تبیان، دستیار زندگی
در بازارهای جهانی دوگونه لپ‌تاپ با پردازنده دوهسته‌ای با نام‌های Dual Core وCore 2 Duo عرضه می‌شود که در ظاهر اختلاف مختصری با هم دارند اما به قیمت‌ها که نگاه می کنید تفاوت‌ها بیشتر جلوه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لپ‌تاپ‌هایی با عنوان Dual Core

intel core 2 duo cpu

خیلی طبیعی و بدیهی است که سر آدمی که اطلاع ندارد کلاهی گذاشته یا برداشته شود. مثال بارز این ماجرا به لپ‌تاپ‌هایی مربوط می‌شود که از پردازنده‌های دوهسته‌ای استفاده می‌کنند. در بازارهای جهانی دوگونه لپ‌تاپ با پردازنده دوهسته‌ای با نام‌های Dual Core وCore 2 Duo عرضه می‌شود که در ظاهر اختلاف مختصری با هم دارند اما به قیمت‌ها که نگاه می کنید تفاوت‌ها بیشتر جلوه می‌کنند. از این رو در این فرصت قصد داریم مختصری در این باب صحبت کنیم .

پردازنده‌های Dual Core

شاید می‌دانید پردازنده‌های کنونی بازار از یک هسته تا چهار هسته را شامل می‌شوند. بین مدل‌هایی که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار دارد با مدل‌هایی که به طور اختصاصی در دسک‌تاپ‌ها مورد بهره برداری واقع می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین آن به میزان مصرف انرژی مربوط می‌شود.

این را هم گفته باشم که پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ یا تک هسته‌ای هستند یا دوهسته‌ای و مدل‌های سه هسته‌ای و چهارهسته‌ای در این وادی یافت نمی‌شوند. این را هم بگویم که چندین سال پیش رسم بود که از برخی پردازنده‌های مخصوص دسک تاپ روی لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده می‌شد که این رویه شکرخدا در روزگار ما در حال فراموشی است.

اما هر پردازنده‌ای که از دوهسته پردازشی (Core) تشکیل شده باشد را دوهسته‌ای (Dual Core) خطاب می‌کنند از این رو این اصطلاح Dual Core به نوعی اصطلاحی عام است که شامل مدل‌های دوهسته‌ای Intel، AMD و حتی VIA می‌شود.

sony laptop

مشکلی که در ابتدای صحبت بدان اشاره کردم از همین جا نشأت می‌گیرد. همانطور گه گفتیم، شرکت Intel از دو نوع مختلف پردازنده دوهسته‌ای در لپ تاپ‌ها استفاده می‌کند. در واقع Intel مثل همیشه زرنگی کرده و عنوان عام Dual Core را به مدل Pentium چسبانده است. به بیان دیگر اگر روی بدنه لپ‌تاپ عنوان Intel Dual Core قید شده بود، بدانید که با یکی از مدل‌های Pentium Dual Core طرف هستید. مدل‌های این خانواده با T2060، T2080، T2130 و همچنین T2310، T2330، T2370، T2390، T2410، T3200 و T3400 نامگذاری شده‌اند. قرار است مدل جدید Pentium T4200 نیز به زودی در لپ‌تاپ‌ها استفاده شود.

موضوع این نوشتار دلالت بر ضعف این پردازنده‌ها ندارد اما بر این موضوع تاکید دارد که مواظب باشید آنها را به جای پردازنده‌های Core 2 Duo نخرید.

قیمت لپ‌تاپ‌هایی که از این خانواده پردازشی استفاده می‌کنند به طور معمول بین مدل‌های Celeron و Core 2 Duo قرار دارد و استفاده از آن به صراحت مطلوب‌تر از مدل‌هایی است که از شبه پردازنده‌های Celeron بهره می‌برند.

این را هم بگویم و ختم کلام که در لیست نام مدل‌هایی که در بالا بدان اشاره شده است هر چه به انتهای لیست نزدیک شوید با مدل‌های قوی‌تر مواجه خواهید شد و توصیه می‌کنم بی خیال سه مدل اول شوید.

جواد زارعی