راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • تیم ملی با خداداد و كریمی تمرین كرد
    تیم ملی با خداداد و كریمی تمرین كرد
    ی؛ علی كریمی به جمع ملی‌پوشان پیوست ششمین مرحله از تمرینات تیم ملی فوتبال كشورمان در حالی عصر سه شنبه در محل كمپ تیم‌های ملی برگزار شد كه علی كریمی نخستین لژیونری بود كه در اردوی تیم ملی حضور یافت. در این تمرین كه به مدت 90 د...
  • حجاب غیر منطقی است
    حجاب غیر منطقی است
    برخي مي گويند حجاب سلب كننده ي حق آزادي زن مي باشد كه از حقوق طبيعي هر انساني است و اين پوشيدگي به نوعي او را محبوس و زنداني مي كند و به حيثيت انساني و عزت او لطمه وارد مي سازد كه بر اساس عقل و منطق هم هيچ كس حق اسير كردن و به بردگي درآوردن ديگري را ندارد
  • حجاب ،نه افراط نه تفریط
    حجاب ،نه افراط نه تفریط
    هنگامي كه «برهنگي» زن در جامعه به ارزش تبديل شود، پيامد طبيعي آن «افزايش» روزافزون آرايش و خودنمايي او در جامعه است. در چنين جامعه اي، زن ديگر از راه ارايه «علم»، «آگاهي» و «دانايي» ارزش نمي يابد
  • تعداد بازديد :
  • 9408
  • پنج شنبه 3/2/1388
  • تاريخ :

چادر چه ربطي به حجاب دارد؟

جلباب قرآني و چادرهاي امروزي

حجاب

برخي مدعي هستند که " چادر، حجاب ديني و مذهبي نيست " . در اين مقاله قصد داريم بدون جانب داري ، به اين بحث پرداخته و پاسخي شايسته ارائه دهيم :

دقت و پژوهش در آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، صحت ادعاي مذکور را مورد ترديد جدي قرار مي‎دهد.

 خداوند در اين آيه خطاب به پيامبرش فرموده است:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛

اي پيغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خويشتن را با چادر خود فرو پوشند، که اين کار براي اين که آنها به عفت و حريت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوس‎رانان آزار نکشند؛ بر آنان بسيار بهتر است و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.

«جلابيب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب‌هاي لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسيط، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششي گسترده است که زن خود را در آن مي‎پيچد.[1]

 

قبل از بررسي معنا و مفهوم جلباب، بايد ديد چادر رايج در بين زنان مسلمان و ايراني چه نوع پوششي است و عناصر و مؤلفه‎هاي اصلي تشکيل‎دهنده‌ي آن چيست؟ با اندک تأملي مي‎توان گفت چادر داراي دو مؤلفه‌ي اصلي ذيل است:

1. اندازه‌ي چادر: پوشش وسيع، که از بالاي سر تا پايين پاي زن را مي‎پوشاند.

2. کارکرد چادر: پوششي جلوباز که از بالاي سر، روي لباس‎هاي ديگر پوشيده مي‎شود و به نحو خاصي کنترل و جمع و جور مي‎گردد.

 

حال بايد بررسي نمود آيا جلباب قرآني که در بعضي تفاسير از آن به ملحفه تعبير شده است،[2] دو عنصر ذکر شده براي چادرهاي رايج فعلي را دارد يا نه؟ اگر دو عنصر ياد شده را بتوان براي جلباب اثبات نمود، مي‎توان ادعا کرد که جلباب قرآني همانند چادرهاي رايج فعلي بوده است و گرنه نمي‎توان چنين ادعايي کرد؛ از اين رو، به بررسي دو مؤلفه‎ي اندازه و کارکرد جلباب مي‌پردازيم:

الف) اندازه‌ي جلباب:

تقريباً همه‌ي کتاب‌هاي لغت در اين که جلباب پوششي وسيع است اتفاق نظر دارند، ولي ديدگاه‎هاي کتاب‌هاي لغت و تفسير درباره‌ي اندازه‌ي دقيق جلباب متفاوت است.

