تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبل به بررسی نقاط قوت محاسبات ابری پرداختیم حال به آن روی سکه نگاه می کنیم. نقاط ضعف!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاسبات ابری در هوای صاف اینترنت(2)

در مقاله قبل به بررسی نقاط قوت محاسبات ابری پرداختیم حال به آن روی سکه نگاه می کنیم. نقاط ضعف!

نقاط ضعف Cloud Computing

چند دلیل وجود دارد که ممکن است با استناد به آن ها شما نخواهید از Cloud Computing استفاده کنید. در این جا به ریسک های مرتبط با استناد از Cloud Computing اشاره می کنیم:

cloud computing

نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد: در صورتی که شما نتوانید به اینترنت متصل شوید، Cloud Computing غیر ممکن خواهد بود. از آن جائی که شما باید برای ارتباط با برنامه های کاربردی و اسناد خود به اینترنت متصل باشید، اگر یک ارتباط اینترنتی نداشته باشید نمی توانید به هیچ چیزی، حتی اسناد خودتان دسترسی پیدا کنید. نبود یک ارتباط اینترنتی، به معنای نبود کار است. وقتی شما آف لاین هستید، Cloud Computing کار نمی کند.

با اتصال های اینترنتی کم سرعت کار نمی کند. به همان شکلی که در بالا اشاره شد، یک ارتباط اینترنتی کم سرعت نظیر نمونه ای که در سرویس های Dial-up دیده می شود، در بهترین حالت، استفاده از Cloud Computing را با دردسرهای فوق العاده ای همراه می کند و اغلب اوقات، استفاده از آن را غیرممکن می سازد. برنامه های کارردی تحت وب و همچنین اسنادی که بر روی ابر ذخیره شده اند برای دانلود شدن به پهنای باند بسیار زیادی نیاز دارند. اگر شما از یک اینترنت Dial-up استفاده می کنید، اعمال تغییر در یک سند یا رفتن از یک صفحه به صفحه دیگر همان سند ممکن است برای همیشه به طول بینجامد. و البته در مورد بار شدن یک سرویس غنی از امکانات حرفی نمی زنیم. به عبارت دیگر، Cloud Computing برای افرادی که از اینترنت باند پهن استفاده نمی کنند، نیست.

می تواند کند باشد: حتی در یک ارتباط اینترنتی سریع نیز، برنامه های کاربردی تحت وب می توانند گاهی اوقات کندتر از دسترسی به همان برنامه نرم افزاری از طریق یک پی سی دسک تاپ باشند. تمام جنبه های یک برنامه، از جمله اینترفیس و سند فعلی، باید بین کامپیوتر یا کامپیوترهای موجود بر روی ابر مبادله شود. اگر در آن لحظه، سرورهای ابر در معرض تهیه نسخه پشتیبان باشند یا اگر اینترنت یک روز کند را پشت سر بگذارد، شما نمی توانید به همان دسترسی سریعی که در یک برنامه دسک تاپ وجود دارد، برسید.

ویژگی ها ممکن است محدود باشند: این وضعیت در حال تغییر است اما بسیاری از برنامه های کاربردی مبتنی بر وب به اندازه همتای دسک تاپ خود دارای ویژگی ها و امکانات غنی نیستند. به عنوان مثال، شما می توانید کارهای بسیار زیاد با برنامه PowerPoint انجام دهید که امکان انجان همه آن ها توسط برنامه ارائه Google Docs وجود ندارد. اصول این برنامه ها یکسان هستند، اما برنامه کارردی که بر روی ابر قرار دارد فاقد بسیاری از امکانات پیشرفته PowerPoint است. اگر شما یک کاربر با تجربه و حرفه ای هستید، ممکن است نخواهید از Cloud Computing استفاده کنید.

داده های ذخیره شده ممکن است از امنیت کافی برخوردار نباشند. با استفاده از Cloud Computing، تمام داده های شما بر روی ابر ذخیره می شوند. این داده ها تا چه حد ایمن هستند؟ آیا کاربران غیرمجاز می توانند به داده های مهم و محرمانه شما دسترسی پیدا کنند؟ کمپانی Cloud Computing اظهار می کند که داده ها امن هستند اما هنوز برای اطمینان کامل از این موضوع خیلی زود است. از نظر تئوری، داده های ذخیره شده بر روی ابر ایمن هستند و بین چندین ماشین توزیع شده اند. اما در صورتی که داده های شما مفقود شوند، شما هیچ نسخه پشتیبان فیزیکی یا محلی در اختیار نخواهید داشت (مگر این تمام اسناد ذخیره شده بر روی ابر را بر روی دسک تاپ خود دانلود کنید که معمولا کابران کمی چنین کاری می کنند).به سادگی بگویم، اتکا به ابر، شما را در معرض خطر قرار می دهد.

چه کسانی می توانند از مزایای Cloud Computing بهره مند شوند؟ چه نوع کاربرانی برای استفاده از Cloud Computing مناسب هستند؟ یا در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف Cloud Computing که قبلا اشاره کردیم، من فکر می کنم که کاربران زیر می توانند به بهترین نحو ممکن اس مزایای سوئیچ کردن به Cloud Computing بهره برداری کنند.

cloud computing

چه کسانی باید از Cloud Computing استفاده کنند؟

کسانی که به طور مشترک بر روی اسناد و پروژه ها کار می کنند. اگر شما به طور معمول با سایر افراد و به شکل گروهی بر روی پروژه ای خاص کار می کنید، بهترین کاندید استفاده از Cloud Computing هستید. توانایی به اشتراک گذاشتن و ویرایش اسناد در زمان واقعی بین چندین کاربر، یکی از مزایای اصلی برنامه های کاربردی تحت وب است که همکاری بر روی پروژه ها را تسهیل می کند.

افرادی که دائما در حال سفر هستند. وقتی شما یک روز در دفتر کار خود کار می کنید و روز بعد در منزل تان و روز دیگر در یک شهر دیگر، نگه داشتن رد تمام اسناد و برنامه های کاربردی به کاری دشوار تبدیل می شود. با استفاده از Cloud Computing، شما مجبور نیستید به خاطر بسپارید که کدام سند کجا است و یا یک کپی از اسنادتان را هر جا که می روید به همراه داشته باشید. شما حتی مجبور نیستید نگران این باشید که آیا یک برنامه خاص بر روی تمام پی سی های شما نصب هست یا نه. از آن جائی که برنام های کاربردی و اسناد شما بر روی وب ذخیره شده اند و از هر جائی که به اینترنت دسترسی داشته باشید قابل بازیابی و مشاهده هستند نسخه ها و سازگار بودن اسناد با هم اهمیتی ندارد. شما هر جا که بروید به یک نسخه واحد از برنامه کاربردی و سند دسترسی دارید.

کاربرانی که در مورد هزینه ها نگران هستند. Cloud Computing می تواند در پول شما، چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار صرفه جویی کند. هیچ نیازی به سرمایه گذاری برای خرید دیسک های سخت بزرگ یا پردازنده های فوق سریع نیست. زیرا از آن جائی که همه چیز بر روی برابر ذخیره می شود شما می توانید با خرید یک پی سی که از ویژگی های کم تری برخوردار است در هزینه ها صرفه جویی کنید. شما حتی می توانید از نظر نرم افزاری صرفه جویی بیشتری بکنید زیرا به عنوان مثال می توانید به جای استفاده Microsoft Office، بدون پرداخت حتی یک سنت از Google Docs یا Zoho Office بهره برداری نمائید. وقتی بودجه شما اندک است، "رایگان" بسیار بهتر از صدها یا هزاران دلاری است که ممکن است مجبور باشید برای خرید نرم افزار پرداخت کنید.

کاربرانی با نیازهای روزافزون: آیا برای ذخیره کردن عکس های دیجیتال  و فایل های MP3 خود به فضای دیسک سخت بیش تری نیاز دارید؟ شما می توانید یک دیسک سخت بیرونی جدید بخرید یا به جای آن می توانید از فضای ذخیره سازی رایگان (یا کم هزینه تر Cloud Computing) استفاده کنید. آیا با اجرای آخرین نسخه برنامه نرم افزاری خود که به منابع بسیار زیادی نیاز دارد مشکل دارید؟ از خیر این برنامه بگذرید و به جای آن، به برنامه های کاربردی مبتنی بر وب که به منابع کم تری نیاز دارند روی آورید. در گذشته، تنها راه حل برای نیازهای رو به رشد، خرید سخت افزار قدرتمندتر بود. با Cloud Computing، راه حل بر روی ابر قرار دارد که در پول شما صرفه جویی می کند.

چه کسانی نباید از Cloud Computing استفاده کنند؟

cloud computing

حال اجازه دهید به روی دیگر سکه نگاه کنیم. اگر Cloud Computing به درد همه نمی خورد، چه کسانی نباید از آن استفاده کنند؟ در این جا به لیست کوتاهی از این دسته از کاربران اشاره می کنیم:

کسانی که به اینترنت مناسب دسترسی ندارند. Cloud Computing به ابر اینترنتی و دسترسی به اینترنت وابسته است. اگر شما به اینترنت دسترسی ندارید، شانس استفاده از Cloud Computing را از دست خواهید داد. کاربرانی که قادر به استفاده از اینترنت نیستند، نباید استفاده از Cloud Computing را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. همین قانون در صورتی که شما از یک اینترنت کم سرعت، مثل یک ارتباط Dial-up استفاده کنید نیز صادق است. یک ارتباط اینترنتی کند، هنگامی که بخواهید به برنامه های کاربردی بزرگ و اسناد دسترسی پیدا کنید از هر چیزی بدتر است.

افراد آفلاین. در بین سایر موارد، هر کسی که به طور دائم در محیط آف لاینی کار کند که دسترسی به اینترنت اهمیت زیادی ندارد، نمی تواند از مزایای Cloud Computing بهره برداری کند. این دسته از افراد شامل کسانی هستند که بدون دسترسی به اینترنت در محیط کار یا خانه مشغول انجام فعالیت های خود هستند و نیازی به اینترنت حس نمی کنند.

افرادی که به مسائل امنیتی حساس هستند. امروزه، ما فکر می کنیم که Cloud Computing امن است اما نمی توانیم این موضوع را تضمین کنیم. امکان عملی این وجود دارد که سیستم های مبتنی بر ابر، هک شوند و اسنادی که بر روی ابر و برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر قرار دارند در معرض دسترس افراد غیرمجاز قرار گیرند. اگر اسناد شما محرمانه هستند، احتمالا هنوز نمی خواهید به Cloud Computing  اطمینان کنید. وقتی امنیت برای شما اهمیت دارد، هیچ چیزی را جایگزین آن نکنید.

هر کسی که با برنامه های کاردی فعلی، عقد اخوت بسته است. این موضوع احتمالا مهم ترین دلیل برای عدم استفاده از برنامه های کاربردی تحت وب محسوب می شود: شما از آفیس مایکروسافت استفاده می کنید. بله درست است، بسیاری از برنامه های کاربردی مبتنی بر وب به طور کامل با فرمت آفیس سازگار نیستند. ممکن است باز کردن سند Word یا Excel در یک برنامه کاربردی تحت وب، یا بالعکس، دشوار یا حتی غیر ممکن باشد.

برگرفته از: بزرگراه رایانه

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی