• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 12808
  • پنج شنبه 29/5/1383
  • تاريخ :

نقش میزان تحصیلات در ازدواج

لزوم مشاوره در ازدواج ( قسمت ششم )

نقش میزان تحصیلات در ازدواج

در قسمت قبل به نقش عوامل فرهنگی در ازدواج پرداختیم اینك در ادامه می خوانیم...

میزان تحصیلات از عوامل مهم تشكیل دهنده شخصیت و بخصوص در ایران تعیین كننده وجهه اجتماعی است.

احتمالات زیر را می توان درباره میزان تحصیلات زن و شوهر در نظر گرفت:

1- مرد دارای تحصیلات عالی است؛ ولی زن دارای تحصیلات متوسط یا كمتر است.

2- مرد و زن هر دو دارای میزان تحصیلات یكسانی هستند.

3- زن دارای تحصیلات عالی و مرد از تحصیلات كمتری برخوردار است.

4- مرد دارای تحصیلات عالی و زن بی سواد است  ، یا تحصیلات اندكی دارد.

در حالت 1 و 2 مشكلی ایجاد نمی شود؛ ولی در حالت 3 و4 غالباً زندگی زناشویی مواجه با ناسازگاری و در پاره ای موارد از هم پاشیده می شود. زنی كه دارای تحصیلات عالی بوده، پزشك یا مهندس است، از نظر تفاهم با مردی كه حداكثر تحصیلات ابتدایی دارد و مثلاً راننده یا لوله كش است تفاهم ندارد. مرد دنیا را به گونه ای می بیند و زن گونه ای دیگر . زن در مجالس و محافل، زمانی كه شوهرش صحبت می كند و احتمالاً بیشتر كلمات را غلط ادا می نماید و یا مطالب ناخوشایندی را مطرح می نماید، احساس ناراحتی و حقارت می كند؛ و در نهایت زندگی برای هر دو تلخ خواهد شد.

در حالت دوم كه مرد دارای تحصیلات عالی و زن بی سواد یا كم سواد است نیز همان وضعیت اول برای مرد وجود دارد. این حالت وقتی اتفاق می افتد كه مرد در روستای خود در سن 18 تا 20 سالگی زمانی كه در دبیرستان درس می خوانده  با یكی از دختران بی سواد روستایی خود ازدواج كرده و صاحب فرزند نیز شده است. سپس با توجه به استعداد و آمادگی ذهنی كه داشته به شهر آمده و تحصیلات خود را تا مراحل عالی ادامه داده است. در چنین زندگی نیز فضای شادی و مسرتی حاكم نخواهد بود.

نقش میزان تحصیلات در ازدواج

لازم به یادآوری است كه نوع  تحصیلات مهم نیست. آنچه در ازدواج مهم است؛ سطح تحصیلات است. در عین حال چنانچه تحصیلات زن و شوهر در یك حوزه باشد؛ تفاهم زناشویی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ازدواج یك پزشك با یك پرستار بیشتر موفق خواهد بود؛ تا ازدواج یك پزشك با یك مهندس. معذلك نوع تحصیل در موقعیت ازدواج در مقام مقایسه با سطح تحصیلات بسیار كم اهمیت است. اهمیت سطح تحصیلات در ازدواج به قدری است كه چنانچه تفاوت زیاد باشد ، می توان گفت به ندرت سازگاری وجود خواهد داشت.

مشاوره در امر ازدواج در رابطه با عامل تحصیل

میزان تحصیلات عامل مهمی در زندگی زناشویی است. بنابراین در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد. مشاوران در رابطه با عامل تحصیل در امر همسر گزینی باید مراجعان را به اهمیت موضوع توجه دهند و در موارد مختلف به شرح زیر عمل نمایند.