از مجموع کلمات مفسرين در مورد اندازه‌ي جلباب، سه ديدگاه قابل اشاره است:

ديدگاه اول: جلباب پوششي فراگير بوده که از بالاي سر تا پايين پا را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از کتاب‎هاي لغوي و تفسيري فراوان استفاده مي‎گردد.[3]

ديدگاه دوم: جلباب پوششي بزرگ‌تر از خمار (مقنعه) بوده که کم‌تر از مقدار ردا، يعني تقريباً تا زانوها را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از بعضي از کتاب‎هاي لغت، مثل مصباح المنير فيومي استفاده مي‎شود.[4]

ديدگاه سوم: جلباب همان خمار (مقنعه) است؛ پوششي که فقط سر و سينه‎ها را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از مفردات راغب اصفهاني به دست مي‎آيد.[5]

ما معتقديم شواهد مختلفي وجود دارد که صحت ديدگاه اول و مخدوش بودن ديدگاه دوم و سوم را ثابت مي‎کند که بعضي از آنها عبارت‌اند از:

شاهد اول: درباره‌ي پوشش حضرت فاطمه‌ي زهرا(س) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براي دفاع از فدک اين گونه نقل شده است:

لاثت خمارها علي رأسها و اشتملت بجلبابها.[6]

يعني فاطمه‌ي زهرا(س) خمار و مقنعه‌ي خويش را بر سر و جلباب، يعني پوششي که شامل و در بر گيرنده‌ي تمام آن وجود مبارک بود بر تن کردند.

از نحوه‌ي پوشش حضرت در قضيه‌ي مذکور دو نکته استفاده مي‎شود:

1) پوشش حضرت در بيرون منزل، همان دو پوشش قرآني مستقل از يکديگر به نام «خمار» و «جلباب» بوده است؛ بر اين اساس، نظر طرف‌داران ديدگاه سوم، مثل راغب اصفهاني در مفردات که جلباب را به خمار معني کرده است، مخدوش مي‎گردد.

2) از عبارت «و اشتملت بجلبابها»، به روشني استفاده مي‎شود که جلباب، پوششي سرتاسري بوده که تمام آن وجود مبارک، از سر تا قدم‌ها را فرا مي‎گرفته است؛ بنابراين، نظر طرف‌داران ديدگاه دوم؛ که قايل بودند جلباب تقريباً تا زانوها را مي‎پوشانده است، مخدوش مي‎گردد.

شاهد دوم: از کتاب‌هاي لغوي، مثل مصباح المنير فيومي که گفته‎اند: «الجلباب ثوب اوسع من الخمار؛ جلباب پوششي گسترده‌تر‎ از خمار است»، تباين و مستقل بودن «خمار» و «جلباب» به خوبي استفاده مي‎شود.

شاهد سوم: احاديثي هم‎چون حديث نبوي(ص) «و لغير ذي محرم اربعة اثواب: درع و خمار و جلباب و ازار»[7] که از جلباب و خمار به عنوان دو پوشش مستقل نام برده است نيز، شاهد بطلان ديدگاه سوم است.

شاهد چهارم: زمخشري در تفسير کشاف و آلوسي در تفسير روح المعاني از ابن عباس، صحابي پيامبر اکرم(ص) و شاگرد امام علي(ع) نقل کرده‎اند که جلباب پوششي بوده که از بالا تا پايين بدن را مي‎پوشانده است؛[8] که با اين شاهد بطلان ديدگاه دوم اثبات مي‎شود.

حاصل اين که اندازه‎ي جلباب قرآني به مقداري بوده است که همانند چادرهاي زمان حاضر از بالاي سر تا پايين پا را مي‎پوشانده است.

