راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 15232
  • پنج شنبه 17/3/1386
  • تاريخ :

پهنای باند چیست؟

به طور همزمان تعداد بیت مشخصی می تواند انتقال پیدا کند

پهنای باند، ترجمه لغت به لغت اصطلاح Bandwidth است. در بعضی جاها این اصطلاح را «عرض باند» هم ترجمه کرده‌اند. اگر بخواهیم درک خوبی از معنای این اصطلاح داشته باشیم بد نیست به این مثال توجه کنید. اتوبانی را در نظر بگیرید، معمولاً هر اتوبان یا بزرگراه دارای چند خط (Line) یا باند (Band) است که ظرفیت این بزرگراه را معین می‌کند. مثلاً اگر بزرگراهی دارای 2 خط باشد طبیعتاً به طور هم‌زمان و از یک نقطه از بزرگراه فقط 2 عدد ماشین امکان عبور دارند (صد البته منظورمان خیابان‌ها و بزرگراه‌های ایران نیست!) و اگر بزرگراهی دارای 4 خط یا باند باشد به طور هم‌زمان 4 ماشین امکان عبور از کنار هم را دارند.

خوب حالا کافی است در این مثال به جای ماشین، بیت‌(Bit) و به جای بزرگراه یا اتوبان، سیم یا فیبر نوری که در واقع محیط انتقال اطلاعات هستند، بگذارید.

مثال دیگری که می تواند به درک بهتر شما از این موضوع کمک کند، لوله‌های انتقال آب است. هر چقدر قطر لوله آب بزرگ‌تر باشد، امکان انتقال آب بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر را دارد. درست مثل پهنای باند، هر چه پهنای باند بیشتری داشته باشیم، امکان انتقال اطلاعات بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر را داریم.

در واقع پهنای باند یا عرض باند به شما می‌گوید به طور هم زمان چند بیت می‌تواند از کنار هم رد شوند یا در طول محیط ارتباطی شما با شبکه جا‌به‌جا شوند.

اگر خودتان هم فکر کنید شاید بتوانید مثال‌های بیشتر و بهتری برای درک بهتر موضوع متصور شوید.

تنها نکته‌ای که ذکر آن لازم به نظر می‌رسد تفاوت اصلی در مثال‌های ذکر شده با پهنای باند است. در مثال‌های بالا هر چه تعداد خطوط یا پهنای اتوبان بیشتر باشد، تعداد ماشین بیشتری می‌توانند به طور هم زمان از کنار هم عبور کنند. همچنین هر چقدر قطر لوله‌های انتقال آب بیشتر باشد، حجم بیشتری از آب می‌تواند در هر لحظه منتقل شود. اما در وسایل مخابراتی و ارتباطی، صحبت از عرض یا پهنای فیزیکی نیست. به عبارت دیگر برای انتقال اطلاعات بیشتر در یک واحد زمان (مثلاً ثانیه) نیازی به پهن‌تر کردن و یا عریض کردن محیط انتقال(مثلاً سیم یا فیبرنوی) نیست. در واقع در محیط‌های مخابراتی این مودم‌ها هستند که وظیفه رد و بدل کردن اطلاعات را به عهده دارند. به عبارت دیگر، هر چه توانایی مودم شما بیشتر باشد، می‌تواند حجم بیشتری از اطلاعات را بر روی محیط انتقال جابه‌جا کند.

پهنای باند دریافتی کابر می تواند با توجه به امکانات شبکه متغیر باشد

البته در وسایل مخابراتی هم توانایی مودم‌ها و هم توانایی محیط‌های انتقال در حجم انتقال اطلاعات مؤثرند.

فکر کنم با این توضیحات، بیشتر متوجه اهمیت نقش مودم و توانایی محیط انتقال یا همان کابل‌های مخابراتی در تبادل اطلاعات شده باشید. به عبارت دیگر اینکه اگر گاهی با یک مودم مثلاً 56k با سرعت52k به اینترنت وصل می‌شوید و گاهی با سرعت 49k، علاوه بر مودم به توانایی محیط انتقال نیز بستگی خواهد داشت.