1- با توجه به فرهنگ ایرانی چنانچه مرد تحصیلات بیشتری داشته باشد ، در زندگی زناشویی مشكلی ایجاد نمی شود. معمولاً مردانی كه تحصیلات عالی دارند ، میزان تحصیلات همسر خود را در سطح متوسطه ، در صورت هماهنگی سایر عوامل می پذیرند. بنابراین مشاوران در مورد مراجعان خود باید این نكته را مورد توجه قرار بدهند. مواردی دیده می شود كه مرد با وجود داشتن تحصیلات عالی همسر خود را با تحصیلات متوسطه انتخاب می كند و مایل نیست كه او تخصصی داشته باشد و خارج از خانه شاغل گردد. تمایلات دختر و پسر در مورد سطح تحصیل ، در مشاوره همسر گزینی باید مورد توجه قرار گیرد. ولی به هر حال پایین تر بودن سطح تحصیلات دختر در مقابل پسر غالباً مشكل اساسی ایجاد نمی نماید.

2- دختر دارای تحصیلات عالی و پسر دارای سواد اندك و یا تحصیلات در حدود متوسطه است. در این حالت ممكن است در زمان ازدواج به علت نكات مثبتی كه در پسر وجود دارد ، پیوند زناشویی انجام گیرد؛ ولی این تفاوت احتمال دارد به تدریج به علل اشتغال اجتماعی زن و احساس برتری نسبت به شوهر و برعكس احساس حقارت شوهر در مقابل زن موجب اختلاف شود و زندگی شیرین زناشویی مبدل به كشمكش روانی و اخلاقی گردد. بنابراین مشاور باید عواقب بعدی این حالت را به پسر و دختر گوشزد كند و آنان را متوجه سازد كه اختلاف سطح تحصیل بالاخره ممكن است زمینه ای برای اختلاف باشد و آنان باید در انتخاب همسر به این نكته توجه نمایند.

نقش میزان تحصیلات در ازدواج

3- حالت دیگر آن است كه زن یا شوهر پس از ازدواج درس خوانده و اختلاف سطح تحصیل ایجاد شده باشد و این امر موجب از هم گسیختن و یا به هم خوردن محیط گرم خانواده گردد. در این موارد مشاور باید شوهر را به زندگی پس از ازدواج مجدد و وضعیت زن اول و احیاناً فرزندان قبلی او توجه دهد و با مقایسه دو حالت عدم ازدواج و ازدواج دوم او را به نابسامانی های  حالت دوم متوجه سازد. وانگهی زن را در جهت تطبیق دادن خود با شرایط زندگی جدید شوهر ترغیب نماید و بالاخره زوجین را در جهت این واقعیت كه از هم گسیختگی زندگی آنان شرایط بهتری را ایجاد نمی نماید؛ آگاهی دهد.

4- حالت دیگر موردی است كه زن پس از ازدواج تحصیلات عالی می نماید و به فكر جدایی و طلاق می افتد. در این حالت نیز مشاور باید با تشكیل جلسات مشاوره ای با زن و شوهر، به ویژه زن را متوجه زندگی بعد از طلاق و شوهر را در جهت هماهنگ ساختن خود با همسرش توصیه نماید.

5- دخترانی هستند با تحصیلات عالی كه به علل مختلف با مردی كم سواد یا بی سواد ازدواج می كنند.  در مورد این گونه دختران و بالعكس پسرانی با این حالت ، مشاور باید در انتخاب همسر، آنان را با اهداف ازدواج آشنا سازد و به آنان بینش دهد كه هدف ازدواج نه ترحم و ثواب اخروی است و نه افكار غیر واقعی در جهت جلب رضایت والدین و یا حفظ موقعیت آنان. در این صورت مسلماً این گونه دختران و پسران تن به چنین ازدواج هایی نخواهند داد و در نتیجه با ناراحتی های بعد از ازدواج و یا با طلاق و از هم گسیختگی خانواده مواجه نخواهند شد.

منبع: مشاوره در آستانه ازدواج تالیف سید مهدی حسینی بیرجندی

گردآوری: زهره پری نوش

 

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به نقش عوامل اقتصادی در ازدواج می پردازیم.