 

ب) کارکرد جلباب:

براي فهميدن کارکرد جلباب و کيفيت پوششي آن، لازم است معناي «ادناء» در آيه‎ي «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» معلوم شود. آلوسي از ابن عباس و قتاده و زمخشري در تفسير کشاف از ابن سيرين نقل کرده‎اند که مراد از «يدنين» قرار دادن جلباب در بالاي ابرو و گردن و جمع و جور کردن و قرار دادن گوشه‎هاي جمع شده‌ي آن در بالاي بيني است،[9] که معمولاً بانوان متدين و حساس نسبت به رعايت حجاب در مواجهه با نامحرم اين کار را انجام مي‎دهند. از عبارت ابن عباس، قتاده و ابن سيرين معلوم مي‌شود که جلباب همانند چادرهاي فعلي، پوششي جلوباز بوده است که واژه‌ي «يدنين» در آيه‌ي شريفه نيز مؤيد اين مدعاست؛ بنابراين، از نظر کارکرد و کيفيت پوشش نيز جلباب قرآني، شبيه چادرهاي امروزي بوده است.

به رغم اين که بحث بر سر الفاظ و نام‎گذاري نيست و مهم اين است که حقيقت و مصداقي از پوشش، شبيه چادرهاي فعلي، در صدر اسلام موجود بوده است، ولي با اين همه، خوش‌بختانه در کتاب‎هاي واژه‎هاي قرآني و کتاب‌هايي که درباره‌ي جلباب بحث نموده‌اند، جلباب به چادر معنا شده است و اين مؤيد بسيار خوبي است بر اين که آنها نيز به دليل اشتراک مؤلفه ‎ها و عناصر جلباب و چادر، همانند ما، از جلباب قرآني معناي چادر را فهميده‎اند.[10]

ثانياً، گذشته از آنچه که براي اثبات مشابهت معناي چادر و جلباب گفته شد، چگونه ممکن است که مراجع تقليد، به عنوان بزرگ‌ترين رهبران ديني اسلام در زمان غيبت، چادر را پوشش مطلوب و بهتر معرفي کنند،[11] ولي در عين حال، گوينده‌ي محترم بدون ارائه‌ي هيچ دليل و مدرکي، ادعا نمايد که چادر هيچ ارتباطي به دين و مذهب ندارد؟!

حاصل اين که، با توجه به مشابهت بسيار نزديک جلباب قرآني با چادر، از نظر اندازه و کارکرد ، مي‌توان ادعا کرد که چادر ارتباط وثيقي با دين اسلام و قرآن دارد؛ و بدين ترتيب ادعاي اول که چادر ارتباطي با دين و مذهب ندارد ابطال مي‌گردد.

 

پي نوشتها:

 [1 ] الملحفة: بالکسر، هي الملائة التي تلتحف بها المرأة (واللحاف) کل ثوب يتغطي به: فيومي، المصباح المنير، ريشه‌ي لحف.

[2] به عنوان مثال ر.ک: شيخ طوسي، التبيان في تفسير القرآن، ج 8، ص 361؛ ميرزا محمد مشهدي، کنزالدقائق، ج 8، ص 226 و فيض کاشاني، تفسير صافي، ج 4، ص 203، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، (آيه‌ي جلابيب).

[3] به عنوان نمونه، ر.ک: شيخ طوسي، تفسير تبيان؛ بيضاوي، تفسير انوار التنزيل و اسرار التأويل و علامه طباطبايي، تفسير الميزان؛ شيخ محمد جواد مغنيه، تفسير الکاشف، ذيل آيه‌ي جلابيب؛ هم‎چنين از ابن عباس، مفسر بزرگ قرآن کريم اين ديدگاه استفاده مي‎شود که در ضمن بررسي اقوال سه گانه خواهد آمد. در کتاب الجدول في اعراب القرآن و صرفه و بيانه، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب (آيه‌ي جلابيب) آمده است: «جلابيب جمع جلباب اسم جامد للملاءة التي تشتمل بها المرأة قال المبرَّد: الجلباب ما يستر الکل مثل اللحفة»؛ هم‌چنين اين ديدگاه از کلام ابن عربي در کتاب احکام القرآن در ذيل آيه‌ي جلباب نيز استفاده مي‌شود. علاوه بر کتب تفاسير، از بعضي کتاب‌هايي که به طور مفصل درباره‌ي احکام زنان بحث کرده‌اند ديدگاه اوّل صريحاً استفاده مي‌شود؛ مثلاً در کتاب المفصل في احکام المرأة والبيت المسلم في الشريعة الاسلامية، ج 3، ص 3222 آمده است: انّه الملاءة التي تشتمل بها المرأة فتلبسها فوق ثيابها و تعظي بها جميع بدنها من رأسها الي قدمها و الجلباب بهذا التعريف شبيه العَباءة»

