخی زنان ایرانی، این نحوه پوشش بسیار تحریک آمیز تر از پوشش زنان بی حجاب کشور خود است، افزود: متاسفانه برخی افراد با پوشش تحریک آمیزشان سعی در عرضه کردن خود را دارند که این موضوع در کشورهای غربی کمتر دیده می شود.

 

ازدواج دانشجویی

وی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: در ازدواج موقت چندین ملاحظه باید صورت بگیرد. از جمله مهمترین این ملاحظات حفظ حرمت و کرامت زن می باشد که در اسلام به آن بسیار تأکید شده است و اگر کرامت زن زیر سئوال رود زن تبدیل به یک ابزار خواهد شد.

 

عسگری با بیان اینکه مطرح شدن برخی مطالب در این زمینه بدون در نظر گرفتن همه جوانب ممکن است اصل ازدواج و تشکیل خانواده را با مشکل مواجه نماید، اظهار داشت: اسلام حد ازدواج موقت را تعیین کرده است. برای مجردها تا جایی که به تشکیل خانواده ضربه نزند و برای متأهلین تا جایی که منجر به شهوترانی و تنوع طلبی نشود.

 

 

اما دکتر علی عسگری بهترین راه حل این مشکل را به ویژه در میان جوانان، توصیه به ازدواج موقتی دانست که منجر به ازدواج دائم شود.

 وی در تشریح این پیشنهاد افزود: یک دختر و پسر می‌توانند تحت نظارت خانواده در یک زمان معین و محدود و با روابط محدود و تعریف شده، عقد موقت داشته باشند تا ضمن آشنایی با یکدیگر زمینه برای عقد دائم آنها فراهم گردد.

وی ازدواج موقت با این شرایط را راهی مناسب برای تصمیم‌گیری عقلانی و منطقی خانواده ها و زوجین دانست و آسیبها و خطرات آن را بسیار کمتر از توصیه ازدواج موقت برای دبیرستانی ها و با روابط آزاد دانست.

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ندا
به نظر من موقت برای دختر خانم های عاقل میتونه منجر به کاهش استرس ازدواج بشه .گرچه موقت اما از هیچی بهتره و میتونه یه خحاطره خوش بوجود بیاره.متاسفانه تو فرهنگ ما علیرغم اینکه مسلمان هستیم اما حکم موقت بسیار بد تلقی میشه .اون اقایی که زندگی اول خودشو نابود میکنه بی جنبه است و بهتره عاقلانه به سمت ازدواج موقت رفت نه از روی هوسرانی. خانمی رو میشناختم که وقتی ازدواج موقت با اقای متاهل کرده بود حتی برای خانم اول هم هدیه تهییه میکرد یا برای بچه های اون آقا هم هدیه میداد .پس میشه مثل ادم همه رو رعایت کرد که نه سیخ بسوزه نه کباب.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/10/1390 - 8:26
HM5457
اردواج موقت یک مقوله الزامی برای جامعه است و باید آن را از تریق مرکز پزشکی، حقوقی و مراجع شرعی باید پشتیبانی کرد این کلاه شرعی نیست این نیاز غریزی انسان و نادیده گرفتن اون و فرو بردنش در میان کلمات فلسفی و مباحث باعث ایجاد یک ناحنجاری اجتماعی به نام زنهای خیابانی و مردهای خیابانی شده ما باید قبول کنیم که مردی که از طریق همسر ارضاء نمیشه باید جای ارضاء بشود و اگر نه به هر چه قدر هم که آدم خوب مقید دین دار و با اخلاقی باشد در مسیر لغزنده ای قدم بر مردارد. دین در مورد این نیاز وضح سخن گفته این وست فقط شرط و بیع است که باید میان دو طرف صورت بگیرد و هرچه هم این قائله طولانی شود اشخاص و مخصوصاً جوانان بیشتری به خیابان کشیده می شوند نکته دیگر تاثیر ارضاء شدن به روان و آرامش ذهنی تمرکز و حتی خواب وی دار که قابل کتمان نمی باشد معذالک باید خیلی پیشتر به این موارد رسدگی می شد الان هرچه دست دست کنیم جوانان بیشتری به خلاف در خلوت خانه به نابودی میروند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/9/1390 - 13:57
روح اله
باید باشه كه خانمها قدر شوهرشون را بدونن وقتی كه خسته از سر كار میاد خسته ترش نكنه وقت برای سایر كاراشون دارن اما برای شوهر نه چرا ؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/9/1390 - 20:7
مهران
این خصلت ما ایرانیهاست که خیلی خودمون رو به زحمت نمی اندازیم.منم اگه به جای نمایندگان محترم بودم با این اموال می موندم چه کار کنم .ازدواج موقت تو جامعه ی ما فقط به نفع مرد است وزنان و دختران حتما ضربه خواهند دید.اگه قرار به ارضای شهوته زن و مرد فقط ازدواج موقت کنند برای هردوشون اسونتره.اما اگه هدف داشتن کانون گرم خانواده ی که زیر بنای یک جامعه ی سالم است باید دو طرف پایبند به امور انسانی و تعهدات زناشوییشون باشند.وگرنه حتما متلاشی خواهد شد .شهیدان ما در کانون گرم خانواده رشد پیدا کرده اند که تعهد حرف اول را می زد که متعهد شدند.ازدواج موقت و تنوع طلبی مساویست با متلاشی شدن خانواده و اگر خانواده ای نبود جامعه ی متعهدی نخواهد بود و در نتیجه پیکره ی جامعه ی انسانی از هم خواهد پاشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/9/1390 - 10:55
ناشناس
اولا:این جریان ازدواج موقت رو بعضی آقایون به اصطلاح تحصیل کرده برا ى دل خودشان به اسم جوانها مطرح می کنند تاخودشان به هوسهایی که دارند برسند. ثانیا هیچ وقت ودر هیچ زمانی بزرگان ما برای هوی وهوسهایشان ازدواج موقت نداشتند لطفاتفسیر به رأی نکنید اهداف آنها چیز دیگری بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/8/1390 - 12:36
asman_47
من مخالفم چون ازدواج موقت پدرم زمینه نابودی زندگی خانوادگی را فراهم کرد و مادرم با داشتن 6 فرزند در تنگنای اقتصادی قرار گرفت و فوت کرد و 6 فرزندش بد بختی و بیچاره گی را تحمل کردند تا زن بابا به خوشبختی برسد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 8/8/1390 - 16:22
ناشناس
اکثر آقایون موافق هستند واکثر خانمها موافق وهر کدوم دلایل خودشون را دارند.اگر چنین موضوعی جنبه قانونی پیدا بکنه مطمئنا کم نخواهند بود آقایون متاهلی که این کار را خواهندکرد.من پسری 23ساله هستم ومخالف این قضیه هستم . ولی میخوام بدونم من و امثال من که امکان ازدواج دائم رامون نیست باید چیکار کنیم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/8/1390 - 1:40
رضا شریفی
من با ازدواج موقت کاملا موافقم چونکه صیغه برای حفظ مصالح عمومی جامعه مسلمین است وبزرگان دین ما هم به این مهم اقدام کرده اندواعتراض اشخاصی مثل پریناز خانم به نظر میرسد که بیشتر از روی عصبانیت است.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 8/7/1390 - 14:52
زهرا
سلام
