تبیان، دستیار زندگی
گاهی یک تصویر ، می تواند کار چندین ساعت صحبت را انجام دهد مخصوصا در دنیای کودکان که دنیای عینی بوده و تصاویر می توانند عمیق ترین مفاهیم را ایجاد کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نظرت این عکس منظورش چیه؟


گاهی یک تصویر ، می تواند کار چندین ساعت صحبت را انجام دهد مخصوصا در دنیای کودکان که دنیای عینی بوده و تصاویر می توانند عمیق ترین مفاهیم را ایجاد کنند.


عاشورا

بسیاری از خانواده ها علاقمند هستند تا بتوانند از همان دوران کودکی مذهب و ایمان را در دل کودک خود نهادینه کنند، بدون اینکه موجب دلزدگی و دلسردی او شوند، کاری انجام دهند. از سوی دیگر، کودک نیز با ذهنی کنجکاو به دنیا می آید و می خواهد هر چیزی را بداند و از همان دوران کودکی سئوالات زیادی درباره خدا، آئین و رسوم مذهبی، داستانها و شنیده های خود دارد. بنابراین پاسخ شما به نوع سئوالات آنان نقش بسیار زیادی در نگرش مذهبی شان دارد. خانواده باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشد تا کودک را علاقمند به آیین اسلامی کند. زیرا مذهب، راه انسان به سوی خداست و یکی از این روشها استفاده از تصاویر مذهبی است که می تواند کمک کننده باشد.

خواندن و مطالعه کتاب یکی از تجارب بسیار موثر در پرورش و شکوفایی توانایی کودکان است و آنها را با دنیای وسیعی از تجربه و آموخته های متعدد روبرو میکند. وسیله ای برای ارتباط با دنیای بیرونی و حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و مذهبی محسوب می شود. علاوه بر خواندن کتاب وجود تصاویر و نقاشیهای آن نیز دارای معنا است و بسیاری از اهداف آموزشی و تربیتی را از این طریق منتقل می کند.

البته باید خلاقیت، لطافت و زیبایی در تصویر به گونه ای باشد که در روح و روان او رسوخ کند. شکل، شمایل و ساختار آن دور از ذهن نباشد، مانند اسم خدا که در همه جای زندگی فردی و اجتماعی محاوره ای می توان یافت. استفاده از این تصاویر مذهبی نیز می تواند در تمام ابعاد زندگی و تصاویری کودک وجود داشته باشد و موجب آشنایی با زندگی معنوی بزرگان و خلقت خداوند شود.

می توانید از کودکتان بخواهید برای تصاویری که می بیند،داستانی را بیان کند. گاهی تصورات خود را نیز به تصویر بکشد. ولی مراقب باشید هر چه به او می گویید، درست و راست باشد.و خودتان نیز آنها را باور داشته باشید. در این زمینه بهتر است، خود شما نیز الگوی مناسبی باشید و آنها ببینند، درباره تصویر می اندیشید و به تصاویر مناسب، توجه دارید و به آنها فکر می کنید

چنین تصاویری باید از چنان ساختار عمیق روحانی، زیبایی و لطافت برخوردار باشد تا دریچه نگاه و تفکر را به خود جلب کند .در مورد تصاویر، خانواده از کودک خود بپرسد، منظور از این تصویر چیست و او چه برداشتی از این تصاویر دارد و شما براساس پاسخ کودک می توانید توضیحات بیشتری را ارائه دهید. بهتر است تصاویر و توضیحات شما در خور فهم و سن کودک نیز باشد. اجازه بدهید کودک در هنگام بحث درباره تصاویر یا هر گونه مسائل مذهبی دیگر درباره خدا، گفتگو را هدایت کند و بعد با سئوال کردن، شما موضوع را دنبال کنید.

همچنین برای بچه ها ،اعمال و شعائر مذهبی را همراه با تصاویر زیبا، آهسته و به تدریج همراه با ریشه های تاریخی آن، شرح و آموزش دهید. حتی می توانید از کودکتان بخواهید برای تصاویری که می بیند،داستانی را بیان کند. گاهی تصورات خود را نیز به تصویر بکشد. ولی مراقب باشید هر چه به او می گویید، درست و راست باشد. و خودتان نیز آنها را باور داشته باشید. در این زمینه بهتر است، خود شما نیز الگوی مناسبی باشید و آنها ببینند، درباره تصویر می اندیشید و به تصاویر مناسب، توجه دارید و به آنها فکر می کنید.

بنابراین، خانواده و بسیاری از کتابهای آموزشی در رشد و اشاعه تصاویر زیبای مذهبی نقش بسزایی دارند و از طریق تصاویر می توانند بسیاری از پیام ها را به کودک منتقل کنند و با کودک ارتباط برقرار سازند و رشد معنوی و اخلاقی همراه با تفکر، زیبایی و لطافت را برای او به ارمغان آورند. برای مثال نقاشی استاد فرشچیان در باره ی عاشورا که اسب بی سواری در آن است و خانواه ای که در حال گریه هستند ، می تواند بخشی از واقعه ی عاشورا را برای کودک نشان دهد ،بدون آنکه صحنه ی خیلی خشنی باشد. دیدن این تصویر همراه با توضیحات مناسب شما ، می تواند یک درونی سازی کودکانه اما عمیق از وقایع عاشورا را به دنبال داشته باشد یا مثلا اگر می خواهید مفهوم نا پسند بودن اسراف و همچنین کمک به دیگران را به کودک بیاموزید ، یک تصویر می تواند کار چندین ساعت صحبت کردن شما را انجام دهد. عکس کودکی که خرده های نان را در سرمای زمستان برای کبوتر ها می ریزد.همین کافیست تا او بداند اسراف و دور ریختن نان ، او را از چه لذتی محروم خواهد کرد.

برای شنیدن سخنان استاد پناهیان در خصوص تربیت دینی اینجا کلیک کنید.

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

کلاس امام رضا علیه السلام برای والدین جوان

آموزش گام به گام صبر

خورشید آسمان زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.