تبیان، دستیار زندگی
الماس ها ارزشمندند، اما چه چیزی می تواند گرانبهاتر از گران قیمت ترین سنگ های زمین باشد در عین حال بی نظیر و انحصاری هم باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلقه عاشقانه سوپراختصاصی

الماس ها ارزشمندند، اما چه چیزی می تواند گرانبهاتر از گران قیمت ترین سنگ های زمین باشد در عین حال بی نظیر و انحصاری  هم باشد؟

ترجمه: دکتر سمیه جولایی - بخش دانش و زندگی تبیان
حلقه عاشقانه سوپراختصاصی

روبرت گرس ، شیمی دان سوئیسی معتقد است پاسخ این پرسش، فقط یک چیز است و آن «رمز زندگی» است، مغز متفکر هویت درون ما، یعنی DNA پروژه ای که هدفش ساخت  جواهراتی است که نشانه ای از عشق در دل داشته باشد،  DNA  شما تقدیم به شخصی که عاشقش هستید و عاشق شماست.
 
ایده ساخت چنین وسیله ای که در نگاه بعضی افراد بی مصرف به نظر می رسد حاصل کارحرفه ای و تخصص گرس است، وی در زمینه فناوری تثبیت و نگهداری DNA فعال است.
گرس می گوید:« ما می خواستیم بدانیم از این فناوری در چه جهتی می شود استفاده کرد، DNA همان چیزی است که هر کدام از ما را از دیگری کاملاً متمایز می کند، ترکیبی از DNA  به همراه جواهرات،  یعنی همان چیزی که می خواهیم منحصر به فرد و خاص باشد».

این فناوری چگونه عمل می کند؟

اول اینکه از خریدار می خواهیم نمونه ای از بزاق دهانش را به ما بدهد ( با تکه ای پنبه که به درون لپش می مالیم) سپس نمونه به آزمایشگاه گرس در سوئد منتقل می شود؛ در آن جا نمونه پردازش شده و DNA استخراج  و بعد تلخیص می شود. دانشمندان مواد شیمیایی را به مایعی که DNA را در برگرفته می افزایند، در مرحله بعد DNA برای ادامه روند فسیل شدن به اتاق حرارت وارد می شود( این فرایند دقیقاً مانند فرایند ایجاد فسیل یک حشره داخل کهرباست که به طور طبیعی در زمین رخ داده و ما حاصل این جواهرسازی طبیعی را در قالب فسیل های به جا مانده از جانداران به ما رسیده است. جواهراتی در درون زمین.
نتیجه حاصل که به شکل پودر بلور درآمده حاوی رشته های ریز DNA فرد است. وقتی کار به این مرحله رسید، پژوهشگران سوراخ کوچکی درون (قطعه ای طلا ، پلاتین یا نقره مثلا حلقه ازدواج) ایجاد کرده آن را با پودر پر می کنند. سر آن با ماده ای بی رنگ  مثلاٌ الماس 0.02 قیراطی دوباره می بندند.

حلقه عاشقانه سوپراختصاصی

حلقه نقره که دی اِن اِی درون الماس جاسازی شده است.
گرس می گوید:«در طی این فرایند DNA بدون هیچ گونه تغییر یا آسیبی باقی می ماند، و این یعنی نمونه ها را می توانند هر زمانی خارج کرده و در آینده استفاده و تجزیه و تحلیل کنند. همچنین پژوهشگران اطلاعاتی را درباره از بین رفتن DNA کشف کرده اند؛ آنها دریافتند که تحت شرایط ذخیره سازی شبیه سازی شده ، DNA بعد از گذشت هزار سال، نیمی از ساختار و موادش را از دست می دهد.
در واقع محصولات این گروه پژوهشی و تجاری هویت های نهفته در  DNA درون جواهرات یا به عبارت دقیق تر جاسازی شده در جواهرات، ساعت های سوئیسی، و آویزهای طلا نمونه آن است. پروژه به دنبال تأمین بودجه است. این پروژه در پی یافتن کمک های مالی است؛ و در همین راستا، کمپینی به کمک این پروژه آمده، و مبلغی معادل 9 هزار دلار جمع کرد، اما گرس امیدوار است که  تا دسامبر 2015  موجودی به 20 هزار دلار برسد.
به عقیده گرس، هویتی که درون این جواهرات جاسازی شده، شیوه نوین اشتراک چیزی است که نزدیک ترین، شخصی ترین و انحصاری ترین دارای  هر فرد است، همان چیزی است که یک مرد می خواهد در زمان عروسی یا بعد از تولد فرزندشان به همسرش تقدیم کند.
گرس در پایان می گوید:« من به دنبال یافتن جواهری خاص بودم، چیزی فراتر از تکه ای جواهر براق» وی در ادامه می گوید:« من می خواهم مشتری با استفاده از هویت درونش، حس خاص بودن را ایجاد کنم».