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سعید جعفری
به نظر من اصلا این درست نیست که مرد از زن بالاتر باشه یا هم سطح هم باشند بیرون هرچی هستی واسه خودت خونه که اومدی فقط یه خانم خونه یا آقای خونه بیشتر نیستی در مورد تربیت بچه هم میتونان مطالعه کردو میزان اطلاعات در این زمینه رو بیشتر کرد حالا میخواد دیپلم باشی یا فوق لیسانس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 8:50
سعید جعفری
به نظر من خیلی ها مدرک بالا رو با شعور و فهم بالا اشتباه می گیرند آدم هایی هستند که دیپلم دارند ولی شعورشون خیلی بالاتره چون فقط دانشگاه نیست که سواد رو ببره بالا نشست و برخواست و محیط کار و خیلی چیزهای دیگه عامل بالا رفتن سطح دانش فرده پس به این راحتی نمیشه تخمین زد که ازدواج دو نفر با تحصیلات متفاوت شکست میخوره یا موفقیت آمیزه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/11/1390 - 8:2
ناشناس
به نظر من هم شعور اجتماعی خیلی مهمتر از مدرک اجتماعی است و اصالت و خانواده حرف اولو میزنه ولی از طرف دیگر اختلاف تحصیلات خیلی متفاوت نباشه .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/10/1390 - 15:25
مرتضی
مهم درک و فهم طرفین نه میزان تحصیلات هستند دکتر و مهندس هایی که ده سال از زندگی مشترکشون میگذره هنوز تفاهم ندارند و مثل خروس جنگی همیشه به سر هم میپرند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 1/9/1390 - 9:29
ناشناس
به قول یکی از دوستان نظرا متفاوته!
اونی که درس خونده شعور نداره اونی که شعور داره مدرک؟!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/7/1390 - 16:5
سعیده تدین
به نظر من دختر وپسر هردو باید تحصیلات دانشگاهی رو حتما داشته باشند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 8/7/1390 - 16:53
ناشناس
به نظر من فهم وشعور از تحصیلات مهتره اگه اختلاف فاحش توی تحصیلات وجود نداشته باشه ایراد نداره.ولی اگر اختلاف زیاد باشه شاید اولش دیده نشه ولی در آینه حتما به مشکل بر می خورن.به نظر من تحصیلات دو طرف خیلی خوبههم سطح باشه.حتی اگه مرد از زن خیلی بالاتر باشه ایراد داره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/6/1390 - 13:12
زهرا
من فوق لیسانس بیوفیزیک دارم ولی اکثر خواستگارام دیپلم دارند با وضعیت مالی خوب والدینم با این گونه افراد مخالفت ندارند ولب من شدیدإ مخالفم و معتقدم میزان تحصیلات از بنیه ی مالی مهم تر است آیا درست فکر می کنم؟ لطفأ راهنماییم کنید
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید از راهنمایی کارشناسان تبیان استفاده نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=1184 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/1/1390 - 6:19
nashenas
به نظرمن فهم و شعور طرف مهمتره که این هم به خانواده و ذات طرف برمی گرده فقط مشکلی که هست درک علمیه.تفاوت اگرخیلی زیاد نباشه مشکلی نیست .تو کشور ما مدرک خیلی ارزش نداره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/12/1389 - 17:2
هاني
من معتقدم زن ومرد در هر سطحی هستند باید توانایی درك شریك زندگی را داشته باشندودر كنار او به رشد فكری برسند درغیر این صورت اگر صد تا دكترا هم برای هم ردیف كنند اما هم دیگر را نفهمند ارزشی نداره .سپاس از مطالب ارزنده ای كه ارائه كردید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/7/1389 - 12:4
f
سلام من الان دانشجوی دندان پزشکی ام ولی خواستگار لیسانس زیاد دارم ولی مادرم اصرار دارن که اصل اخلاقه این فاصله اشکال نداره ولی من مخالفم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/6/1389 - 12:49
