تبیان، دستیار زندگی
در جامعه امروز از هر ۴ ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود.وقتی جغد طلاق بر بام خانه ای نشست و غبار غربت و تنهایی فضای غمگین آشیانه ای را در خود گرفت، جوجه های بی پناه و سرگردان در جستجوی پدر و مادر خویش بیقراری می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت گیرهای طلاق را بشناسید

کودکان قربانی ردیف اول طلاق

براساس گزارش سازمان ثبت و احوال کشور،در جامعه امروز از هر ۴ ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می شود. وقتی جغد طلاق بر بام خانه ای نشست و غبار غربت و تنهایی فضای غمگین آشیانه ای را در خود گرفت، جوجه های بی پناه و سرگردان در جستجوی پدر و مادر خویش بیقراری می کنند.

فراوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان

طلاق

گاه به دامان مادر می آویزند تا لانه را ترک نگوید و گاه پدر را صدا می زنند تا رهایشان نکند، چرا که آنها هنوز در آستانه پروازند، هنوز دهان گرسنگی خود را برای غذای محبت والدین گشوده اند و هنوز گرمای آغوش مادر را می طلبند و زمزمه صدایشان دشت سرسبز زندگی شان را پر کرده است، ولی اکنون این جغد طلاق است که بر سرشان فرود آمده و کابوس تنهایی و اندوه را بر چشمان آنها نشانده است.


ازدواج های به ظاهر آگاهانه

دکتر علی باجلان روانشناس خانواده در باره مشکلات طلاق گفت: طلاق همچون مشکلات دیگر نشانه و علائمی دارد که به مرور زمان خود را در زندگی زناشویی نشان می دهد تا اینکه آن ها به مرحله ای خواهند رسید که طلاق را تنها راه حل موجود می دانند و دیگر به عواقب پس از آن نمی اندیشند. امروزه ازدواج ها نسبت به گذشته به نظر آگاهانه تر و عاقلانه تر شده اند و افراد دیگر مثل گذشته بدون شناخت و به اجبار حاضر به ازدواج با دیگری نیستند. همیشه باید از کسانی بترسیم که فکر می کنند که می دانند، ولی نمی دانند و به اصطلاح خود را عقل کل می دانند. اما عده ای هم هستند که تمام جوانب را رعایت می کنند و انتخابی درست و شایسته هم دارند، ولی چون مهارت لازم برای زندگی را نمی دانند به مشکل بر می خورند.

حضور جوانان در کارگاههای ازدواج

با مشاهده هر یک از علائم هشداردهنده طلاق در خانواده، اولین کاری که زوجین باید انجام دهند، این است که فهرستی از نیازها و خواسته های برآورده نشده خود را برای دیگری فراهم کنند و از آن در جهت بهتر شدن زندگی استفاده کنند، زمان بیشتری را باهم بگذرانند

با نگاهی اجمالی به آمار ازدواج و طلاق در دهه های گذشته و عصر حاضر در می یابیم که هرسال نسبت به سال گذشته تعداد ازدواج هایی که به طلاق می انجامد، رو به افزایش است. جوانان با حضور فعال در جامعه، شرکت در سخنرانی های گوناگون و مطالعه کتاب های مختلف سطح اطلاعات خود را بالا برده اند و برای ازدواج خود ملاک و معیارهایی را انتخاب نموده اند و به نسبت این معیارها همسر آینده خود را انتخاب می کنند و زمانی را به عنوان دوران آشنایی سپری می کنند و در نهایت تصمیم به ازدواج می گیرند. اما دیگر جویای آموزش ها و مهارت های لازم برای زندگی کردن نمی شوند و فکر می کنند همه چیز را بدست آورده اند و دیگر خوشبخت هستند.

عدم دانش مهرورزی

یکی از علل طلاق نداشتن دانش و مهارت زندگی کردن است، به طور مثال نمی دانند چطور با هم صحبت کنند و وقتی که مشکلی ایجاد شود، نمی دانند چگونه آن را حل و فصل کنند. خودمحوری افراد هم می تواند موجب بزرگ شدن مشکلات و لج و لجبازی آنها و در نهایت طلاق شود، به گونه ای که هرکسی می خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند و اعتقادی به مشورت کردن هم ندارد.

