تبیان، دستیار زندگی
اگر شما صاحب یک دوربین DSLR یا Mirrorless هستید، فرصت خوبی نصیبتان گشته تا یک لنز زوم همراه نسبتا خوبی داشته باشید. منظور لنزی است که لنز کیت نامیده شده و هنگام خرید، همراه با دوربین عرضه می شود و از حالت Wide نسبتا خوب تا حالت Tele نسبتا خوبی را پوشش می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لنز زوم، لنز پرایم

اگر شما صاحب یک دوربین DSLR یا Mirrorless هستید، فرصت خوبی نصیبتان گشته تا یک لنز زوم همراه نسبتا خوبی داشته باشید. منظور لنزی است که لنز کیت نامیده شده و هنگام خرید، همراه با دوربین عرضه می شود و از حالت Wide نسبتا خوب تا حالت Tele نسبتا خوبی را پوشش می دهد. اما اگر قصد دریافت بازدهی بیشتری را از دوربین تان دارید، مسلما باید از این لنز کیت گذر کنید و این زمانی است که شما با بحث انتخاب لنز زوم یا پرایم (ثابت) مواجه می شوید.

محمد امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان
دوربین

لنز پرایم چیست؟

لنز پرایم به لنزی گفته می شود که فاصله کانونی آن ثابت است، و قطعات تشکیل دهنده اش بسیار کمتر از لنز زوم می باشد. به همین دلیل از نظر اندازه کوچک تر و ساده تر است.
اگرچه، از آنجایی که تنها دارای یک فاصله کانونی هستند، نسبتا به یک لنز زوم با قیمت برابر، کیفیت بیشتری را ارائه می کنند.
آنها همچنین دریچه دیافراگم بازتری دارند و به همین جهت، در موقعیت های کم نور، نور بیشتری جذب می کنند و از طرف دیگر، عمق میدان کمتری ایجاد می کند که باعث تضاد میان سوژه نزدیک و پس زمینه می شود.

لنز های پرایم در تمام فاصله های کانونی که یک عکاس حرفه ای بدان نیاز دارد، موجود است. این محدوده از فاصله کانونی Ultra-Wide یعنی چیزی حدود 10 میلیمتر آغاز می شود و تا Telephoto تا مرز 500 میلیمتر ادامه می یابد.
اکثر عکاسانی که از لنز پرایم استفاده می کنند، معمولا در اکثر مواقع از یک فاصله کانونی خاصی عکسبرداری می کنند. اما اگر شما قصد عکاسی از موقعیت های مختلف را دارید، در صورتی که می خواهید از لنز پرایم استفاده کنید، باید تعدادی از این نوع لنز با فاصله کانونی های مختلف تهیه کرده و در هر موقعیتی لنز خود را تعویض کنید.

لنز زوم چیست؟

لنز زوم لنزی است که محدوده از فواصل کانونی را برای عکسبرداری در اختیار عکاس می گذارد. لنز های زوم پیچیدگی های بیشتری در بحث ساخت دارند، زیرا باید قطعات متحرک زیادتری برای ایجاد بزرگنمایی داشته باشند. برای انجام عمل زوم یا بزرگنمایی در عکاسی، هر قطعه به کار رفته در درون لنز، باید نسبت به قطعه دیگر دورتر یا نزدیک تر شود.
و اینکه هرچه تعداد این قطعات تشکیل دهنده بیشتر باشند، کیفیت لنز بیشتر بوده و به طبع آن قیمت آن نیز بالاتر می رود. اما با تمام این تفاسیر، در تمام لنز های زوم همیشه یک فاصله کانونی خاصی وجود دارد که کیفیت عکسبرداری در آن نقطه از فواصل کانونی دیگر بهتر است، و به عبارت دیگر، تمام فواصل کانونی بهینه نیستند.

دوربین

در لنز های زوم این غیر عادی نیست که شاهد افت شارپنس یا براق و تیز بودن عکس، بویژه در گوشه ها و در حداکثر فاصله کانونی باشیم. لنز های زوم طبیعتا بدنه بزرگتری دارند و میزان حداکثر دهانه دیافراگم آنها از نیز کمتر است، و اینکه دهانه دیافراگم در آنها ثابت نیست. حداکثر دهانه دیافراگم در واید ترین حالت امکان پذیر بوده و هرچه فاصله کانونی افزایش بی یابد، یا به عبارتی عمل زوم صورت گیرد، دهانه دیافراگم تنگ تر می شود.
و اما مزیت لنز زوم نسبت به پرایم، ویژگی تثبیت تصویربرداری یا Optical Image Stabilization (IS یا OIS) می باشد. این قابلیت به نوعی لرزش گیر حساب می شود و در سرعت های شاتر نسبتا پایین، مانع از تار شدن عکس به سبب تکان خوردن دوربین می شود. البته در حالت های عادی شاید چیزی به نظر نرسد، اما در فواصل کانونی زیاد، بیشتر به کار می آید.

