تبیان، دستیار زندگی
مركز جهانی دوبی ،كه با هدف برآورده ساختن نیازهای امارات متحده ی عربی در صنعت هوانوردی،گردشگری،اقتصادو لجستیك در حال احداث است،از شش بخش مختلف به نام های فرودگاه بین المللی آل مكتوم،شهرك لجستیك دوبی،،شهرك مسكونی،شهرك گلف وشهرك هوانوردی تشكیل می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مركز جهانی دوبی

فرودگاه دوبی

مركز جهانی دوبی ،كه با هدف برآورده ساختن نیازهای امارات متحده ی عربی در صنعت هوانوردی،گردشگری،اقتصادو لجستیك در حال احداث است،از شش بخش مختلف به نام های فرودگاه بین المللی آل مكتوم،شهرك لجستیك دوبی،شهرك تجاری،شهرك مسكونی،شهرك گلف وشهرك هوانوردی تشكیل می شود.این مجموعه عظیم در منطقه جبل علی ، واقع در اطراف شهر دوبی ،در حال ساخت است ودولت امارات برای تكمیل آن، بیش از سی وسه میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده است كه از این میزان،هشت میلیارد وسیصد میلیون دلار آن به احداث فرودگاه اختصاص یافته است.مركز جهانی دوبی در فضایی به وسعت 140 كیلومتر مربع در حال احداث می باشد ودر وصف وسعت این مجموعه همین بس كه این فضا ،بیش از دو برابر مساحت كل جزیره هنگ كنگ، ده برابر مساحت فرودگاه بین المللی دوبی،وبیش از دو برابر مجموع مساحت فرودگاه های "اومر" شیكاگوو "هیترو"ی لندن است. در این مجموعه ی"شهردر شهر"بیش از نهصد هزار نفر مشغول به كار خواهند شد.مدیریت این مجموعه ی عظیم برعهده ی شیخ احمدبن سعید آل مكتوم می باشد. در زیر ، بخش های مختلف مجموعه به اجمال معرفی شده اند:

فرودگاه دوبی

فرودگاه بین المللی آل مكتوم:

فرودگاه بین المللی آل مكتوم بزرگترین بخش مركز جهانی دوبی است وپس از تكمیل در سال 2015 ،با برخورداری ازتوان جابجایی سالانه 120 تا 150 میلیون مسافر و داشتن 12 میلیون تن ظرفیت كارگو ، به بزرگترین هاب مسافری وكارگوی جهان تبدیل خواهد شد. ساخت این فرودگاه نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی امارات و خاورمیانه محسوب می شود. در همین راستا دولت امارات در نظر دارد فرودگاه بین المللی آل مكتوم را برای مسافران ترانزیتی مناطق آسیا،اقیانوسیه،جنوب آسیا،خاورمیانه ، آفریقا،اروپاواسترالیا(به خصوص مسافران معروف موسوم به كانگورو) به یك هاب مطلوب تبدیل كند. این فرودگاه پیش از این به نام های مختلفی مانند"فرودگاه جبل علی" و "فرودگاه مركز جهانی دوبی" معرفی شده بود؛ امادر نوامبر سال 2007،به پاس خدمات سلطان سابق امارات ، شیخ راشدبن سعید آل مكتوم ، به اسم وی نامگذاری شد.در ساخت این فرودگاه ، شركت های مختلفی حضور دارند وقراردادهای بزرگی را در این راستا به امضا رسانده اند. یكی از مهم ترین این قراردادها، قراردادی است كه یك شركت اماراتی برای ارایه ی خدمات اضطراری و مهندسی ارزش با دولتامارات به امضا رسانده است.در یك قرارداد دیگر ، شركت "ناتس"، كه معروف ترین شركت مدیریت ترافیك هوایی در بریتانیاست ، در بزرگ ترین قرارداد خارجی خود ، موفق شده استبرنده طراحی بخش هایی از این فرودگاه شود.البته این شركت از اعلام رقم دقیق قرارداد خودداری نموده و صرفا به ذكر این نكته بسنده كرده است كه قرارداد مذكور،بزرگترین قرارداد خارجی این شركت است.

فرودگاه دوبی

عملیات ساخت این فرودگاه در چهارمرحله(فاز) پیش بینی شده است كه مرحله ی نخست در سال 2007به پایان رسید.مرحله دوم نیز،پس از تكمیل اولین باند و ترمینال مسافری، در اواخر سال 2008 به پایان میرسد.البته در این مرحله،فرودگاه صرفا به پروازهای فریت خدمات ارایه خواهد داد.در مرحله سوم،كه از اواسط سال 2009 آغاز می شود،آسمان این فرودگاه ، به روی پروازهای چارتر و ارزان قیمت گشوده وبا تكمیل بخش های دیگر فرودگاه در سال 2015،مرحله نهایی ساخت فرودگاه نیز به پایان می رسد.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی