تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله که در دو بخش ارائه می‌شود به بررسی بیشتر مدرک CCNA می‌پردازیم و همچنین با منابع مطالعاتی و نحوه اخذ مدرک آشنا می‌شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه مدرک CCNA بگیریم؟

قسمت اول

در سری مطالب "مدارک معتبر سیسکو (1)-(2)-(3)" مدارکی که شرکت سیسکو در زمینه شبکه ارائه‌ می‌کند را معرفی کردیم. برای پاسخ به سوالات شما عزیزان، در این مقاله که در دو بخش ارائه می‌شود به بررسی بیشتر مدرک CCNA می‌پردازیم و همچنین با منابع مطالعاتی و نحوه اخذ مدرک آشنا می‌شویم.

مدیر شبکه

همان طور که می‌دانید این مدرک اولین و پایه مدارک cisco است و پیشنیازی ندارد.

اولین فصل کتاب منبع این دوره، در مورد مفاهیم بسیار اولیه شبکه صحبت می‌کند، اما اگر مدرک network+ را داشته باشید در مورد درک مفاهیم  پایه مشکلی نخواهید داشت و به سرعت می‌توانید این فصل را پشت سر بگذارید.

دانشجو در این دوره ابتدا با اصول اولیه شبکه و سیستم‌های مخابراتی آشنا می‌شود و در ادامه نحوه طراحی‌، راه اندازی و عیب‌یابی شبکه‌های کامپیوتری را فرا می‌گیرد.

مطالب، برپایه تجهیزات ساخت شرکت cisco است آموزش داده می‌شود اما به دلیل پایه طراحی این دستگاه‌ها در تمامی شرکت‌ها یکی است، دارنده مدرک cisco می‌تواند با تمامی دستگاه‌ها کار کند.

مدرک ccna به دلیل اینکه پایه مدارک بعدی است از نظر cisco بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل در مرور زمان منابع آن تغییر یافته است.

مدرک ccna تا سال 2004 میلادی دارای دو کتاب منبع بوده که عبارتند از  ccna intro و ccna icnd.

در سال 2007 نام کتاب‌ها به همراه قسمتی از مطالب کتاب‌ها تغییر کرد. در روشی که هم اکنون در حال اجرا است شما باید دو کتاب ccent/ccna icnd1 و ccna icnd2را مطالعه کنید. می‌توانید در امتحانات این 2 کتاب به صورت جداگانه و یا یکجا شرکت کنید. با این تفاوت که در حالتی که شما دو کتاب را جداگانه امتحان می‌دهید با قبول شدن در کتاب اول مدرک ccent  و پس از قبول شدن در کتاب دوم مدرک ccna را اخذ می‌کنید.

سرور

در سال 2009  تغییراتی رخ داده است. به این صورت که شما مدرک ccent خود را اخذ می‌کنید و برای هر گرایش مدرک ccna مخصوص آن آن گرایش را دریافت خواهید کرد. بطور مثال CCNA(VIOP) ,CCNA(Security  و...

حالا می‌خواهیم درباره مطالب هر کتاب صحبت کنیم. در کتاب icnd1 در بخش اول درباره دلیل شبکه کردن کامپیوتر‌ها صحبت می‌کند و سپس در مورد مفاهیم پایه شبکه مانند OSI model‌، TCP/IP و پروتکل‌های آن‌، مفاهیم connection less و connection oriented‌، تکنولوژی‌های مورد استفاده در شبکه‌های WAN اطلاعاتی مطالبی ارائه می‌شود. در فصل‌های بعدی این کتاب در مورد سیستم عامل switch ها و  routeهای cisco بحث می‌شود و شیوه اجرا دستورات و راه‌اندازی این دستگاه‌ها را به صورت کامل توضیح می‌دهد.

در کتاب icnd2 در مورد مباحث حرفه‌ای‌تر مانند STP، VLAN و routing protocols صحبت به میان می‌آید. این مطالب برای کسانی که می‌خواهند گرایش routing and switching را انتخاب کنند بسیار ضروری است.

 تبیان - محمد هادی امامی