تبیان، دستیار زندگی
اگرچه یک شومینه هرچند هم که قدیمی باشد، خود به تنهایی زیبایی خاصی دارد اما می توان با اعمال سلیقه و اتخاذ تدابیری خاص در تزیینات آن، زیبایی آن را دوصد چندان نمود و بدان جلوه ای نو بخشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شومینه ی خانه ما


اگرچه یک شومینه هرچند هم که قدیمی باشد، خود به تنهایی زیبایی خاصی دارد اما می توان با اعمال سلیقه و اتخاذ تدابیری خاص در تزیینات آن،  زیبایی آن را دوصد چندان نمود و بدان جلوه ای نو بخشید.

شومینه

شومینه از قدیم الایام یکی از هنرهای ساختمانی معماران زبر دست بوده است که در گوشه ای از خانه ساخته می شد. مدت زمانی این هنر بدست فراموشی سپرده شده بود، اما اکنون چند سالی است که بنابر تقاضاهای بسیار، شومینه یکی  از اجزای لاینفک در طراحی و دکوراسیون مدرن  منازل محسوب می شود و مورد استفاده ی بسیاری از هنردوستان است.

از آنجایی که شومینه مرکز توجه در هر خانه ای  است، به نظر می رسد  دقت نظر در انتخاب مدل، جنس و تزیینات روی آن و  تناسب و هماهنگی آن  با سایرطرح های دکوراسیون مورد نظر منزل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در انتخاب طرح شومینه همانند انتخاب سایر موارد دکوراسیون منزل، سلیقه افراد نقش بسزایی دارد. در ذیل چند نکته ای را برای طراحی آسان و سریع ،بیان می کنیم:

** اصولا در طراحی اتاق‌پذیرایی از خطوط های مستقیم زیادی استفاده می شود که این موجب سردی و بی روحی اتاق می شود، برای برطرف کردن این عیب، می توانید از شومینه خانه تان کمک بگیرید و با استفاده از آجر یا کاشی‌های تزیینی به شکل هلال در دور شومینه این نقص را برطرف کنید.

** اگر دوست دارید شومینه ی خانه ی شما طرح فرانسوی و یا حالت قدیمی داشته باشد، بهتر است شومینه ای را در نظر بگیرید که در طراحی آن از کاشی‌های سفید- آبی استفاده شده باشد.

**  اگر متمایلید شومینه ی شما قدیمی به نظر برسد،  بهتر است در انتخاب رنگ و وسایل اطراف آن دقت و توجه لازم را داشته باشید  تا همانند یک کوره فولادسازی به نظر آید.

** برای ایجاد هماهنگی بیشتر با محیط ، می توانید از کاغذ دیواری‌ تک ‌رنگی استفاده کنید که طرح آن هماهنگ با شومینه است و آرامش بیشتری را برایتان به همراه دارد.

** با توجه به رنگ‌ دیوار و سقف می توان دور شومینه را  رنگ‌آمیزی کرد و بدین طریق جلوه ویژه ای  به آن بخشید.

طراحان برای ایجلد کنتراست پیشنهادات جالبی می دهند مثلا، آنان معتقدند جایی که سقف مشکی است، انتخاب رنگ فیروزه‌ای برای رنگ طاقچه بهترین است.

** اگر شومینه‌ ی خانه ی شما از جنس آجر است ، پیشنهاد می کنیم برای ایجاد تنوع هم شده، هراز چند گاهی آنها را متنوع رنگ کنید.

** برای ایجاد طرحی ویژه و منحصر به فرد، می توانید فضای دور شومینه را از کف تا سقف آجر و متضاد با دیوار رنگ کنید. مثلا، استفاده از رنگ طوسی در برابر سفید بالخص در مکانهای با ارتفاع کوچک بسیار مفید است و اتاق را بزرگتر به نظر می رساند.

برای ایجاد محیطی رومانتیک و صمیمی‌ توصیه می کنیم برای تامین روشنایی تنها به نور شومینه و شمع‌های اطراف آن اکتفا نمائید

** نصب شومینه در ایوان یا پاسیو یک ویلا ، ایده ی جالب دیگری است که بدان طریق می توانید به طور ضمنی اتاق‌نشیمن منزلتان را به فضای باز ببرید و در تابستان از این فضا برای قرار دادن وسایل باغبانی و باربکیو استفاده کنید.

** ساخت شومینه به سبک کندو، جلوه ای نو و زیبا برای  اتاق  شما به ارمغان می آورد.

** از شومینه‌های چند وجهی می‌توانید به عنوان پارتیشن استفاده نمائید و بدان طریق دو قسمت از خانه را با آن  تفکیک کنید.

**  برای فرار از روزمرگی و ایجاد حس آرامش، پیشنهاد می کنیم شومینه ای در اتاق‌خوابتان داشته باشید و خواب خوش رویایی را تجربه کنید.

**  برای ایجاد محیطی رومانتیک و صمیمی‌ توصیه می کنیم  برای تامین روشنایی تنها به نور شومینه و شمع‌های اطراف آن اکتفا نمائید.

همان طور که گفته شد شومینه مرکز توجه هر دکوراسیونی است . اگرچه یک شومینه هرچند هم که قدیمی باشد، خود به تنهایی زیبایی خاصی دارد اما می توان با اعمال سلیقه و اتخاذ تدابیری خاص در تزیینات آن،  زیبایی آن را دوصد چندان نمود و بدان جلوه ای نو بخشید.اگر باور ندارید، کافی است پیشنهادات تزئینی ذیل را امتحان کنید تا نظرتان عوض شود.

راه‌های زیر برای تزیین این فضا به شما کمک خواهد کرد:

شومینه

** سعی کنید شومینه با طرح و دکوراسیون اتاق هماهنگی  داشته باشد. برای جلوه گری و زیبایی بیشتر شومینه بهتر است با انتخاب مبلمان تک‌رنگ آن را رویایی‌تر ‌کنید.

** میز ناهارخوری را در کنار شومینه قرار دهید ، حتی اگر خاموش هم باشد، خوردن ساده‌ترین غذاها در کنار آن

خالی از لطف نیست.

** آینه بزرگ دکوری را در بالای شومینه قرار دهید. بدین طریق شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. اول آن که، با این کار  به  شومینه خود مرکزیت می دهید، ثانیا از طریق  انعکاس نور حاصل از آن، به بزرگ‌تر نشان دادن و روشن‌تر به نظر آمدن محیط و فضای خانه تان کمک می‌کنید.با قرار دادن  چند قاب عکس، یک گیاه تازه یا یک گلدان پرگل در کنار آن احساس تازگی کنید.

** جلوی آتشدان شومینه‌های ساده می توانید از فرفوژه ای هماهنگ با میز عسلی استفاده کنید.

** در صورتی که  شومینه در وسط دیوار نباشد، می توان  از یک طاقچه ساده  استفاده  نمود و آن را تا جاهای خالی ادامه داد . با  قرار دادن  یک گلدان گل کوچک با شاخه های  بلند، در انتهای آن خطای دید ایجاد کنید.

** معمولا شومینه در اتاق‌پذیرایی قرار دارد، برای تزیین ویژه ی آن ، استفاده از اسباب صوتی فوق العاده است.  مثلا، تلویزیون‌های دارای صفحه صاف را می‌توان در فضای بالای شومینه قرار داد، حتی بسیاری متمایلند این تلویزیون‌ها را روی دیوار بالای شومینه نصب کرده یا داخل دکور چوبی قرار دهند.

** عکس‌ها و کارهای هنری فراموشتان نشود. قرار دادن چند عکس خانوادگی و یا آثار هنری خاص بالای شومینه، آن را مرکز توجه خواهد کرد ، حتی می توانید با چیندن چند عکس یا چند کار هنری در کنار هم نیز فضای دلنشین و خوشایندی را ایجاد کنید. توجه داشته باشید که قاب عکس هایتان هماهنگ و یا هم‌رنگ باشند. قاب‌ها را می توانید در اندازه‌های مختلف و یا یکسان انتخاب کنید. سپس با سلیقه ی خاص خودتان، آنها را  بالای طاقچه بچینید و یا با دادن طرحی خاص به دیوار بزنید.

اگر  قاب عکس بزرگی دارید،  پیشنهاد می کنیم آن را روی طاقچه شومینه به دیوار تکیه دهید.

شمع ها بهترین اشیاء برای ایجاد تغییرات هستند، با فرارسیدن مناسبت‌های مختلف، فضای بالای شومینه را با شمع‌هایی با ارتفاع مختلف، حلقه‌های گل و دیگر وسایل تزئینی تزیین کنید

** مجسمه هایی مشابه و یک رنگ را در سایزهای مختلف خریداری کنید و در طاقچه روی شومینه قرار دهید، این چیندمان بسیار زیبا و دیدنی است.

** برای فرار از یکنواختی و ایجاد تنوع بهتر است در مناسبت‌های مختلف، تزیینات مختلفی داشته باشید.

** شمع ها بهترین اشیاء برای ایجاد تغییرات هستند، با فرارسیدن مناسبت‌های مختلف، فضای بالای شومینه را با شمع‌هایی با ارتفاع مختلف، حلقه‌های گل و دیگر وسایل تزئینی تزیین کنید. برای زیبایی و هماهنگی بیش‌تر می توانید از قاب عکس های خانوادگی خود استفاده کنید، آنها را یا  بالای طاقچه بگذارید و یا به دیوار بالای شومینه بزنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

کمد های جادویی

پیش به سوی اتاق خوابی زیبا

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.