آخرین نکته ضروری در این زمینه، واحد انتقال اطلاعات و ضرایب آن است. همان طور که می‌دانید واحد انتقال اطلاعات بیت در ثانیه است. در محیط تئوریک هر میزان پهنای باند را می‌توانید متصور شوید. از یک بیت در ثانیه(1 bps) تا میلیون‌ها بیت در ثانیه(Mbps) و یا بیشتر. اما در محیط عملی معمولاً با محدودیت‌هایی روبرو هستید. مثلاً شما نمی‌توانید از یک شرکت ارائه دهنده خدمات پهنای باند (نظیر شرکت مخابرات ایران) درخواست پهنای باندی به میزان 913 Kbps کنید. کوچک‌ترین واحد رایج پهنای باند 64K است و معمولاً شرکت‌های مخابراتی جدولی را ارائه می‌دهند که نشان دهنده پهنای باندهایی است که امکان ارائه آن را دارند.

 

منبع: نشریه اینترنت

مطالب مرتبط:

دو شاخص مهم شبكه ؛پهنای باند و میزان تاخیر

ADSL چیست؟

بلوتوث؛ تکنولوژی امروز

ایجاد کلمات عبور امن

سرویس دهنده وب

فیبر نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ (قسمت اول)

فیبر نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ (قسمت دوم)

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مراد
خوب بود ولی بیشتر توضیح بدین بهتر میشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 18/11/1390 - 14:55
سمانه علیزاده
اطلاعاته مفیدی بود.ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/10/1390 - 14:21
معین
خوب ولی کافی نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/10/1390 - 13:37
sara dadvar
good example
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 29/7/1390 - 20:7
رامین
ممنونم.خوب بود.نکاتی رو یادداشت کردم.با سپاس فراوان از اینکه برای افزایش اطلاعات افراد تلاش می کنید.اجر و پاداشتون با " الله " حکیم و کارگشا و بخشنده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 8/7/1390 - 9:16
دوست کوچک شما
محاسبش(پهنای باند) بااستفاده از سرعت دانلود اینترنت چگونه است؟(ممنون)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/5/1390 - 13:16
خیامی
با تشکر از اطلاعات و مثالهای جالب شما.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 20/5/1390 - 11:32
hooooooooman
بد نبود...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 15/5/1390 - 18:33
armoradi
من فکر می کنم پهنای باند محدوده فرکانسی است که خط انتقال می تواند از خود عبور دهد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/5/1390 - 1:53
ناشناس
به درد نمیخورد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 30/4/1390 - 15:57
shayan
خوب بود مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/4/1390 - 12:19
محمد حسين گل ياس
توضیح بسیار جالب و مفیدی ارائه شده بود. خیلی استفاده كردم.با سپاسگزاری فراوان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 6/2/1390 - 8:49
اسعد
آخرش نفهمیدیم پهنای باند به درد بازدید کننده ی سایت میخوره یاصاحب سایت؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 28/12/1389 - 22:47
سونيا اسپندار
خوب بود مرسی ... ولی همه جا در همین حد توضیح دادند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/12/1389 - 20:54
علي خليلي
سلام
من خواستم وبلاگمم را به سایت تبدیل كنم
كه در مزایا پهنای باند هم ذكر شده بود منظور چیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 17/10/1389 - 16:3
علی نعمتی
خوب و مفهومی توضیح داده بودین مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 11/10/1389 - 9:48
david korea
بسیار تشکر.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1389 - 10:46
المیرا
خلاصه بود اما قابل فهم.ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 16/8/1389 - 23:35
kaveh
سیارشرح کاملی بود به نوبه خودازلطف شما که به اطلاعات مردم کمک میکنید سپاسگزارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/5/1389 - 10:49
ناش ناش
خوب بود دستتون درد نکنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 17/5/1389 - 9:24
farzam
کمه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/1/1389 - 22:49
fatemeh
خیلی ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/12/1388 - 15:55
ناشناس
خیلی خوب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 8/9/1388 - 10:15
razm
چگونه در یک سیم بیت ها می توانند موازی یکدیگر حرکت کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 31/1/1388 - 14:54
faramarz faramarz
جالب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/8/1387 - 15:36
ناشناس
با سپاس فراوان از شما
جواد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/2/1387 - 0:36
arya_play
خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/3/1386 - 8:24
vanhelcing
در ايران که خيلي پايين است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/3/1386 - 0:22
حسین -
لزوماً پهناي باند به معني امکان عبور موازي بيت‌ها نيست؛ بلکه تعداد بيت‌هاي رد شده در واحد زماني مد نظر است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/3/1386 - 3:51