تبیان، دستیار زندگی
به سراغ این قطعه حساس و در عین حال پرطرفدار رفتیم تا با بررسی دقیق دوازده مدل از حافظه‌های DDR2 800 (البته به جزء دو مدل) بازار ایران اطلاعات فنی مناسبی را در مورد قابلیت‌ها و مزایای این محصولات در اختیار شما قرار دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه عملی 12 مدل حافظه DDR2

قسمت اول

اشاره :

ا‌ین یك رقابت واقعی است كه توسط دوهفته‌نامه عصر شبكه و بدون طرفداری از هیچ گونه مارك تجاری یا شركت خاصی انجام شده است. همان‌طور كه می‌دانید انتخاب یك حافظه مناسب تأثیر به‌سزایی بر كارایی، افزایش قابلیت اوركلاكینگ و ماندگاری سیستم در شرایط سخت كاری دارد. به همین علت، سراغ این قطعه حساس و در عین حال پرطرفدار رفتیم تا با بررسی دقیق دوازده مدل از حافظه‌های DDR2 800 (البته به جزء دو مدل) بازار ایران اطلاعات فنی مناسبی را در مورد قابلیت‌ها و مزایای این محصولات در اختیار شما قرار دهیم.

توضیح: در حالت كلی به اعمال تغییرات در مشخصه‌های یك قطعه كامپیوتر با هدف افزایش كارایی آن قطعه «اُوركلاكینگ» گفته می‌شود .

بررسی اجمالی حافظه‌ها

1- Corsair Dominator

حافظه‌های سری Dominator معروف‌ترین محصولات شركت Corsair است كه از سیستم خنك‌كنندگی DHX یا Dual-path Heat Xchange  بهره می‌برد.

حافظه CM2X1024-6400C4D كه به صورت دو ماژول یك گیگابایتی در اختیار ما قرار گرفت، از زمان تأخیر 12-4-4-4 و قابلیت EPP یا Enhanced Performance Profiles برای اوركلاكینگ راحت در مادربورد‌های مبتنی بر چیپ‌ست‌های پیشرفته Nvidia، پشتیبانی‌می‌كند.

مقایسه عملی 12 مدل حافظه

این نوع حافظه مجهز به خنك‌كننده‌های آلومینیومی است و در محدوده ولتاژ 2 تا 4/2 ولت فعالیت ‌می‌كند. البته تا یادم نرفته بگویم كه این حافظه برای مادربورد‌های سری ROG یا Republic for Gamer شركت ASUS بهینه شده است.

2- GSkill F2-6400CL4D-1GBPK

اگر طرفدار اوركلاكینگ باشید و روزی چند ساعت از وقت خود را در تالار‌های گفتگوی سایت‌های معروف سخت‌افزاری بگذرانید، به طور حتم حافظه‌های شركت معروف Gskill را می‌شناسید.

این شركت حافظه‌های DDR2 خود را در ده رده مختلف عرضه می‌كند كه معروف‌ترین سری آن  مدل HK است.

البته ما در زمان رقابت تنها به مدل استاندارد F2-6400CL4D-1GBPK  دسترسی داشتیم. این حافظه مجهز به مدار چاپی شش‌لایه است و از زمان تأخیر 12-4-4-4 پشتیبانی‌ می‌كند. بنا به اطلاعات ارایه شده توسط سایت رسمی GSkill، این محصول در محدوده ولتاژ 8/1 تا 2 ولت فعالیت می‌كند و دارای یك خنك‌كننده آلومینیومی با رنگ آبی روشن است.

3- OCZ Flex XLC

زمانی كه برای اولین بار حافظه Flex XLC را به دست می‌گیرید، ته دلتان خالی می‌شود. چون شركت OCZ در این محصول از یك خنك‌كننده آلومینیومی سنگین با امكان ارتباط به خنك‌كننده‌های آبی استفاده كرده تا حسابی همه را در جای خودشان میخكوب كند. حافظه DDR2 800 این مدل در دو زمان تأخیر 3 و 4 عرضه می‌شود كه در این رقابت حافظه مورد آزمایش از زمان تأخیر  15-4-4-3 پشتیبانی می‌كند.

مقایسه عملی 12 مدل حافظه

حافظه OCZ2FX800C32GK در ولتاژ 1/2 فعالیت می‌كند. اما به علت وجود قابلیت EVP یا Enhanced voltage Protection امكان افزایش ولتاژ تا 4/2 ولت بدون بروز مشكل به كاربر داده شده است. این حافظه همانند Corsair Dominator از قابلیت EPP پشتیبانی می‌كند. پس اگر مادربوردی با چیپ‌ست nForce680 داشته باشید، به راحتی می‌توانید از این قابلیت بهره‌مند شوید.

