تبیان، دستیار زندگی
شرکت هواپیمایی هاوکر( HAWKER) که دارای ناوگانی از جت‌های تجاری است همواره در طول حیات بیش از چهل ساله خود، مورد تحسین خلبانان و مسافران بوده و در تمام این دوران به موفقیت‌های زیادی دست یافته اما بسیاری افراد خواهان رفاه بیشتر هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاوکر 4000 -قسمت اول

پیشرفته‌‌ترین جت اندازه متوسط جهان

هاوکر

تصور کنید که طی چندین دهه چیزهایی مانند خانه، اتومبیل، هواپیما و ... را دوست داشته‌اید، البته در تمام این سال‌‌ها همواره امیدوار بوده‌اید بهسازی‌ها و اصلاحاتی در بخش‌های مهمی از آنها صورت گیرد. شرکت هواپیمایی هاوکر( HAWKER) که دارای ناوگانی از جت‌های تجاری است همواره در طول حیات بیش از چهل ساله خود، مورد تحسین خلبانان و مسافران بوده و در تمام این دوران به موفقیت‌های زیادی دست یافته اما بسیاری افراد خواهان رفاه بیشتر هستند و به همین دلیل شاهد معرفی جت‌اندازه متوسط پیشرفته 20 میلیون دلاری «هاوکر4000» هستیم که در این مطلب با این پرنده تیر پرواز آشنا می‌شویم.

راحتی کابین در این پرنده جدید، مهمترین ویژگی آن است که همواره مدل‌های مختلف این شرکت به آن معروف بوده‌اند و در این مدل جدید برای راحتی هر چه بیشتر، کف کابین در تمام طول آن به صورت کاملاً هموار بوده و ارتفاع 183 سانتی متری آن امکان حرکت و جابجایی در داخل کابین را به راحتی میسر ساخته است. طول کابین بیش از 7 متر بوده و به همین دلیل آن را در رده سوپر میان وزن‌ها قرار داده است. در طول سال‌ها خلبانان و مسافران تولیدات این کمپانی بعضا از محفظه بار آنکه در کابین جلو قرار داشته گله‌مند بوده‌اند (البته مسافران رضایت داشته‌اند و خلبان ناراضی بودند) دلیل رضایت مسافران دسترسی آنها به جامه دان‌های خود در حین پرواز بوده ولی انباشته کردن آنها در جلوی در کابین با معضلاتی همراه بوده است. در مدل جدید 4000 این مشکل مرتفع شده و یک محفظه بزرگ جهت قرار دادن بار در جلوی دستشویی تعبیه شده است.

هاوکر

در طی چندین دهه جت‌های هاوکر از نظر شعاع و توانایی‌های پروازی همواره سیر تکاملی را پیمود‌ه‌اند و امروزه تبدیل به هواپیماهایی برای پرازهای بین قاره‌ای شده‌اند، آن هم حتی در شرایط قوی‌ترین بادهای مخالف، هاوکر جدید 4000 قادر است حتی با حداکثر سرعت که معادل 82/0 ماخ بوده شعاع پروازی معادل 3000 ناتیکال مایل داشته باشد.

در دنیای هواپیمایی و به خصوص جت‌های تجاری، چنان چه طول باند پروازی بلند باشد و درجه حرارت هوا خنک، تمامی جت‌ها می‌توانند به حداکثر شعاع پروازی و افرایش دما بسیاری از جت‌ها قادر نیستند به حداکثر شعاع پروازی خود برسند، مگر آنکه از تعداد مسافر، میزان بار و یا میزان ذخیره سوخت خود بکاهند که این مسائل در هاوکر 4000 به هیچ  عنوان وجود ندارد. یکی از امتیازات عمده هاوکر 4000 قابلیت اوج‌گیری آن بوده، با رعایت صرفه‌‌جویی در مصرف سوخت به طوری که در وضعیت حداکثر وزن می‌تواند در ظرف مدت 13 الی 14 دقیقه به ارتفاع 35 هزار پا و در کمتر از 20 دقیقه به ارتفاع 41 هزارپایی برسد، سرعت هواپیما در حال اوج‌گیری در ارتفاع پایین 280 ناوت و بعد از رسیدن به ارتفاع بیش از 30 هزار پا به 78/0 ماخ می‌رسد که این سریع‌ترین سرعت پروازی در مقایسه با انواع جت‌های کوچک و متوسط است. برخورداری از چنین ویژگی‌ با حفظ راحتی کابین کار آسانی نبوده است.

برنامه طراحی هاوکر 4000 از سال 1996 آغاز گردید و قرار بود تا اوایل سال 2001 وارد سرویس شود، اما چنین اتفاقی روی نداد و دلیل آن توسعه سیستم‌های ناوبری و استفاده از آنها در این پرنده جدید بود. ساخت کابین و رعایت مسائل آبرودینامیکی آن طبق برنامه پیش رفت اما جزییات بسیار وقت گیر بود به طوری که تکمیل هواپیما و اخذ مجوزهای لازم تا سال 2005 به طول انجامید و در آن سال متوجه شدند که مخاطره آمیزترین قسمت برنامه، تصمیم‌گیری برروی ساخت تمامی بدنه از جنس الیاف کرین بود.

ادامه دارد...

منبع: مجله نوآور

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی