تبیان، دستیار زندگی
حدود یک سال قبل «استیو بالمر» مدیرعامل مایکروسافت در تاریخ اول فوریه اعلام کرد شرکت وی قصد خرید موتور جست وجوی یاهو را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واگذاری یاهو به مایکروسافت

واگذاری یاهو به مایکروسافت

حدود یک سال قبل «استیو بالمر» مدیرعامل مایکروسافت در تاریخ اول فوریه اعلام کرد شرکت وی قصد خرید موتور جست وجوی یاهو را دارد. این خبر در ابتدا توجه رسانه های خبری و فعالان در حوزه فناوری را به خود جلب کرد و باعث شد دور تازه ای از گفت وگوها و مذاکرات بین دو شرکت یاهو و مایکروسافت آغاز شود اما پس از گذشت ماه ها مذاکره و گفت وگو دو شرکت نتیجه ای نگرفتند و یاهو با واگذارشدن به مایکروسافت موافقت نکرد اما باید توجه داشت پس از گذشته یک سال، ماجرای فروش یاهو هنوز به اتمام نرسیده و این جریان در حالی دنبال می شود که چندی پیش «جری یانگ» مدیرعامل اسبق یاهو و مخالف اصلی فروش این شرکت به مایکروسافت کناره گیری کرد و «کارول بارتز» به جای او مشغول به کار شد.پیش بینی آینده دو شرکت یاهو و مایکروسافت و توافقات آنها با یکدیگر در این زمینه غیرممکن است اما به راستی اگر شرکت یاهو با واگذاری به مایکروسافت موافقت کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به عقیده جمع زیادی از کارشناسان اگر شرکت یاهو به مایکروسافت فروخته شود در مرحله نخست مساله نقض قانون و از بین بردن فضای رقابتی مطرح می شود اگر شرکت یاهو به مایکروسافت واگذار شود و توان مایکروسافت در دنیای اینترنت افزایش یابد به احتمال قوی وزارت دادگستری آمریکا سراغ غول نرم افزاری دنیا نیز خواهد رفت و مشکلات تازه ای را برای آن به وجود خواهد آورد.

طی سال های اخیر اتحادیه اروپا بیشتر مخالفت و شکایت را علیه مایکروسافت داشته و جریمه های سنگین را به این شرکت تحمیل کرده است که البته احتمال می رود در آینده نزدیک این اختلاف ها گریبانگیر گوگل نیز بشود. اگر چه اتحادیه اروپا در حال حاضر تنها به سیستم عامل ویندوز و ضمیمه کردن مرورگر اینترنتی Internet Explorer و از بین رفتن فضای رقابتی در اروپا توجه دارد اما جمع کثیری از کارشناسان معتقدند در صورت واگذاری یاهو به مایکروسافت، مخالفت های اتحادیه اروپا با اقدامات این شرکت از سال 2015 میلادی آغاز می شود.

به هر حال به گفته روزنامه هموطن سلام وضعیت دو شرکت مایکروسافت و یاهو تا ماه آگوست مشخص خواهد شد. در حال حاضر هر سهم یاهو در بازار بورس نیویورک به قیمت 74/11 دلار خرید و فروش می شود به هر حال باید توجه داشت که مایکروسافت گفت وگوهای خود با یاهو را از سر گرفته است ولی این بار گفت وگوها نه بر سر تملک یاهو بلکه برای ایجاد یک همکاری نزدیک تجاری مطرح شده است.

مایکروسافت می گوید: «هرچند ما فعلاً مذاکرات جدیدی را برای خرید یاهو در پیش نداریم و تنها برای ایجاد همکاری های نزدیک گفت وگو می کنیم ولی با شرایط آتی و توسعه همکاری ها شاید در آینده پیشنهاد خرید یاهو را مجدداً مطرح کنیم گفت وگوهای اخیر این دو شرکت درباره ترکیب خدمات جست وجوی آنهاست بدین ترتیب با ترکیب بخش های جست وجوی وب مایکروسافت و یاهو، این دو شرکت می توانند سهم بیشتری از این بازار را که فعلاً متعلق به گوگل است به دست آورند.