[4] . الجلباب: ثوب اوسع من الخمار دون الرداء: فيومي، المصباح المنير، ريشه‌ي جلب.

[5] . الجلابيب: القمص و الخمر الواحد الجلباب: راغب اصفهاني، معجم مفردات الفاظ القرآن، ريشه‌ي جلب.

[6] . طبرسي، الاحتجاج، ج 1، ص 98.

[7] . طبرسي، مجمع البيان، ج7، ص155.

[8] . عن ابن عباس: الرداء الذي يستر من فوق الي اسفل: زمخشري، تفسير کشاف، و آلوسي، تفسير روح المعاني، ذيل آيه‌ي جلباب (آيه‎ي 59 سوره‌ي احزاب.)

[9] . عن ابن سيرين سألت عبيدة السلماني عن ذلک (يدنين) فقال ان تضع رداءها فوق الحاجب ثم تديره حتي تضعه علي انفها. شبيه تعبير مذکور عبارت‎هاي مختلفي در تفسير آلوسي، ذيل آيه‎ي‌جلباب نقل شده است که نحوه‎ي کارکرد جلباب را بيان مي‎کند؛ مثلاً از ابن عباس و قتاده اين‎گونه نقل شده است. «تلوي الجلباب فوق الجبينين و تشده ثم تعطفه علي الانف و ان ظهرت عينها لکن تستر الصدر و معظم الوجه».

[10] . ر.ک: لسان التنزيل، تأليف قرن 4 و 5، ه‍ . ص 103، به اهتمام مهدي محقق؛ تفسير ابوالفتوح رازي، ج 8، ص 191، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب؛ ميرزا ابوالحسنé êشعراني، نثر طوبي، واژه‌ي جلباب؛ عبدالرحيم صفي‌پور، منتهي الارب في لغة العرب، ج 1، ص 186، واژه‌ي جلب؛ ر. پ. آ: دزي، فرهنگ البسه‌ي مسلمانان، ص 117 و فياض زنجاني، «رساله‌ي حجابيه»، مجله‌ي کيهان انديشه، شماره‌ي 60، خرداد و تيرماه، سال 1374، ص 112. و نسخه‎ي‌ کهن تفسير مفردات قرآن، ص190، قسمت مفردات، سوره‎ي احزاب.

[11] . ر. ک: سيد مسعود معصومي، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعي آنان (مطابق با نظرات آيات و مراجع تقليد) ص 65. و استفتائات آخر کتاب.

 

منبع : برگرفته از مقاله " تاريخچه حجاب" – باشگاه انديشه

تنظيم براي تبيان : داوودي

 

مقالات مرتبط :

فلسفه ي خودآرايي و حجاب

ردي بر نظريه ي مخالفان حجاب

حجاب بي حجاب چون....

