تبیان، دستیار زندگی
سرماکده ای که دو نفری ساخته اید فضای سردی در خانه حکم فرماست. پیوندی که با کدورت ها روز به روز کمرنگ تر می شود. زن و شوهر از یکدیگر فاصله می گیرند و چون نمی توانند مسئله را حل کنند، صورت مسئله را پاک می کنند تا دیگر برای یافتن جواب آن در کنار هم نباشن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماکده ای که دو نفری ساخته اید

فضای سردی  در خانه حکم فرماست. پیوندی که با کدورت ها روز به روز کمرنگ تر می شود. زن و شوهر از یکدیگر فاصله می گیرند و چون نمی توانند مسئله را حل کنند، صورت مسئله را پاک می کنند تا دیگر برای یافتن جواب آن در کنار هم نباشند.

فرآوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
طلاق عاطفی

طلاق عاطفی به معنای جدایی روحی و معنوی زوجین از یکدیگر است. در این شرایط تعهد زوجین نسبت به یکدیگر از بین می رود و علت اصلی ماندن آنها در کنار هم صرفا به دلیل کودکشان است که می تواند تاثیرات بدی بر روی کودک بگذارد. همچنین ننگ و برچسبی که به ویژه به زنان پس از طلاق می زنند و سوء استفاده هایی که از زنان مطلقه در جامعه می شود و مسائل مالی زنان، از علل عدم جدایی و طلاق زوجین است.

طلاق عاطفی در راه است

بیگانگی دنیای دو نفر، تمامی لبخندهای دوره های آغازین زندگی را از یاد می برد و عادت به بودن جایگزین تمامی صحبت های اول می شود. گاهی اوقات درک ناصحیح از رفتار و گفتار یکدیگر یا عدم شناخت کافی از روحی    ات طرف مقابل می تواند به بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی منتج شود.

وقتی تنهایی عادت هر روزه شود

رابطه زن و شوهری مانند گلدان یاس است که باید هر روز آبیاری شود تا بوی گل هایش مست تان کند. برای تکراری نشدن رابطه باید هر دو نفر تلاش کنند

یکی از شاخص های کلیدی در طلاق عاطفی  این است این که در تنهایی آرامش بیشتری دارند. کارها و تفریحات مشترک به شدت کم می شود و هر کس برنامه زندگی خود را انگار که تنها زندگی می کند پیش می برد، وقتی تنهایی عادت هر روزه شود می تواند جزء علائم طلاق عاطفی باشد.

عدم تمایل به گفت و گو

بی توجهی به صحبت های فرد مقابل، بی حوصلگی در گوش دادن و حرف زدن یا سکوت برابر صحبت های همسر یا تلاش برای پایان دادن به مکالمه یا عوض کردن موضوع مکالمه.

بروز خشم

به جای توجه به خواسته های همسر، بیشتر به خواسته های خود توجه می کند، به راحتی احساسات منفی  و خشم بروز می دهد بدون این که به احساسات همسرش توجه کند.

سرد، خیلی سرد

در قبال اعتراض به بی توجهی و سردی، به راحتی مشکل را انکار می کند و حتی تمایلی به بحث در مورد آن ندارد.

رابطه جنسی کاهش می یابد

رابطه جنسی و ابراز محبت طرفین بسیار کم می شود، حرف های دلپذیر، تمجید و تحسین، تبادل عاطفی چه کلامی چه لمسی، بسیار کاهش پیدا می کند.

راهکاری برای عبور از دره طلاق خاموش

گذر از همه موارد نکته حائز اهمیت این است که آسیب طلاق عاطفی در اغلب موارد چند برابر طلاق قانونی است. این که فرد در عین زندگی با فردی دیگر زیر یک سقف، تنهایی و انزوا پیشه کند و رضایتی از زندگی اش نداشته باشد، فشار روحی مضاعفی است. بخش اعظم بی توجهی زوج ها به یکدیگر ناشی از ناآگاهی از مهارت های ارتباطی است که مانع از بروز احساسات و عواطف می شود یا مانع از بروز عواطف و احساسات به شکل سازنده و سالم می شود. مطمئنا این مشکل هم مانند هر مشکل دیگری راه حل هایی دارد که با هم مرور می کنیم.

نگذارید تکراری شوید

رابطه زن و شوهری مانند گلدان یاس است که باید هر روز آبیاری شود تا بوی گل هایش مست تان کند. برای تکراری نشدن رابطه باید هر دو نفر تلاش کنند اما اگر دیدید که زندگیتان یکنواخت شده و قلب تان چون گذشته برای همسرتان نمی تپد، خودتان دست به کار شوید. شاید نوشتن یک نامه،خرید یک دسته گل، یک قرار شام دو نفره، تغییر در ظاهر و رسیدگی به سر و لباس و هر کار دیگری که به ذهن خودتان می رسد، بتواند دوباره شما را به هم نزدیک تر کند.

رابطه جنسی در اوج

به رابطه زناشویی، نگاه صرفا جنسی نداشته باشید. این رابطه، زمان مناسبی است برای بده بستان های عاطفی. بگذارید در هر شرایطی که هستید، اتاق دونفره تان، یک فضای آرام و رمانتیک باشد برای ساختن بهترین لحظات. اگر شما رابطه جنسی تان را در اوج نگه دارید، زندگی تان ضد ضربه می شود. اگر برای این رابطه برنامه مشخصی نداشته باشید، تکراری و از روی اجبار عمل کنید، خیلی زود از کیفیت و کمیت آن کم خواهد شد و این موضوع خود علتی برای دور شدن شما از هم می شود.

دنیای کلمات قرمز را بشناسید

تو آنقدر بی مسئولیتی که نمی دانم چرا با تو ازدواج کردم؟ در آینه به خودت نگاه کرده ای؟ چرا مثل زن های امروزی نیستی؟ همان بهتر که صبح زود از خانه بروی و دیر وقت برگردی، حضور تو فقط کار مرا زیادتر می کند......
نه اشتباه نکنید اینها جملات یک نمایشنامه کمدی نیست بلکه مکالماتی است که در خیلی از خانواده ها، عادی شده است. برخی  همسران وقتی مدتی از ازدواجشان می گذرد و با هم خودمانی می شوند، فکر می کنند هرچیزی که به ذهنشان رسید را به هر نحوی که بخواهند باید ابراز کنند. اما از این موضوع غافلند که حرف های خیلی ساده که گاهی در وسط دعوا و بدون منظور بیان می شود، می تواند قلب طرف مقابل را جریحه دار کند و اثر آن برای همیشه بماند.

در خانه  تان بمب کار نگذارید

به رابطه زناشویی، نگاه صرفا جنسی نداشته باشید. این رابطه، زمان مناسبی است برای بده بستان های عاطفی. بگذارید در هر شرایطی که هستید، اتاق دونفره تان، یک فضای آرام و رمانتیک باشد برای ساختن بهترین لحظات

بسیاری از سرد شدن ها و دور شدن های زناشویی به این علت است که دو نفر نمی دانند هر حرف آنها می تواند چه تاثیری بر زندگی شان داشته باشد. کلماتی چون دوستت دارم، عزیزم، تو زیباترینی مرد رویاهای منی مثل شارژر زندگی عمل می کنند اما توهین، ناسزا و کلمات نامناسب مانند بمبی تمام داشته های عاطفی زن و شوهر را دود کرده و بین شان فاصله می اندازد.

بچه ها قربانیان طلاق خاموش

فراموش نکنید که شما باعث به دنیا آمدن فرزندتان هستید پس وظیفه دارید تا آنجا که می توانید در خوشبختی آنها بکوشید. فکر نکنید برای خوشبخت کردن آنها باید اسباب بازی های گران بخرید یا آنها را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنید.
عاملی که فرزند  شما را خوشبخت می کند این است که او احساس کند در فضایی سرشار از عشق و علاقه زندگی می کند. بچه ها باهوش تر از آنی هستند که فکر می کنید. طلاق روی آنها آسیب های بی شماری وارد می کند. زندگی زناشویی با دعوا و اختلاف هم آنها را آزار می دهد اما طلاق خاموش، صدمه هایی جبران ناپذیر به احساس و آینده آنها خواهد زد.

سقفی در خارج خانه

زن و مردی که از هم جدا می شوند اما طلاقشان جایی حک نمی شود، آسیب های زیادی می بینند. آنها سرشار از نیازهای ارضا نشده باقی می مانند در حالی که اگر جدایی شان رسمی بود، این امکان وجود داشت هر کدام با فرد دیگری شروعی دوباره و منطقی داشته باشند.
آنها به خاطر منع شرعی و قانونی و اجتماعی ممکن است که خطا نکنند اما دنیای پر از تنهایی، نبود یک همدم، دوست نداشتن و دوست داشته نشدن،هرکدام می تواند از نظر روحی برای شان بسیار تخریب کننده باشد.
اگر تقیدات مذهبی و خود کنترلی بالایی نداشته باشند، به سمت روابط خارج از خانه روی می آورند که این روابط می تواند از چت روم ها تا ارتباط با همکاران را شامل شود. جامعه ای که در آن زنان و مردان نیازهایشان را این گونه برطرف کنند، سرشار از بی اعتمادی  و بیماری و ناامنی خواهد بود. طلاق عاطفی زنگ خطری است که همه باید آن را جدی بگیرند.


منابع: ابتکار، سلامانه، جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.