4- OCZ Reaper HPC

دومین عضو قدرتمند شركت OCZ كه در این رقابت حضور داشت، حافظه Reaper HPC است. این محصول توسط سیستم خنك‌كننده لوله‌ مسی، گرمای حاصل از فعالیت چیپ‌ست‌های حافظه را به خنك‌كننده آلومینیومی كه در سطح فوقانی حافظه قرار دارد، انتقال می‌دهد تا باعث كاهش هرچه بیشتر دمای حافظه و ماندگاری آن در شرایط سخت شود.

حافظه‌ای كه از این سری در تست ما شركت داشت دارای زمان تأخیر 12-4-4-4 بود و در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌كرد. این محصول مانند Flex XLC مجهز به قابلیت EPP است و از فناوری EVP تا محدوده 2/2 ولت پشتیبانی می‌كند.

5- OCZ Platinum

حافظه سری Platinum یكی دیگر از محصولات شركت OCZ بود كه در این رقابت نفس‌گیر شركت كرد. این نوع حافظه مجهز به خنك‌كننده‌های Platinum Mirrored XTC است. OCZ2P8001GK دارای زمان تأخیر 15-4-5-4 و در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌كند. این محصول مجهز به فناوری Enhanced Latency برای مدیریت هوشمندانه تأخیر حافظه است كه فقط در این مدل تعبیه شده است! البته در عوض دیگر خبری از قابلیت EPP در این حافظه نیست.

تا یادم نرفته بگویم این حافظه از قابلیت EVP  پشتیبانی می‌كند. پس می‌توانید ولتاژ آن را به راحتی تا 2/2 ولت افزایش دهید.

6- OCZ  Gold GX

گفتیم حسابی رقابت را داغ كنیم. به همین دلیل چهارمین محصول شركت OCZ را كه دو ماژول یك گیگابایتی حافظه Gold GX است را هم وارد رقابت كردیم.

حافظه Gold همانند Platinum از خنك‌كننده‌ لانه ‌زنبوری XTC بهره می‌برد. البته با این تفاوت كه خنك‌كننده این محصول به رنگ طلایی است. OCZ2G8002GK در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌كند و زمان تأخیر آن 12-5-5-5 است.

مقایسه عملی 12 مدل حافظه

این محصول مجهز به قابلیت EVP است. اما مقدار دقیق ولتاژ قابل مدیریت توسط این قابلیت در سایت رسمی هم اعلام نشده است. با این وجود در تست‌هایی كه انجام دادیم GX Gold توانست بدون مشكل در ولتاژ 2/2 ولت فعالیت كند.

7- Mushkin Tuner XP2

شاید محبوبیت نام حافظه ماشكین در بازار به اندازه دیگر مارك‌های تجاری نباشد. اما  از نظر كیفیت محصولات این شركت در رده بالایی قرار دارند.

این حافظه مجهز به یك خنك‌كننده فلزی مشكی رنگ است و در محدوده ولتاژ 8/1 تا 1/2 ولت به خوبی فعالیت می‌كند. به گفته سایت رسمی این شركت، حافظه Tuner XP2 از EPIC یا Enhanced Performance IC اختصاصی بهره می‌برد كه این مسئله باعث افزایش كارایی آن در هنگام اوركلاكینگ می‌شود.

حافظه‌ انتخابی ما در این رقابت دارای زمان تأخیر 10-3-4-4 بود. با این وجود  در صورت فعال بودن قابلیت EPP  می‌توانست در فركانس 333 مگاهرتز، زمان تأخیر 10-3-3-3 و ولتاژ كاری 2/‌2‌ولت هم فعالیت كند.

8- Mushkin Tuner HP2

حافظه THP2 را می‌توان مدل تعدیل شده TXP2 دانست كه برای كاربران Mainstream ارایه شده است.

این حافظه دارای یك خنك‌كننده فلزی آبی رنگ است و در زمان تأخیر‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. حافظه مورد آزمایش ما از این سری در زمان تأخیر 12-4-4-4 و ولتاژ 1/‌2 ولت فعالیت می‌كرد.

جالب است بدانید كه این محصول برخلاف دیگر رقبای حرفه‌ای خود از قابلیتEPP  پشتیبانی نمی‌كند. اما با این وجود در آزمایش‌های انجام شده توانست به كارایی مناسبی در مقایسه با دیگر رقبا دست یابد.

9- Crucial Ballistix Tracer

یكی از حافظه‌های پر زرق و برق و در عین حال مناسب موجود در این رقابت، حافظه Ballistix Tracer شركت Crucial است. این حافظه مجهز به تعدادی دیود نوری قرمز و سبز است كه بر اساس نوع فعالیت حافظه روشن و خاموش می‌شوند!

مقایسه عملی 12 مدل حافظه

این محصول دارای یك خنك‌كننده فلزی مشكی رنگ است كه نام حافظه به‌‌خوبی روی آن خودنمایی می‌كند. حافظه BL2KIT6464AL804 حاضر در این رقابت دارای زمان تأخیر 12-4-4-4 است و در ولتاژ 2/‌2 ولت فعالیت می‌كند.

بنا به اطلاعات ارایه شده توسط سایت رسمی شركت Crcuialاین حافظه دارای تأییدیه Crossfire است و  از قابلیت EPP هم پشتیبانی می‌كند.

10- Patriot PDC21G6400LLK

حافظه‌های Patriot به علت قیمت پایین و كارایی مناسب، یكی از پر‌طرفدارترین حافظه‌های بازار ایران است. این حافظه در دو سری Value Edition (با خنك‌كننده آبی‌رنگ و زمان تأخیر 18-5-5-5) و Extreme Performance  (با خنك‌كننده مشكی‌رنگ آلومینیومی و زمان تأخیر 12-4-4-4) به بازار ارایه می‌شود.

از آن جایی كه ما قصد نداشتیم در رقابت به كسی ظلم كنیم، از حافظه‌های سری EP این شركت كه جزء محصولات با زمان تأخیر پایین است، استفاده كردیم. این حافظه در ولتاژ 2/2 ولت كار می‌كند.

با این وجود سعی كنید كه ولتاژ حافظه را روی كمتر از این مقدار تنظیم كنید! PDC21G6400LLK به خوبی از قابلیت EPP پشتیبانی می‌كند كه این مسئله می‌تواند باعث بهبود چند‌درصدی كارایی آن در تست‌های مختلف شود.

11- Kingmax Mars

سری Mars شركت Kingmax اولین عضو بدون خنك‌كننده و DDR2 1066 حاضر در این رقابت است. از آن جایی كه ما در هنگام دریافت حافظه زیاد دقت نكردیم، به جای حافظه  DDR2 800 یك حافظه DDR2 1066 تحویل گرفتیم!

این حافظه دارای زمان تأخیر 18-5-5-5 است و در ولتاژ 8/‌1 تا   9/‌1 ولت فعالیت می‌كند. با وجود این ویژگی‌ها نباید توقع پشتیبانی از فناوری‌های EPP ،EVP ‌و ... را داشته باشید . بازهم محصول را در رقابت شركت دادیم تا یك تست تمام عیار داشته باشیم.

12- GoldenMars

خود ما هم نامش را نشنیده بودیم. اما با این وجود به‌عنوان یك محصول ارزان قیمت در رقابت ما شركت كرد.

محصول GoldenMars یك حافظه DDR2 667 (تعجب كردید!) با زمان تأخیر 18-5-5-5 است.

مقایسه عملی 12 مدل حافظه

این حافظه مانند Kingmax فاقد خنك‌كننده فلزی است و در ولتاژ 8/‌1 ولت فعالیت می‌كند. پس در عمل نباید توقع خاصی از این محصول ارزان قیمت در اوركلاكینگ داشته باشید! (ما كه این مسئله را قبول نداریم)

سیستم مورد آزمایش‌

برای تست‌ حافظه‌ها از یك سیستم مبتنی بر پردازنده Core 2 Duo E 6400 استفاده كردیم تا امكان اوركلاكینگ بهتر پردازنده و حافظه را داشته باشیم. پردازنده 13/2 گیگاهرتزی انتخابی ما بر اساس هسته Conroe2048 طراحی شده است كه تعداد ترانزیستور‌های موجود در آن 124 میلیون بیشتر از هسته Allendale است (تعداد ترانزیستور در هسته Allendale  در حدود 167 میلیون است).

این پردازنده مجهز به دو مگابایت حافظه نهان L2 است و به وسیله مسیر FSB با فركانس 1066 مگاهرتز (266 در حالت Quad Data Pumping) با پل شمالی سیستم در ارتباط است.

خوشبختانه به علت همكاری خیلی خوب نمایندگی‌های رسمی مادربورد‌های Gigabyte و abit توانستیم مدل‌های مناسب GA-P35 DQ6 و abit IN9 32 MAX را برای تست تهیه كنیم كه این عامل امكان بررسی هرچه دقیق‌تر حافظه‌های موجود در این رقابت را روی چیپ‌ست‌های intel و nvidia ممكن ساخت.

برای این كه در تست‌ها مشكل خاصی از لحاظ تأمین ولتاژ مورد نیاز پردازنده و سایر قطعات نداشته باشیم، از یك منبع تغذیه ششصد واتی سری GameXStream شركت OCZ استفاده كردیم. این منبع‌تغذیه دارای چهار شاخه دوازده ولت با حداكثر توان خروجی 72 آمپر بود كه به خوبی ولتاژ مورد نیاز ما را در طول تست‌ها تأمین كرد. از آن جایی كه هدف ما تست‌های گرافیكی سنگین نبود، در این رقابت از كارت‌گرافیكی Geforce 7950GT موجود خودمان كه در فركانس استاندارد برد مرجع كار می‌كرد، استفاده كردیم.

در قسمت دوم به بررسی نرم افزارهای مورد استفاده و نتایج تست می‌پردازیم.

منبع: عصر شبکه

مطالب مرتبط:

حافظه اصلی رایانه وحجم آن

حافظه و انواع آن