shiva del dadeh
سلام دوستان من گیج شدم نظرات مختلفه حالا باید کدوم روقبول کرد؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/3/1389 - 20:19
ارزو
درسته که مدرک تحصیلی خوشبختی نمیاره ومهمترین عامل اصالت وفرهنگ خانوادگی ودرک متقابله ولی بازم من تو ته دل اینو میگم که تحصیلات مرد باید از زن بالاتر باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 9/1/1389 - 14:0
نیلوفر جون
بسیار عالی بود.فقط خواهش می کنم علاوه بر زن و مرد مطلبی راجع به سطح تحصیلات خانواده ها هم بنویسید.خیلی برام حیاتیه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 4/11/1388 - 2:2
zahra ...
موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/10/1388 - 20:46
راحیل بهروزی
به نظر من مدرک تحصیلی ملاک خوشبختی نیست.مهم اینه که مردت درکت کنه.اخه من دیدم طرف دکتر ولی شعور اجتماعیش خیلی خیلی از 1راننده کمتره .مهم اصالت و فرهنگ خانوادگی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/9/1388 - 2:23
نوشین
قبول دارم که مردهای ایرانی نمی تونن ببینن زنشون بالا تر از خودشونه .
من خودم لیسانس دارم و توی دانشگاه پسر لیسانس فاقد فرهنگ زیاد دیدم واسه همین معتقدم تحصیلات شعور نمیاره. بیشتر به فرهنگ اهمیت میدم تا تحصیلات . البته یه تحصیل کرده با فرهنگ خیلی بهتره ...
کلاً آداب اجتماعی خیلی مهمه که زیاد ربطی به تحصیلات نداره . بیشتر به فرهنگ خانوادگی ربط داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/9/1388 - 11:48
امین اسدی
هر چند که ازدواج یه دختر لیسانسه با یه پسر دیپلمه یه ریسک ولی اگه دختر رو دوست دارید فرصت رو از دست ندید چون پشیمونی بدتر حال آدم رو میگیره.فقط کافیه زندگی مشترک رو مثل یه استخر آب در نظر بگیرید که وقتی می پرید توش باید تا آخر شنا کنید.
امید وارم شما هم مثل من از این جور ازدواج نترسید!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 7/8/1388 - 18:54
مژگان مهربون
اول سلام دوم من خودم دانشجوی فوق دیپلمم ولی پسری كه می خوام با هاش ازدواج كنم دیپلم داره با این حال پدرم مخالفت میكنه و نگرانه. من نمی دونم كه این اختلاف چه ضرری داره . لطفا راهنماییم كنید.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > روانشناسی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=413 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/5/1388 - 9:47
ناشناس
به نظر منم اگه تاحدی زنم تحصیلاتش بالا باشه مشکلی ایجاد نمیکنه مخصوصا الانکه پسرا 2نبال کارنو 2خترا 2نبال درس!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/4/1388 - 11:59
تینا طاهری
به نظر من اگر فاصله ی این تفاوت کم باشد مشکلی نیست مثلا یک دیپلم با یک لیسانس مشکلی ندارند مخصوصا در ایران که ارزش تحصیل از بین رفته و هر که از راه می رسد یک مدرک می گیرد.مهم درک و فهم است نه مدرک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 7/9/1387 - 16:6
گلبرگ
عالی .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 6/7/1387 - 21:23
مرتضي اكبري
موارد فوق مورد تایید این جانب است و به قول بزرگان زن در چهار چپز از مرد بایید كوچكتر باشد1-سطح سواد2-قد و قامت3-سن و سال4-حب و شرافت .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/5/1387 - 12:20
ناشناس
مطالب بسیار خوبی است و با این مطالب موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/4/1387 - 19:53
dina yari
موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/12/1385 - 20:37