تبیان، دستیار زندگی
امروزه با هرچه قویتر شدن نیروهای هوایی کشورهای مختلف لزوم استفاده از سیستم های جدید دفاعی را باعث شده است که یکی از آنها سیستم رادار هوابرد Erieye است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با سیستم رادار هوابرد Erieye


امروزه با هرچه قویتر شدن نیروهای هوایی کشورهای مختلف لزوم استفاده از سیستم های جدید دفاعی را باعث شده است که یکی از آنها سیستم رادار هوابرد Erieye است.

سیستم راداری Erieye یک سیستم کنترل هشدار زودهنگام هوابرد است که توسط سیستم های مایکرو ویو کمپانی ساب از سوئد توسعه یافته است.این سیستم بر پایه AESA یا آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال بنا شده و بر روی نمونه هایی از پلتفورم های هواپیمایی امبرر E-99 برزیل یا EMS-195 استفاده شده است.

آشنایی با سیستم رادار هوابرد erieye

بخش رابط زمینی Erieye یا EGIS که نباید با سیستم سپر جنگی اشتباه شود, یک جزء بزرگ از نرم افزار بکار رفته  توسط سیستم Erieye است.

سیستم راداری Erieye توانایی پوشش 300 درجه ایی و برد مفید 450 کیلومتر و برد کشف 350 کیلومتر را در یک محیط جنگ الکترونیک غلیظ دشمن را دارد که البته این اعداد در حالت گرفتگی سنگین رادار برای اهداف در سطوح پایین است! در مجموع این رادار قابلیت تشخیص دوست از دشمن و یک حالت نظارت دریایی را نیز دارد.سیستم راداری Erieye بطور کامل قابلیت همکاری با فرماندهی دفاع هوایی ناتو و سیستم های کنترل دارد.

سیستم ماموریتی رادار AEW&C اریی آی یک سنسور پالس داپلر, ارایه فازی شده فعال است که می تواند یک ساختار گرداننده آن بورد را به شبکه دفاع هوایی زمین پایه متصل کند

تاریخچه:

در سال 1985 سیستم های مایکرو ویو اریکسون با مدیریت دفاع کلی سوئد برای چگونه توسعه دادن رادار AEW اریی آی PS-890 پیمان بستند.در چند سال یک آنتن آرایه فازی شده دو پهلو برای تست روی یک هواپیمای دو موتوره Fairchild Metroساخته شد. در 1987 هواپیمای Metro با این سیستم راداری برای آزمایشات پروازی متناسب شد.تولید رادار AEW&C در 1993 به دنبال 6 رادار دیگر برای نصب در هواپیمای ساب 340 نیروی هوایی سوئد شروع شد.ابتدا 2 رادار تولیدی در 1996 تحویل شدند.

سیستم ماموریتی رادار  AEW&C اریی آی یک سنسور پالس داپلر, ارایه فازی شده فعال است که می تواند یک ساختار گرداننده آن بورد را به شبکه دفاع هوایی زمین پایه متصل کند.سیستم یک روزنه بزرگ, آنتن دو پهلو آرایه ایی که در یک سطح صاف قسمت پشتی جا داده شده را بکار میگیرد.

آشنایی با سیستم رادار هوابرد erieye

آنتن سیستم ثابت است و پرتو آن به طور اتوماتیک اسکن می کند که بهبود کشف را فراهم می سازد و به طور قابل توجهی در مقایسه با سیستم های راداری گنبدی شکل کارایی رهگیری را افزایش می دهد.کشف ها و رهگیری های هوایی و اهداف دریایی  خارج از افق رادار Erieye و چیز هایی فراتر از این ناشی از انتشار بی شباهت پرتور های سیستم است.بر د مستند اندازه گیری شده 450 کیلومتر است.

برد کشف عادی بر علیه اهدافی در حد سایز جنگنده در یک بخش کناری 150 درجه ایی آنتن در حدود 425 کیلومتر است! چون مجموع دو سمت آنتن 300 درجه می باشد.در بخش های  بیرونی اینها یعنی در  جلو و جهت های پشت کاریی کاسته می شود

دیگر مشخصه های سیستم شامل:

* تولید شکل موج منطبق ( شامل دیجیتال - پالس فاز کده شده فشرده)

* پردازش سیگنال و رهگیری هدف

* مقادیر پرتو جانبی کم

* حالت های بکار گیری فرکانس تکرار پالس کم و متوسط

* چالاکی فرکانس

* حالت های نظارت هوا به هوا و دریایی

و نهایتا" نمایش سطح مقطه راداری هدف !!!

همچنین رادار یک فرکانس تکرارا پالس متوسط به زیاد  پالس داپلر را بکار می برد. رادار حالت جامد در باند E/F 3 گیگا هرتز کار می کند و 192 ماژول یکپارچه  فرستنده گیرنده دو طرفه  که پرتو مدادی برای آنتن های کناری تولید می کنند را شامل می شود.

بدیهی است که Erieye تا حدودی توانایی کشف هواپیما در بخش های 30 درجه ایی جلو و پشت هواپیما را دارد ام اقابلیت رهگیری هدف را در این زاویه ندارد!

آشنایی با سیستم رادار هوابرد erieye
مشخصات رادار Erieye :

کشور سازنده: ســـــــــــو ئــــد

سال معرفی: 1996

نوع: رادرا پالس داپلر AESA چند حالت

فرکانس: باند اس

برد : 450 کیلومتر

ارتفاع کشف: بیش از 20 کیلومتر

آزیموت: 150 درجه برای هر پهلو

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع:

militaryparsi

مطلب مرتبط:

گالری تصاویر جنگنده ساب