به نظر من در این دوره و زمانه حتی صیغه محرمیت هم که همان ازدواج موقت است برای دوره نامزدی ضرر دارد.زیرا وقت خانوم های جوان را هدر میدهد چه به ازدواج دائم ختم بشود چه نشود.بهتر است آشنایی تحت نظارت والدین باشد .مدت اندکی تا ببینند به هم تمایلی نشان میدهند یا نه .امرزه نمیتوان متاسفانه به کسی اعتمادکرد.
و بلا نسبت دختر های خوب دخترهای ساده زیادند!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 3/7/1390 - 13:29
ma
جادارد در ابتدا ازتمام کسانی که به فکر جوانان و زندگی انان در این جامعه هستند تشکرکنم و دوم اینکه خیلیا دوست دارند عقددائم کنن و زندگی خوبی در کنار کسیکه دوستش دارندرا داشته باشند اما امان از مشکلات و بی در امدی و بیکاری پس مجبور به عقد موقت هستند چاره ای نیست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/6/1390 - 10:49
پریناز
یعنی چی!؟ازدواج موقت واسه افراد متاهل ؟ این اصلا منطقی نیست. حتی اگه جنبه لذت جنسی رو هم در نظر بگیریم این کار برا کسی که ازدواج کرده چیزی جز هوسرانی معنی میده !؟ازدواج موقت یه ضرورته اونم واسه دختر وپسر های مجرد با جنبه اهل دین که تو این زمونه مدرن تحت فشارن که البته هدف از ازدواج موقت ادامه نسل و بچه دار شدن نیست! تو جامعه ما این موضوع درست جا نیفتاده و یه مقوله حساسیه .واسه همین باید با آموزش صحیح این ازدواج و قوانین مربوطه جلوی بعضی مشکلات احتمالی رو گرفت .مسئله اینه کسانی که جوونا رو تشویق به ازدواج میکنن حق وحقوق دخترا و زنان رو به اونا یاددآوری نمیکنن یا قانون فعلی حمایت از حقوق زنان باید تغییر کنه تا وضع بهتر بشه...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 31/5/1390 - 23:12
ناشناس
تو این قضیه احساسات و خواست همه مورد توجه هست الا خواست همسر دائم اقا
مگر اون ادم نیست؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/5/1390 - 18:30
nami namdar
اولا قبل از هر نظری من از شما نویسنده مقاله و خوانندگان موافق می پرسم فلسفه و هدف از ازدواج چیست ؟بعد متوجه خواهیم شد که صیغه یا همان ازدواج موقت فقط برای هوس رای مقطعی است انسان مسلمان باید در زمان دری از مسر نداشن مسر توقی الهی پیشه کند و خود را از دام هوی و هوس شیاطین دور نگه دارد اینکه بگوییم بخاطر اینکه مرتکب گناه نشویم ازدواج موقت کنیم به نظر من صحیح نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/4/1390 - 22:34
ناشناس
اگر در مسایل جامعه همه جانبه نگاه کنیم ازدواچ موقت یکی از بهترین راهها برای حل بسیاری از مشکلات جامعه است .هم برای خانمها وهم برای آقایان .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/4/1390 - 1:32
mahsa72
ازدواج موفت بده بده بد.بعضیهاکه مادرناتنی دارن میگن مامان خودم که نمیشه هرچندکه مادرناتنی مهربون باشه.هیچیم ازدواج دائم نمیشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 12/4/1390 - 11:40
ناشناس
به نظر من درست نیست دلیلش اینه که اگه کسی اعتقادات درست و محکم نداشته باشه فرقی نمیکنه با ازدواج یا بدون اون به خواسته ش برسه . اما افرادی که با ایمان اگه وضعیت مالیشون خوب باشه که دائم ازدواج میکنند اگه هم شرایط اقتصادی خوبی نداشته باشن راهش رو میتونن پیدا کنن با به صورت محرمیت مدت دار .دیگه نمیخواد این قانون بشه و تو بوق و کرنا ... که عده ای سوء استفاده کنن.مثل شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت و یا با داشتن زندگی راهی باز بشه برای هوسرانی های ناپایانشون .فکر نمیکنم اینجوری مشکل فساد در جامعه حل بشه آدم فاسد براش شرعی و غیر شرعی فرق نمیکنه فقط راهد برای سوء استفاده کنندگان باز میشه به روشی که آب از آب تکون نخوره و کسی نتونه ایراد بگیره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/2/1390 - 10:13
حسین آزاد
ازدواج موقت یک مسئله کاملأ شرعی.وهیچ مغایرتی با احکام اسلام ندارد. زنا یک مسئله نا بخشودنی وغیر قابل هضم می باشد.خیلی خیلی خوب است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/2/1390 - 16:12
hajagha
خیلی خلاصه و در بسته عرض می کنم:
ازدواج موقت یک مقوله ی کاملا نسبی است و نمی توان با آن به صورت مطلق برخورد کرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/2/1390 - 20:39
ناشناس
ازدواج موقت تنها در شرایط اضطرار و در موارد خاص معقول است اما متاسفانه طوری همه گیر شده كه اكثریت قریب به اتفاق پسران مجرد قبل از ازدواج دایم سابقه ازدواج موقت را دارند كه با وجود شرایط دیگر همین مسئله دختران را سر دوراهی در انتخاب میگذارد. این راه حل تنها گذاشتن كلاه شرعی است و بنیان خانواده و جامعه را متزلزل. جایگاه زن را بعنوان ابزار؛ تنزل. مردان و پسران را رها از بار مسئولیت و تشكیل خانواده كه دود آن بازهمه مستقیما به چشم دختران مجرد با حیا میرود. و اینكه هدف متعالی ازدواج به شكل تنزل به بخش حیوانی انسان تنها بر اساس ارتباط برای ارضای نیاز جنسی و نه عشق تحلیل میرود. جوانان ما بجای اینكه خود را كنترل و از محركها دور نگه دارند موارد را رعایت نكرده و برای فرونشاندن آثار تحریكات روی به كلاه شرعی گذاشتن میكنند پس جایگاه ایمان و امساك چه میشود؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/1/1390 - 15:43
ناشناس
لطفا راه را برای هوسرانان هموارتر ازاین نفرمایید.اگرهمت والایی دارید درخصوص تسهیل ازدواج جوانان عزیزمان فراهم آورید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/1/1390 - 10:32
shocolat
اینها شعار است
اگر ازدواج موقت آسان شد مسئولیت پذیری جوان بر باد میرود و اینكه تبدیل به دائم شود زهی خیال باطل
من با جوانان در ارتباط هستم بجای این افكار و نمی دونم خانه عفاف به فكر جوان باشید.
به جوان18 ساله خانه مجانی بدهید بگویید تا زمانی زنده هستی اینجا مال توست می خوای اینجا زندگی كن یا وضع مالیت خوبه برو خونه خودت به هر حال اینجا مال توست.
برای جوان شغل ایجاد كنید
دولت محترمه پس از 3 سال كه استخدام نداشتیم تازه پارسال20000 جوان استخدام كرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/1/1390 - 14:19
saman420s
ازدواج موقت در شرایطی كه هیجچ راهی برای ازدواج نباشد خیلی خوب است این یك تصمیم فردی است به مسئولین ربطی ندارد بخواهند هزینه كنند این را همه گیر كنند وظیفه مسئولین ایجاد اشتغال است. نمیشود مسئولین كشور بخواهند ازدواج موقت را گسترش دهند آنوقت از زیر مسئولیت ایجاد اشتغال شانه خالی كنند به نظر من امروزه ازدواج موقت اگر پر هزینه تر از ازدواج دائم نباشد كم هزینه تر نیست پس اشتغال اشتغال كلید جامعه ی سالم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/1/1390 - 22:24
صنم
خیلی جالبه تو نظرا ناشناس زیاد داریم.چقد واقعا الان جامعه ما سالمه همه حسرت جامعه مارو میخورن.اگه همتون 1روزی فرزند دختر بیارین هیچوقت موافق این موضوع نیستین.البته اگه ازدواج دایمی در اینده وجود داشته باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/1/1390 - 3:29
simayeeshq
خیلی ممنون از طرح این موضوع
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/12/1389 - 22:5
ناشناس
فقط ازدواج دائم آن هم برای اصلاح جامعه و دوری ازفساد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 9/11/1389 - 0:20
یاسر خلجی
خوب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 6/11/1389 - 19:27
امیر
چرا خانمها نسبت به این نوع ازدواج حساس هستند؟ مگه برا همسرشون کم میذارن که اینقدر می ترسن که اون بره با خانم دیگه ای ازدواج موقت کنه؟ ببینید متاسفانه مشکل خانمهای ماست که دارن از جو بد بوجود آمده زن سالاری بعد انقلاب استفاده می کنن و همسرانشون رو از خودشون دور می کنن و بعد می ترسن که مثلا همسرشون بره سراغ خانم دیگه ای . اکثر کسایی هم که شدیدا مخالفن به خاطر همینه که خودشون می دونن چه بلایی سر همسرشون میارن!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/10/1389 - 10:22
مرتضی
در ازدواج موقت حکمتها و لطایفی نهفته است که متاسفانه علما و اساتید فن که بیشترین مسیولیت شرع مقدس اسلام متوجه آنهاست ،از زیر بار آن به راحتی شانه خالی می کنند چرا بعد از سی سال انقلاب شکوهمند اسلامی ،جامعه فرهیخته باید گرفتار چنین منجلاب بیحجابی و بد حجابی افسارگسیخته شوند و به دنبال آن شاهد انواع و اقسام معضلات اجتماعی همچون بیکاری و فقر و فحشا و...... در جامعه اسلامی باشیم و افراد از ناکارآمدی حکومت دینی سخن به میان آورند.امام علی (ع) می فرمایند اگر متعه یعنی همان ازدواج موقت در زمان خلیفه دوم ممنوع نمی شد؛هیچ فردی بجز از افراد لعین و پست تن به عمل شنیع زنا نمی داد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/9/1389 - 2:5
maryam ss
با نظر محمد اقا موافقم الحق که نظر توپی داد ادم وقتی چند تا از این پیامها می خونه بیشتر به اینده امیدوار می شه!واسه همتون ارزوی توفیق دارم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/8/1389 - 21:25
ناشناس
بدبختی مااینه که راهی برای ازدواج دایم نداریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/8/1389 - 0:1