تبیان، دستیار زندگی
سال گذشته‌ی میلادی را می‌توان به عنوان سال رشد هوانوردی عمومی دانست، زیرا نسبت به سایر بخشهای هوایی و حتی باربری هوایی نیز، رشد قابل ملاحظه‌ای از خود نشان داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذری بر هوانوردی عمومی در سال 2007

سال گذشته‌ی میلادی را می‌توان به عنوان سال رشد هوانوردی عمومی دانست، زیرا نسبت به سایر بخشهای هوایی و حتی باربری هوایی نیز، رشد قابل ملاحظه‌ای از خود نشان داده است. هوانوردی عمومی در سال گذشته با تحویل بیش از 4000 فروند هواپیما توانست به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های هوافضایی جهانی مطرح شود. این بخش از هوانوردی با 13% رشد نسبت به سال گذشته در مقابل باقی بخش‌های حمل و نقل هوایی بالاتر از بقیه قرار گرفت. با وجود آنکه مسائلی همچون تغییرات شدید و ناگهانی قیمت سوخت این بخش را مورد تهدید قرار داد، اما تزریق حدود 8/18 میلیارد دلار در این بخش در طول یک سال توانست این مطلب را به اثبات برساند که هوانوردی عمومی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی حمل و نقل هوایی بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

هواپیمای ساخت شرکت سسنا

در این میان هواپیماهایی که با موتورهای پیستونی پرواز می‌کرده و از یک یا دو موتور کوچک بهره می‌بردند، نقش بسزایی داشته‌اند. بسیاری از سازندگان این هواپیماها برای آنکه بتوانند محصولات خود را با قیمت‌هایی متعادل به بازار بدهند و مصرف سوخت را در حدی مناسب نگه‌دارند، مجبور به استفاده از این موتورها شدند. در کنار این سازندگان، کمپانی‌های پیشرفته به طراحی و ساخت هواپیماهای بسیار سبک پرداخته و آنها را به صورت تک موتوره و با موتور جت به بازار فرستادند. بسیاری از این هواپیماها مورد علاقه‌ی تاجران قرار گرفته و به فروش رفت.

در بررسی سطحی بازار هواپیماهایی که در بخش هوانوردی عمومی قرار می‌گیرند، مانند گذشته کمپانی سسنا را می‌توان در رده‌های بالا دید. این کمپانی که هنوز با اصرار بر طراحی هواپیمای موستانگ خود به تولید آن می‌پردازد، در سال گذشته توانست 11 فروند از این هواپیما را به مشتریان خود تحویل دهد. این حرکت با وجود سابقه‌ی کمپانی سسنا در تاریخ آن کم‌سابقه بوده است.

ورود کمپانی اکلیپس به این بخش از صنعت هوانوردی را می‌توان یک تحول دانست. هواپیماهای اکلیپس که سرآمد آنها مدل 500 است، با وزن بسیار پایینی که دارند، این امکان را به سازنده می‌دهند که از موتورهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر بهره برده و در عین حال توانایی حمل چندین مسافر را به هواپیما بدهد. این کمپانی که بیشتر در فروش و ساخت هواپیماهای اختصاصی مشهور بوده است، با ورود به این بخش 7/14 درصد رشد در فروش را به بازار هواپیما اعلام داشته است.

خبر مهم از دنیای هوانوردی عمومی در سال 2007 از کمپانی سیرکس برخاسته است. این کمپانی از طراحی هواپیمای جدیدی با دم V شکل و موتوری که در انتهای بدنه و در میان این دم قرار گرفته است، خبر داد. این هواپیما که در بخش هوانوردی عمومی یک ترکیب نو را به بازار معرفی کرده‌است، ظرفیت حمل 6 مسافر را دارا می‌باشد. موتور این هواپیما 300 اسب‌بخار توان داشته و با این موتور به بیشینه‌ی سرعتی معادل با 230 نات در پرواز افقی خود خواهد رسید. کمپانی سازنده برای این هواپیما که قرار است تا ماه ژولای به بازار معرفی شود، بازار مناسبی پیش‌بینی کرده است.

در کنار این، کمپانی دیاموند که تا کنون هواپیماهای شخصی و عمومی را با موتورهای پره‌ای به بازار تحویل می‌داده است، از ارائه‌ی مدلی جدید به بازار خبر داد. این مدل توانایی حمل 5 مسافر به همراه بارهایشان را داشته و علاوه بر آنکه از یک موتور جت بهره می‌برد، با مصرف سوخت پایینی که دارد، توانایی پروازهای متعدد را در خود می‌بیند. به همین دلیل دیاموند هواپیمای مذکور که به DA-50 نام نهاده را در زمره‌ی هواپیماهای کامیوتر و تاکسی هوایی معرفی کرده است.

DA-50

سال گذشته با توجه به تغییراتی که در دیگر بخش‌های هوانوردی شاهد بودیم، به عنوان سالی موفق برای هوانوردی عمومی مطرح شده و می‌توانست به اوج خود برسد. اما عوامل مانعی مانند نرخ سوخت، هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری و یا برخی موانع دولتی مانع این امر شدند.

منبع:Avia