تبیان، دستیار زندگی
فقط بمب اتم قدرت تخریب ندارد ،بعضی عادت های دلپذیر ما قدرت تخریبش چند برابر است اما باز هم برای مان دلپذیر هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین شاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نخود چی خوران لذت بخش


فقط بمب اتم قدرت تخریب ندارد ،بعضی عادت های دلپذیر ما قدرت تخریبش چند برابر است اما باز هم برای مان دلپذیر هستند.

پرسش

در زندگی روزمره همگی ما بسیار پیش آمده است که با افرادی مواجه شده ایم که در پیش ما بد دیگران را میگویند.بعد از شنیدن صحبت های آنان چه حسی در ما ایجاد میشود؟آیا خود ما خوشمان می آید کسی پشت سر ما بدی های ما را بگوید؟

خداوند متعال در آیه 12 سوره حجرات می فرماید: 

(( یا اَیُّهَا الذَّینَ آمَنوُا اجْتَنِبُوا کَثِیْراً مَّنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنَّ إثْمٌ وَلاتَجَسَّسُوا وَلایَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضَاً أیُحِبُّ أحَدُکُمْ أنْ یَأکُلَ لَحْمَ أخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ تَوَّابُ رَّحِیمٌ )).

 ای کسانی كه‌ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان‌ها دوری کنید؛ زیرا بعضی گمان‌ها گناه است. (و درکار دیگران) تجسس نکنید و بعضی از شما دیگری را غیبت نکند، آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌ی خود را بخورد! پس آن را ناپسند می‌دانید و از خداوند پروا ‌کنید، همانا خداوند توبه پذیر مهربان است.

با کمی دقت متوجه پیام های این آیه میشویم که ما را به ترک چه عاداتی سفارش کرده است:

1- نهى از بدگمانى و سوء ظن: خداوند در قران کریم به انسانها میگوید که حدس و گمان و سوء ظن نسبت به یکدیگر گناه اشکار است.پس اینکار را حرام دانسته است.

2- نهى از تجسّس‌: سرکشی و تجسس از اموری که شخصی هستند و ارتباطی به ما ندارد،سرآغاز غیبت است.پس بهتر است در مسائل شخصی دیگران تجسس نکنیم.

3- نهى از غیبت‌: غیبت یعنى، عیب و نقطه ضعف‏هاى كسى را پشت سر او بازگو كنند، به طورى كه اگر بشنود ناراحت شود و بدش بیاید (منظور آن عیوب و نقطه ضعف‏هایی است که نمى‏خواهد به گوش دیگران نرسد و آبرویش از بین برود).

آسیبهای غیبت در خانواده

غیبت، جزو اصلی ترین عوامل گسست و قطع ارتباطات خانوادگی محسوب میگردد. غیبت بین اعضای خانواده شکاف عاطفی ایجاد می کند و به جای تقویت احساسات دوستانه ، خشم آنها را نسبت به هم تقویت خواهد نمود.غیبت تکثیر کننده احساسات منفی و مخرب است و به قلب عاطفی خانواده زخم خواهد زد. از همه مهمتر غیبت همیشه مولد بدبینی است. هر چه غیبت بیشتر باشد،بدی و دشمنی بیشتر است.

غیبت یکی از عوامل ایجاد سوء تفاهم در خانواده، قطع صله رحم و کینه جویی است و می تواند کل مناسبات یک فامیل را تخریب کند

پیامدهای ناخوشایند غیبت

غیبت یکی از عوامل ایجاد سوء تفاهم در خانواده، قطع صله رحم و کینه جویی است و حتی در بسیاری از موارد زمینه بدگویی را فراهم می آورد.از مهم ترین پیامدهای ناخوشایند غیبت در خانواده  میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

1-از بین رفتن روحیه محبت و دوستی: مهر و محیت با تکثیر و ابراز کردن، افزایش پیدا میکند.غیبت در خانواده ارتباطات و عواطف خانوادگی را تحت تاثیر خودش قرار میدهد و موجب کمرنگ شدن و در نهایت از بین رفتن محبت میشود.

2- افزایش عداوت و دشمنى: غیبت باعث افزایش دشمنی ها میشود و اختلافات خانوادگی را بیشتر میکند.

3- از بین بردن اعتبار و حرمت افراد: غیبت کردن اعتبار و وجهه فرد را خراب میکند.آبرو و شخصیت هرکس بزرگترین سرمایه هر فرد می باشد

4- اعتماد نداشتن اعضای خانواده و فامیل به یكدیگر: غیبت موجب خیلی از بی اعتمادی ها در روابط خانوادگی میشود که این موضوع در بین اعضای خانواده، به شدت خطرناک است که پدر و مادر و برادر و خواهر به یکدیگر اعتماد نداشته باشند.از اثرات منفی غیبت این است که فرزندان همیشه نیمه خالی لیوان را میبینند و از توجه به بعد مثبت مسائل، غافل میشوند.

ماه رمضان بهترین زمان برای ترک غیبت

ماه مبارک رمضان فرصتی است که خداوند برای بازگشت انسانها به مسیر سعادت و بازگشت از اخلاق و کردار غلط و ناصواب در اختیارشان قرار داده است.فضیلت این ماه به قدری بالاست که بر سایر ماه های دیگر سال افضل است.ماه رمضان فرصتی برای عبادت و خود سازی است. ماه رمضان که ماه بهره مندی از فیوضات معنوی و ماه عبادت است، فرصت مناسبی برای ترک گناه از جمله غیبت است. یکی از موارد دیگری که به کاهش غیبت در جامعه منجر می شود این است که افراد یکدیگر را از غیبت کردن نهی کنند و از جمعی که غیبت در آن وجود دارد خارج شوند.: بنابراین در ماه رمضان باید برای ترک این گناه نابخشودنی اقدام کرد و دل ها را با نور خدا و قرآن صاف و روشن کرد در این صورت هیچ بدگمانی در دل راه نمی یابد و هیچ غیبتی بر زبان جاری نمی شود و هیچ بدگویی و تهمتی در گوش نمی نشیندو توبه عملی قطعا نزد خداوند مقبول است.

امین شاکری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

همسر روزه خوار من!

حفظ زندگی زناشویی در اینترنت

برو دیگه تو قلبم نیستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.