تبیان، دستیار زندگی
سال گذشته‌ی میلادی با تحولات گسترده‌ای در بخش موشکی جهان همراه بود. این تحولات سبب شد که کشورهای صنعتی جهان در این زمینه به دو گروه تندرو و کندرو تقسیم شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک جهان در سال میلادی گذشته

بررسی سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک جهان در سال میلادی گذشته

سال گذشته‌ی میلادی با تحولات گسترده‌ای در بخش موشکی جهان همراه بود. این تحولات سبب شد که کشورهای صنعتی جهان در این زمینه به دو گروه تندرو و کندرو تقسیم شوند. در این میان امریکا به عنوان سردمدار کشورهای تندرو مطرح بود. در مقابل فرانسه و انگلستان نیز در مقابل کشورهای کندرو قدم برمی‌داشتند.

آمریکا که برنامه‌ی سپر موشکی خود را به شکلی جدی و جدید در اروپا دنبال می‌کند، بارها از موفقیت موشک‌های جدید و پیشرفته‌ی خود از جمله بالستیک و کروز با سوخت‌های مختلف در شبکه‌های خبری گوناگون خبر داد.

در کنار این کشور روسیه نیز به طور گام به گام پیش می‌رفت. در حالی که موشک‌های کروز روسی با موفقیت آزمایش می‌شدند، امریکا نیز تاماهاوک و پاتریوت را بارها مورد تست قرار داد. در مقابل این مساله راه‌اندازی سیستم دفاع هوایی S-400 با موشک‌های بسیار قدرتمند روسی و فروش مدل پیشین این سیستم (S-300) به ایران از مهمترین خبرهایی بود که امریکایی‌ها را تحت تاثیر قرارداده و تا حدی به فکر واداشت.

اسرائیل نیز در این راستا سیستم دفاع موشکی خود را برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران و سوریه به موشک‌های ارو-3 خود و پاتریوت PAC-3 امریکا مجهز نمود. طراحی ارو-3 با قابلیت‌های مختلف از جمله اصابت به موشک مورد هدف حتی در صورت تغییر جهت‌های رادارگریز از نکاتی بود که توجه منابع خبری را در مورد این موشک به خود جلب کرده بود.

در میان کشورهای آسیایی می‌توان نام بسیاری از کشورها صنعتی را به عنوان تندرویان صنایع موشکی در سال گذشته اعلام نمود. در این میان ژاپن با برنامه‌های مشترک خود با آمریکا توانست جایگاه مناسبی از نظر دفاع موشکی در منطقه برای خود ایجاد نماید و تا حد بالایی خود را در بر ابر تهدیدات شرق بیمه نماید. امریکایی‌ها با راه‌اندازی سیستم دفاع موشکی این کشور، موشک‌های دفاعی SM-3 خود را نیز در اختیار ژاپنی‌ها قرار دادند.

هند نیز با آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز و استفاده از آنها در مرزهای مشترک با پاکستان رقابت خود را با این کشور در سطح پیشین نگه داشت. موشک‌های آکاش و براهموس این کشور در سطح جهانی مطرح شده و از قابلیت‌های متفاوتی برخوردارند. هند با شروع اجرای برنامه‌ی موشک ماورای صوت نیز توانست تلنگوری به کشورهای پیشرفته‌ی جهان زده و هشداری جدی به آنها بدهد.

کشور همسایه‌‌، پاکستان، نیز با اجرای برنامه‌های هدفمند و طولانی موشکی خود توانست مرزهای خود را پشتیبانی نماید. موشک هتف-7 این کشور در سال 2007 جای مناسبی در میان موشک دیگر عرصه‌ی بین‌الملل به دست آورده بود.

چین نیز با آزمایش چندین فروند موشک سوخت جامد با ترکیب متفاوتی از سوخت علاوه بر تامین نیازهای خود در بخش نظامی توانست گامی جدید بر بخش موشک‌های حامل ماهواره برداشته و خود را به عنوان یک پیشروی فضا مطرح بسازد. موشک‌های جدید با سوخت نوی خود می‌توانند در انتقال ایستگاه‌های فضایی به صورت یک‌جا به چینی‌ها کمک نمایند.

کشور ما نیز با معرفی شهاب-4 و مدل سوخت جامد آن با نام عاشورا توانست گامی بزرگ در میان کشورهای منطقه و در جهت تکمیل سپر موشکی خود بردارد.

در کنار کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، اسرائیل، چین، هند، ژاپن، پاکستان و حتی ایران که به معرفی آنها پرداختیم، کشورهایی همچون فرانسه و انگلستان موضعی منفعل و بی‌حرکت در برابر تغییر و تحولات موشکی جهان داشتند. روسای جمهوری این دو کشور با اجرای موضع محافظه‌کارانه به اجرای برنامه‌های غیرنظامی و توجه به بخش‌های اقتصادی پرداختند.

در میان دیگر کشورهای کندرو می‌توان به کره‌شمالی اشاره نمود که در تمام مدت سال با معرفی و جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی خود در مورد موشک تایپدونگ-3 توانست موضع خود را در شرق در برابر چین، امریکا، کره‌جنوبی و ژاپن حفظ نماید.

منبع:آویا