حجاب وافزايش اعتما دبه نفس

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
اسلام یک مغز دارد یک پوسته نماز و روزه و حجاب و ...پوسته دین است و مهر و محبت و...مغز دین برای به ثمر نشستن یک درخت باید دانه را با پوست ومغزدر زیر خاک پنهان نمود تا رشد نماید برای رسیدن به قله های متعالی دین با ید؛ هم به پوسته دین تمسک جست و هم ازمغز دین استفاده نمود دین بدون پوسته طعمه خوبی برای شکارچیان است و دین بدون مغز هم بدرد نمیخورد تو کدامیک را انتخاب می کنی دوست داری طعمه باشی یا بی مصرف انتخاب با خود تو است (تدبر کنید )
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 11/10/1389 - 10:20
سوسن
سلام من از اینکه چادریم خیلی خوشحالم .راستش منم آخر تیپ بودم تو دوستام زبانزد خاص و عام بودم .اما چرا من که قیافم خوبه چرا نباید الگو حجاب باشم. اینطوری آدما بیشتر از حجاب خوششون میاد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 17:4
asal_2006
ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/2/1389 - 8:17
یک پزشک چادری چ
سلام، من چادری هستم. ولی واقعا این شکل از چادر که در ایران مرسومه دست و پاگیره، من چون پزشک هستم، احساس سختی زیادی با این فرم دارم، اینقدر محدود کردن به یک شکل خاص مناسب نیست، در حالیکه در کشورهای مسلمان هم متانت زن حفظ میشود و هم محدودیت ندارد. در قران کریم خیلی توصیه ها پیرامون دروغگویی، غیبت و ....... شده است. آیا به همه آنها عمل میکنیم!!!!!!!!!!!!! که در مورد حجاب اصرار به نوع برتر داریم؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 6/2/1389 - 0:26
gholeyakh
با سلام به دوستان عزیز من وقتی که میخواهم به مدرسه بروم چادر نمی پوشم اما وقتی که میخواهم به کلاس زبان و مهمانی بروم چادرم را می پوشم .چند روزی به این نتیجه رسیدم که برای رفتن به مدرسه هم چادر بپوشم چون احساس میکنم که آرامش خاصی به آدم میده و همچنین حریمی است که خانمها را از نگاههای شهوت آمیز مردان مصون میدارد امدوارم دوستان هم با نظر من موافق باشند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/9/1388 - 14:22
hamashion
چادر برام امنیته،آرامشه.از وقتی چادر می پوشم كسی مزاحمم نیس،كسی به چشم بد بهم نگاه نمیكنه.در كل خاطر جمعم كه همه جا تو هر موقعی امنیت دارم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 7/7/1388 - 18:57
ناشناس
سلام
من یه دختر مانتویی خیلی هم فشن بودم جوری که هر کی میخواست بدونه مد روز چیه من و نگاه میکرد
اما حالا چادری شدم خودم خواستم خودم علاقه پیدا کردم الان هم خوش لباس هستم اما از نوع پوشیده به خدا اونقدر آرامش دارم اونقدر خوشگل شدم که باورم نمیشه من خودم انتخاب کردم کسی بهم اجبار نکرد در ضمن رنگ مشکی چادر نجابتی میده که آبی صورتی و ....
چادر من اصلا دست و پا گیر نیست
و اینکه امیدوارم همه ی دوستای خوبم خودشون به اینکه حجاب خوبه یا بده برسن نه اینکه کسی اجبارشون کنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 6/5/1388 - 10:58
حامد
سلام
مطلب بسیار روشن کننده ای بود لطفا در مورد رنگ چادر و تاثیرات آن بر روی روح و روان بانوان چادری هم مطلب بنویسید.آخه من اصلا فکر نمیکنم که چادر باعث افسردگیه خانمها شده باشه.اتفاقا من همین الان در این باره از مادرم پرسیدم جالبه که ایشون میگن که نه تنها رنگ مشکی چادرشون باعث افسردگیشون نیست بلکه در این رنگ سیاه نوعی احساس غرور دارن که اونا رو به وجد میاره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/4/1388 - 0:45
ghazal
خسته نباشید میگم به کسانی که نظرات قشنگ و جالب خودشون رو گفتند.من خودم کسی هستم که مانتویی بودم و همیشه به خودم میرسیدم...خدارو شکر بعد از مدت زمان که ترم 3دانشگاه بودم به این نتیجه رسیدم که چادر چیز دیگه ای هستش و الان تقریبا 1ساله که چادر میپوشم.چون خودم به این نتیجه رسیدم خیلی خوشحالم اگر کسی مجبورم میکرد بر خلاف حرفش نمیدونم چه کاری که نمیکردم. متشکرم از این مطالب بسیار زیبا و جذابتون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 31/2/1388 - 13:23
حافظ میرزانژاداصل
بسیار عالی بود کوردلان و کج فهمان بفهمند که اسلام در تمام زمینه ها راه را برای انسان روشن تعریف کرده است. که حجاب یکی از آن مسائل مهم مسلمانان می باشد.
