تبیان، دستیار زندگی
از زمانی که دانش بشری رو به جلو حرکت کرد هر کدام از رشته های موجود در کلیه زمینه ها نیز پیشرفت کردند و روز به روز در پی کشف،اختراع و بهبود زمینه مربوط به خود تلاش کردند. یکی از این زمینه ها دانش زیست شناسی و به دنبال آن دانش پزشکی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان بیماری های ناعلاج با سلول درمانی


از زمانی که دانش بشری رو به جلو حرکت کرد هر کدام از رشته های موجود در کلیه زمینه ها نیز  پیشرفت کردند و روز به روز در پی کشف،اختراع و بهبود زمینه مربوط به خود تلاش کردند. یکی از این زمینه ها دانش زیست شناسی و به دنبال آن دانش پزشکی است.

به همراه ایجاد یک درد تحقیقات در مورد درمان آن درد و یا کاهش درد بیماران به سرعت شروع می شد و بسیاری از دانشمندان یک یا چند گروه ، را به کار و تلاش وا می داشت. هر چند در اوایل کار سختی ها و مشکلات از جمله مرگ و میر بیماران کار را به کندی پیش می برد اما همان تلاش ها تا کنون همچنان ادامه داشته و در حال حاضر بسیاری از بیماری ها ،درمان و حتی در بسیاری از بیماری ها ، کاهش درد برای بیمار به وجود آمده است.
سلول درمانی

در طب قدیم استفاده از داروهای گیاهی و عرقیجات به طور وسیع رواج داشته است اما با کوشش های زیادی که دانشمندان داروسازی انجام دادند و به تهیه داروهای شیمیایی روی آورده شد تا هم بتوان حجم تولید دارو را بالا برد و هم در دسترس بودن عموم باشد.
 به طور مثال دارویی که برای سرماخوردگی در یک کشور داده می شود با کشور دیگر یکسان است (البته اگر شدت بیماری یکی باشد). اما همان طور که می دانیم افراد در یک کشور،یک منطقه با افراد دیگر کشور یا آن منطقه یکسان نیستند و ممکن است فردی با قوای بدنی خوب در برابر غلظت کم و یا زیاد یک دارو مقاومت و یا حتی بی اثر باشد.

از طرف دیگر یک دارو به محض اینکه در بدن وارد می شود علاوه بر هدف اصلی آن ماده ، اثرات متفاوت دیگری را روی دیگر بافت ها و یا سلول ها ممکن است داشته باشد که در پزشکی به آن اثرات جانبی گفته می شود.
در بسیاری از موارد این اثرات جانبی خود سبب ایجاد یک بیماری دیگر برای فرد می شود که شاید نیازمند مصرف دارویی جدید  جهت درمان درد ایجاد شده توسط داروی قبلی باشد. اما همان طور که می دانید در بدن کلیه کارها بر عهده سلول ها است و این سلول ها هستند که در برابر درد ایجاد شده و یا داروی مصرف شده واکنش نشان می دهند. بنابراین شاید بتوان با تعویض سلول های موجود با سلول های جدید به مبارزه بر علیه بیماری هایی که سبب تخریب سلول ها می شوند به درمان بیماری پرداخت.

یک دارو به محض اینکه در بدن وارد می شود علاوه بر هدف اصلی آن ماده ، اثرات متفاوت دیگری را روی دیگر بافت ها و یا سلول ها ممکن است داشته باشد که در پزشکی به آن اثرات جانبی گفته می شود.

این روش که به نام سلول درمانی شناخته شده است به سرعت در حال پیشرفت است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و پیشرفته بیمارستان های سلول درمانی ایجاد شده است. در این بیمارستان ها از سلول های خود بیمار و یا فردی که از نظر ژنتیکی به او شبیه باشد برای درمان استفاده می شود. بسیاری از دانشمندان طب آینده را متعلق به سلول درمانی می دانند و چه بسا برای بسیاری از بیماری ها که در حال حاضر لا علاج نامیده می شوند در آینده به راحتی با سلول درمانی ، بتوان آنها را درمان نمود.

سلول درمانی

هر چند در مورد انتخاب نوع سلول پیوندی،منشا برخی بیماری ها،پیشرفت بیماری های چند مرحله ای،روش پیوند و بسیاری از جنبه های دیگر ، بررسی های دقیق در حال انجام است اما مطمئناً با سرعتی که این طب به خود گرفته در آینده ای نه چندان دور به این سوالات پاسخ داده خواهد شد. در طرح های بعدی درمورد بیماری های که با این طب در حال درمان است و یا در حال تحقیقات است بیشتر آشنا خواهید شد به این امید که علاوه بر آشنا شدن در این زمینه ،اطلاعات کامل تری در مورد بیماری های درمان شده به اطلاع شما برسد.

فاضل صحرانشین سامانی

بخش دانش و زندگی تبیان