ازدواج حلال مشکلات نیست

گاهی باورهای غلط افراد در مورد ازدواج ممکن است مشکل ساز شود، مثلا برخی افراد ازدواج را حلال مشکلات خود می دانند و یا فکر می کنند دوست داشتن یکدیگر برای رسیدن به خوشبختی کافی است و گاهی نیز عادت های اخلاقی مثل پرخاشگری، دروغ، لجاجت، اعتماد به نفس پایین، مشکلات اقتصادی، عدم بلوغ هیجانی و عقلانی، منفی گرایی و انتخاب نادرست می تواند یک ازدواج به ظاهر موفق را به طلاق بیانجامد.

آژیر طلاق به صدا در می آید

وقتی زوجین زمان کمی را برای هم اختصاص دهند، روزهای مهم زندگی مثل تولد و ازدواج را فراموش کنند، تجربیات و خاطرات جدید و مشترک با هم ندارند و خاطرات آنها به دوران عقد یا اوایل ازدواج آنها برگردد، مهارت ارتباط موثر و صحبت کردن با هم را نداشته باشند و اغلب صحبت های آنها به مشاجره و دعوا ختم شود و با تکرار این مشاجره ها تصمیم به سکوت می گیرند و هرکدام به سویی می روند، از لحاظ عاطفی و ابراز احساسات ضعیف باشند، از لحاظ روابط زناشویی مشکل داشته باشند، هرکدام در پی کسب و افزایش دارایی خود باشند، چرا که اعتقاد به پایداری و دوام این ازدواج ندارند و شروع به پس انداز کردن برای خود می کنند، همه این نشانه ها از علائم هشداردهنده طلاق در خانواده است.

خیالتان از طلاق آسوده می شود

گاهی باورهای غلط افراد در مورد ازدواج ممکن است مشکل ساز شود، مثلا برخی افراد ازدواج را حلال مشکلات خود می دانند و یا فکر می کنند دوست داشتن یکدیگر برای رسیدن به خوشبختی کافی است

با مشاهده هر یک از علائم هشداردهنده طلاق در خانواده، اولین کاری که زوجین باید انجام دهند، این است که فهرستی از نیازها و خواسته های برآورده نشده خود را برای دیگری فراهم کنند و از آن در جهت بهتر شدن زندگی استفاده کنند، زمان بیشتری را باهم بگذرانند و با انجام فعالیت های مشترک که عامل مشاجره در آن وجود ندارد، مثل فیلم، زمان بیشتری در کنار هم باشند.در طول روز چندین بار با هم تماس بگیرند و یا پیامک عاشقانه بدهند.

ازدواج پس از طلاق

وقتی فرد عزیزی را از دست می دهد با مرور زمان احساسات و هیجانات روز اول کاهش می یابد. در مورد طلاق نیز همین هیجانات و احساسات ناخوشایند وجود دارد.به همین دلیل وقتی فرد با این احساسات درگیر است، نمی تواند تصمیم عقلانی و درستی بگیرد و ممکن است بعد از گذراندن این دوران به این نتیجه برسد که تصمیم او اشتباه بوده است. این زمان برای افراد از ۶ ماه تا چند سال ممکن است به طول انجامد.

بیشترین آسیب متوجه فرزند

بیشترین آسیب در طلاق شامل حال فرزندان می شود که اگر سن آنها خیلی پایین باشد، چون از نظر عقلانی هنوز به رشد کافی نرسیده اند، احساس می کنند که خود موجب طلاق بوده اند. کودکان طلاق خود را سرزنش و تحقیر می کنند و در نتیجه وارد فاز افسردگی، گوشه گیری، اضطراب و پرخاشگری می شود و گاهی به موادمخدر روی می آورند، اما باید در نظر داشت که گاهی زندگی با یک والد آسیب و مضررات کمتری از زندگی با هردو است، در اینجا تنها راه حل همان طلاق است.

زندگی به بهای سوختن

گاهی اوقات زنان از ترس به دوش کشیدن تمام بار زندگی و مستقل زندگی کردن و همچنین خطرات و آسیب های زیادی که ممکن است پس از طلاق او را تهدید کند، حاضر به زندگی کردن با هر شرایط و هر خفتی باشند، یعنی نوعی همزیستی دارند.ا ین همزیستی می تواند آسیب های زیادی را به زنان و حتی فرزندان وارد سازد و این کار از دید روانشناسان ناپسند و غیر معقول است.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.