خسته نباشید. حجاب متانت است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 24/2/1388 - 14:37
azimak
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 1:2
fahimy
عالی بود امیدوارم اونا كه هی میگن( باید حجاب را رعایت كرد حالا فرقی نمی كند با چه نوع پوششی باشد )این مطلب عالی را بخوانند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 16:44
MATRIX30000
بسیار عالی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 11:44
رضيه
خوب بود اما نیاز به برسی بیشتری دارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/2/1388 - 23:52
25052505
چادر حجاب برتر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/2/1388 - 21:32
40780934
آفرین دسته پنجه ی شمادردنکنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/2/1388 - 17:55
ناشناس
با سلام
این درست است كه چادر حجابی بسیار كامل است اما دلیل بر این نیست كه حجاب های دیگر ناقص باشند مثلا حجاب اكثر زنان مسلمان در كشورهای اروپایی از جمله تركیه بسیار كامل هست كه نمونه این حجاب ها در ایران وجود ندارد. علاوه بر این در آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب اولا منظور از چادر دقیقا مشخص نیست ثانیا خداوند در این آیه فرموده بر آنان بسیار بهتر است و این به نفع خودشان هست و این گونه كه از مفهوم آیه بر می آید اجباری در كار نیست كه حتما حجابشان چادر باشد.
در نتیجه به نظر من لازم هست كشور ما در زمینه پوشش اسلامی انتخاب را برای همگان باز بگذارد تا هر نوع پوشش كاملی كه مایلند بپوشند.
با تشكر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/2/1388 - 15:20
ناشناس
با سلام ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 20:14
adelmojtahedi
من هم با نظر yazankabir موافقم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 15:17
jahan-shahr
من میدانم چادر حجاب کامل است اما از چادر سیاه خسته شده ام چرا چادر سفید نه چرا چادر صورتی نه چرا چادر های طرح دار نه؟ مگه خانم ها به زیبایی علاقه ندارند که باید این چادر سیاه را تحمل کنند. در ضمن با توجه به ورود بانوان به مشاغل دستو پا گیر هم هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 14:15
cosmicstar
خیلی ممنون
به نظر من اصلا درست نیست كه بگیم چون چادر مشكی رنگه باعث افسردگی میشه بلكه این یك دلیل بهانه جویانه اس و در جواب به آن می توان گفت كه سیاهی شب برای همه مایه آرامش است نه افسردگی و غم!
چادر به واقع حجاب برتر است و من معتقدم :
" برای غمگین بودن باید غمگین فكر كرد."
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 11:31
خادم العباس
من از طرفداران جدی حجاب اسلامی هستم و چادر را نیز نامربوط با حجاب اسلامی ندانسته و برای زنان بسیار مناسبتر می دانم. اما در مطالبی که در مورد حجاب مطالعه کرده ام در هیچکدام بطور قطع و یقین نتوانسته اند که جلباب را همان چادر تلقی کنند که اگر چنین بود مراجع عالیقدر ما چادر را برای زنان واجب می دانستند. ولی تا آنجا که من می دانم هیچ مرجعی چادر را واجب ندانسته است. به دوستان علاقمند به مسأله حجاب توصیه می کنم کتاب "مسأله حجاب" استاد مطهری را حتما مطالعه کنند که این مسأله را بخوبی تشریح نموده اند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 8:46
ab20057
خوب بود متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 8:14
یک دوست
امسال خدا حج را نصیبمان کرد و در آنجا انواع حجاب زنان مسلمان مرا از طرفی به شوق و تحسین وا داشت و از طرفی حسرت خوردم برای خودمان. اگر این تفسیر که شما اینجا ارایه کردید را بپذیریم پس باید بگوییم نزدیک به 80 درصد از زنانی که به گرد کعبه می گشتند خارج از محدوده این آیه و تفسیر آن قرار داشتند. جالب است که بدانید رنگ چادر مشکلی و آنهم به صورتی که منظور مفسر محترم بود فقط و فقط در بین زنان عرب حوزه خلیج فارس کاربرد دارد که آنهم در بین زنان مسلمان حاضر در مراسم جچ به طرز چشمگیری نمود داشت. همین مساله بحث جالبی در کاروان ما به راه انداخته بود درباره اینکه چرا حالا که می خواهیم چادر را ترویج کنیم به آن پسوند ملی می افزاییم در صورتی که نه این رنگ در فرهنگ و تاریخ ما کاربرد داشته و نه چادر به این شکل.
اما به هر حال همین که به این مطلب پرداختید خوب بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/2/1388 - 3:20
علی
نقل قول:

