تبیان، دستیار زندگی
مردى كه بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى كند خداوند پاداشى را كه به داود به خاطر تحمل و سختى عطا كرد به او مى دهد, و زنى كه بر بداخلاقى شوهرش شكیبایى به خرج دهد, خداوند همانند پاداش آسیه دختر مزاحم را (كه یكى از چهار زن مشهور و بزرگ جهان توحید است) به او خوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعله هاى فروزان عشق و محبت

گلابی

پیامبر اكرم(ص):

مردى كه بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى كند خداوند پاداشى را كه به داود به خاطر تحمل و سختى عطا كرد به او مى دهد, و زنى كه بر بداخلاقى شوهرش شكیبایى به خرج دهد, خداوند همانند پاداش آسیه را (كه یكى از چهار زن مشهور و بزرگ جهان توحید است) به او خواهد داد.(1)

بسیارى از زوجین پس از گذشت مدتى از زندگى مشترك به دلیل اختلافات و نزاعهاى مكرر و همیشگى به این نتیجه مى رسند كه تنها یكى از طرفین مى تواند با اقدامات سازنده به بهبود ساختار زندگى زناشویى خود كمك كند; با این تفاوت كه مطمئن است هرگز آن زندگى, خواسته ها و انتظارات او را از زندگى زناشویى برآورده نساخته و نخواهد ساخت.

بسیارى از زوجین نیز به گره ها و مشكلات در روابط زناشویى خود پى مى برند اما در تصمیم گیرى مردد باقى مى مانند. به عبارت دیگر نمى دانند باید در صدد تجدید نظر در ادامه ی زندگى زناشویى برآیند یا خیر. به عنوان مثال بسیارى از اشخاص تصمیم به ترك ازدواج مى گیرند اما به دلایل موجهى همچون انتظار كشیدن براى مستقل شدن فرزندان, تصمیم خود را عملى نمى سازند.

در هر حال, هر كدام از زوجین باید بدانند مى توانند و قادر هستند شرایط زندگى زناشویى خود را بهتر كنند و اگر این مورد به اتفاق هم و مورد توافق زن و مرد باشد بهتر و سریع تر رخ خواهد داد.

زوجین باید بدانند كه در اغلب موارد طلاق به جاى آنكه از دشواریهاى زندگى آنان بكاهد, بر این مشكلات خواهد افزود. این مساله حتى اگر پاى فرزند هم در میان نباشد مى تواند اتفاق بیفتد.

گاه زن و مرد با طلاق گرفتن از شر مشكلات موجود زندگیشان رها مى شوند اما مشكلاتى دیگر و بسیار بیشتر در انتظار آنان خواهد بود. به عنوان مثال ممكن است وضعیت مالى آنها خراب شود یا گرفتار تنهایى و افسردگى شوند و اضافه بر همه اینها درد و رنج ناشى از رویاهاى از دست رفته اضافه خواهند شد.از طرف دیگر بزرگترین و مهمترین بازندگان صحنه طلاق فرزندان خانواده خواهند بود. این فرزندان بلاشك سالها با احساسات جریحه دار زندگى خواهند كرد.

برخى از زوجین در ذهن خود این سوال را تكرار مى كنند: آیا زمانى كه ازدواجى ناموفق داریم به خاطر بچه ها باید با هم بمانیم؟ آنها ممكن است همین سوال را از اطرافیان و نزدیكان خود به كرات پرسیده باشند.براى جواب به این سوال باید به نكته اى اساسى و مهم توجه داشت.

این زوجین براى خود چنین فرض كرده اند كه یا باید در شرایط زندگى دشوار و آشفته  همراه با فرزندانشان به زندگى مرارت بار ادامه دهند و یا تن به طلاق بدهند. اما باید خاطرنشان ساخت كه صرفا همین دو راه پیش روى زوجین قرار ندارد. راه حل سومى نیز موجود است. راه حلى كه با تمسك به آن مى توان بار دیگر شعله هاى مهر و محبت و عشق را در زندگى ایجاد و برپا كنند. آنان مى توانند بار دیگر در ازدواج خود رابطه اى شادمانه به وجود آورند. رابطه اى شادمانه براى خود، همسر و فرزندانشان. ممكن است این راه سوم در ذهن عده اى از همسران غیر عملى و غیر ممكن جلوه كند. اما به حكم و دلیل تجربه بسیارى از زوجینى كه راه سوم را رفته اند و موفق بوده اند بدین گونه نیست.

بسیارى گمان مى برند زوجهاى خوشبخت از آن روى زندگى سعادتمندانه اى دارند كه به مدد و لطف بخت و اقبال و شانس با هم جور در آمده اند. اما بررسى زندگى و وضعیت زوجهاى خوشبخت نشان مى دهد كه چنین چیزى نمى تواند واقعى باشد. زوجهاى خوشبخت از آن جهت مناسب و وفق همدیگر هستند كه براى داشتن و برپایى زندگى زناشویى بهتر و متعالى تلاش كرده و تلاش مى كنند.

در واقع این زوجهاى خوشبخت هم ناسازگاریهایى داشته و دارند. آنها هم در شروع زندگى درگیر نزاع و مشكلاتى چند بوده اند اما از آنجایى كه به انتخاب و ازدواج خود اعتقاد و باور داشته اند، بدون هراس از مشكلات در مقام رفع مشكلات برآمده اند تا به مقام زوجهاى خوشبخت رسیده اند.

منبع : ماهنامه پیام زن

پی نوشت :

1ـ بحارالانوار, ج103, ص247.

مقالات مرتبط :

چگونه روابطمان را فرو بپاشیم

حفظ فضای عاشقانه در ازدواج

همسران، موازی با هم!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.