تبیان، دستیار زندگی
اگر برنامه ای برای بچه ها نداشته باشیم بچه ها پای تلویزیون روز را شب میکنند . آزادی بیش از اندازه در زمینه تلویزیون دیدن، مشکلاتی را پدید می آورد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیولای یک چشم


اگر برنامه ای برای بچه ها نداشته باشیم بچه ها پای تلویزیون روز را شب میکنند . آزادی بیش از اندازه در زمینه تلویزیون دیدن، مشکلاتی را پدید می آورد ...

کودک و تلویزیون

اگر برنامه ای برای بچه ها نداشته باشیم بچه ها پای تلویزیون روز را شب میکنند. تلویزیون جزئی از زندگی شده. آزادی بیش از اندازه در زمینه تلویزیون دیدن، مشکلاتی را پدید می آورد ؛ اما وقتی به طور صحیح و سازنده از آن استفاده شود ، می تواند تاثیرات مثبتی بر بیننده های کوچک داشته باشد.والدین باید سعی کنند مانع از آن شوند که کودکان ساعت های طولانی در یک گوشه تلویزیون تماشا کنند. بسیاری از بچه ها از تماشای تلویزیون لذت می برند و از آن چیز یاد می گیرند . اگر با دقت و آگاهی از تلویزیون استفاده کنید می توانید بیشترین بهره را از آن ببرید.بچه های کوچک معمولا آن چه را که می بینند، چه خوب و چه بد، تقلید می کنند. بنابراین شما باید آداب تماشای تلویزیون را رعایت کنید و تصمیم بگیرید که او چه برنامه ای را برای چه مدتی تماشا کند .

آداب تماشای تلویزیون

- تماشای تلویزیون می تواند باعث افزایش مهارت های گفتگو ، همکاری با کودکان دیگر ، بازی تخیلی ، فهم داستان ها و آگاهی و هم حسی از مشکلات انسان دیگر شود. این مزیت ها به طور تصادفی اتفاق نمی افتد ، اما می توان آن ها را پرورش داد . ما باید یاد بگیریم که چطور از تلویزیون استفاده کنیم تا بیشترین بهره را از آن ببریم و باید به کودکان خود نیز یاد بدهیم که این طور عمل کنند.

- یک برنامه خوب تلویزیونی ویژگی های زیر را دارد:

- بچه حوصله اش سر نمی رود

- او را به گوش دادن و سوال پرسیدن تشویق می کند

- به او کمک می کند تا لغات بیشتری یاد بگیرد

- احساس خوبی نسبت به خودش پیدا می کند

- عقاید، نظرات و چیزای خوبی به او یاد می دهد

زمان تماشای تلویزیون را برای فرزندتان محدود کنید. تماشای زیاد تلویزیون فرصت کتاب خواندن، بازی با دوستان و صحبت با اعضای خانواده را از بین می برد. تلویزیون باید به شکل کنترل شده و منظم مورد استفاده قرار گیرد

- با توجه به سن فرزندتان برنامه ای را برایش انتخاب کنید . تلویزیون می تواند بر کودکان تاثیر داشته باشد و تاثیر دارد. تأثیر آن بسته به نحوه استفاده از آن ، می تواند مثبت یا منفی باشد . تلویزیون همیشه برای کودکان بد نیست بلکه انتخاب آگاهانه  والدین می تواند به رشد مهارت های هوشی کودکان کمک کند.

- زمان تماشای تلویزیون را برای فرزندتان محدود کنید. تماشای زیاد تلویزیون فرصت کتاب خواندن، بازی با دوستان و صحبت با اعضای خانواده را از بین می برد. تلویزیون باید به شکل کنترل شده و منظم مورد استفاده قرار گیرد ( نه این که به صورت اتفاقی و بی نظم)

- هر وقت فرصت داشتید در کنار کودکتان به تماشای تلویزیون بنشینید و با او درباره آنچه می بیند صحبت کنید. به سوالاتش پاسخ دهید . به چیزهایی که به زندگی روزمره فرزندتان شباهت دارند اشاره کنید.کمک کنید تا داستان را توضیح دهد و رفتار شخصیت برنامه را تعبیر و تفسیر کند. این روش باعث می شود ، کودکان منفعلانه تمام آن چه را که در برنامه ها نشان داده می شود ، نمی پذیرند بلکه یاد می گیرند که سوال کنند و با دیدی انتقادی  به تماشای تلویزیون بنشینند. علاوه بر آن کودک را نسبت به اثرات زیانبار تلویزیون هم مقاوم می کند.

- اگر برای تماشای تلویزیون در کنار او فرصت ندارید حداقل نگاه سریعی بیندازید تا ببینید او چه برنامه ای را نگاه می کند. بعد از اتمام برنامه از او سوالاتی بپرسید. ببینید چه چیزهایی را یاد گرفته و به خاطر می آورد ، یا چه چیزهایی او را به هیجان آورده یا نگران کرده است.

- اگر دیدید به موضوع یا برنامه خاصی علاقمند شده است به کتابخانه بروید و کتاب هایی با همان موضوع بیابید. یا این که به او کمک کنید تا با استفاده از نقاشی های خودش و یا عکس هایی که از مجلات می برد ، کتابی بر اساس یک برنامه تلویزیونی درست کند.

فراوری: زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: "کودک کتاب گرا" و "کودک و تلویزیون"

مطالب مرتبط:

برخورد های عمودی و افقی

تمرکز های از دست رفته

یک میانبر تا کودکی منظم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.