YAZANKABIR
از نظر من حجاب قشنگ و زیبا موقعی تاثیر گذار و دلپسند میشه که با طرح ها و رنگهای مورد علاقه بانوان سازگاری داشته باشه.تو ایران مردم همیشه افسرده هستند و رنگ مشکی و اندازه خیلی بلند چادر آدم رو یاد عزا میندازه.هر چند جدیدآ نمایشگاههای بسیار خوبی در سطح شهرها در مورد حجاب و پوشش بر پا شده که واقعآ جذاب و مفیده.ولی باز هم میگم داشتن چادر نشانه مومن بودن و آدمیت نسبت به اشخاص دیگه نیست.برای خیلی از بانوان حتی اونهایی که خیلی مذهبی هستند دست و پا گیره و ترجیح میدن حجاب ساده و راحتی داشته باشند.

ببخشید اتفاقا من بر عکس فکر میکنم حجاب هر چی باشه باید از دیدن زیبایی های شخص و جلب نظر دیگران جلوگیری کنه نه اینکه چراغ چشمک زن باشه!
برای همین هم من فکر میکنم همین مدهای جدید چادر هم گاهی وقتا کارکرد عکس دارند و در بک گراند مشکی اون جذابیتها و رنگ ها تابلوتر میشوند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/2/1388 - 19:59
ناشناس
خیلی ممنون از اثبات مطلبتان.
اما کی میگه چادر برا اونهایی که چادر سر میکنند دستو پا گیره؟
بستگی داره به چادر چطور نگاه کنی اگه به عنوان یه شیئ اضافی ببنیش همیشه تو دست و پات هس اما وقتی اونو جزو لباسهات فرض کنی هیچم اضاف نیست.مثل اینکه شما پای برهنه وبدون کفش یا دمپایی بیای تو خیابون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/2/1388 - 11:45
amirامير
اگر هدف از چادر رو جلب نکردن نگاه ها بدونیم ، اون موقع دیگه رنگ مشکی نشونه افسدگی و قد بلند چادر واسه عزا نیست
لطفا درباره هدف حجاب بنوسیم ، اون موقع وسیله ها رو بهتر میشه شناخت .
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/2/1388 - 18:14
2061366
واقعا عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/2/1388 - 17:33
Ale Yasin
چادر حجاب برتر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/2/1388 - 15:39
hossinamir
چادر سر كردن به صورت اجبار از طرف خانواده یا دولت نمیتواند در دینداری شخص تاثیر مثبت داشته بلكه باعث بی اعتقادی بیشتر می كند باید خود شخص به حجاب برسد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/2/1388 - 12:14