زمان تصمیم گیری

بر اساس بیانات فوق، می توان نتیجه گیری کرد که لنز های پرایم با کیفیت تر، و لنز های زوم راحت تر هستند.
دوربین های کامپکتی به نام "سوپرزوم" که طرفداران زیادی دارد، و از واید ترین حالت 18 میلیمتری تا تله ترین حالت 200 میلیمتری را پوشش می دهند، نشان دهنده این است که عکاسان کمتر علاقه به تعویض لنز در موقعیت های متفاوت دارند.
لنز های زوم زمانی به کار می آیند که شما در موقعیت های مختلف زمان کافی برای تعویض لنز نداشته باشید. مانند رویداد های ورزشی و یا محیط های غبار آلود که موجب ورود گرد و غبار به درون محفظه دوربین و سنسور می شود، و تعدادی فاکتور های دیگر.

محیط کم نور

همیشه دریچه دیافراگم لنز های پرایم از لنز های زوم بازتر نیست. اما لنز های زومی که دریچه دیافراگم باز تری دارند، هم بزرگ تر هستند، هم ساخت آنها بسیار هزینه بر است، که به طبع آن قیمت بیشتری هم دارند.
اما در لنز های رده مخاطبانی که عکاسی حرفه و شغل شان نیست، لنز های پرایم دریچه دیافراگم بزرگتری دارند و در محیط های کم نور، میزان نور بیشتری دریافت می کنند.
برای مثال، در بیشترین دوربین های DSLR کنون، لنز EF-S 18-55 f/3.5-5.6 بعنوان لنز کیت عرضه می شود که در فاصله کانونی 50 میلیمتر، حداکثر دریچه دیافراگم f/5.6 است، که این مقدار، 3 و یک سوم استاپ از لنز پرایم معمولی کنون با دریچه دیافراگم F/1.8 کمتر است. و این مقدار یعنی چیزی حدود 10 برابر دریافت نور کمتر!

دوربین

بوکه (Bokeh یا تاری پس زمینه)

از دیگر مزیت های دریچه دیافراگم باز تر، کنترل بیشتر روی عمق میدان و شدت تاری پس زمینه است.

یک دریچه دیافراگم باز، مانند f/2.8 و یا باز تر، موجب یک عمق میدان بسیار کم، و یک تاری زیبا در پس زمینه نسبت به سوژه ی واضح می شود.

خلاقیت

یکی دیگر از مزایای لنز پرایم نسبت به لنز زوم، ایجاد خلاقیت است. اما چگونه؟
زمانی که شما یک لنز زوم داشته باشید، برای کادر بندی دستتان باز تر است و می توانید با اندکی فاصله گرفتن از سوژه، هر مقداری که بخواهید فاصله کانونی را تغییر دهید و به کادر مورد نظر برسید.
اما اگر لنز شما پرایم باشد، پس از مدتی یاد می گیرید که چگونه با فاصله کانونی یکسان، کادربندی و یا ترکیب بندی دلنشین تری را بوجود آورید. به همین دلیل در برخی کلاس های عکاسی در درس آموزش ترکیب بندی یا کامپوزیسیون، هنرجویان را وادار به عکاسی با لنز پرایم می کنند.

به نیازتان فکر کنید

در توضیحات بالا، همیشه لنز های سطح کاربران غیر فوق حرفه ای مورد بررسی قرار می گرفت.
و با توضیحات فوق، اشتباها ممکن است به این نتیجه برسید که لنز های زوم کیفیت خوبی ندارند و همیشه لنز های پرایم ارزش خریدن دارند. بگذارید اینطور بگوییم، لنز های زوم بسیار خوب هستند، و لنز های پرایم از لنز های زوم بهتر هستند. اما لنز های زومی نیز در بازار وجود دارند که کیفیت شان با لنز پرایم مشابه برابری می کند و حتی بیشتر است، ولی خب نیاز به هزینه بسیار بیشتری برای خرید دارند.
بنابر این نتیجه گیری ای تحت این عنوان که همیشه لنز های نوع ایکس از لنز های نوع ایگرگ بهتر هستند، وجود ندارد.
لنز های پرایم "معمولا" با کیفیت تر، ارزان تر و کوچک تر هستند، و در محیط های کم نور عملکرد بهتری دارند، و برای عکاسی پرتره و خیابانی مناسب تر هستند.
لنز های زوم انعطاف بیشتری دارند، راحت تر هستند و مناسب زمان هایی هستند که شما زمان تصمیم گیری ندارید و باید به سرعت عکس بگیرید. آنها برای عکاسی منظره و حیات وحش مناسب تر هستند.
پس برای تهیه لنز باید به نیاز های تان فکر کنید. همچنین اگر عکاس حرفه ای هستید، می توانید مجموعه ای از چند لنز را تشکیل دهید و بسته به موقعیت ها از آنها استفاده کنید.


منبع
http://www.makeuseof.com/tag/zoom-lenses-vs-prime-lenses-whats-difference