تبیان، دستیار زندگی
صورت فلکی جبار این روزها حدود ساعت 11 شب از افق شرقی طلوع می کند و در ساعت 4 صبح در نیمه جنوبی آسمان به بیشترین ارتفاع خود می رسد. البته اگر کمی صبور باشید در ماه های آینده می توانید بدون شب بیداری و بی خوابی کشیدن در حدود ساعت 8 و 9 شب هم آن را به خوبی د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکارچی آسمان

با دقت به تصویر زیر نگاه کنید.

تصویر ستارگان آسمان

تصویر زیبایی است! لطفا به آن گنبدهای تلسکوپ در سمت چپ و آن کوه ها در سمت راست پایین تصویر دقت نکنید و فقط به ستاره ها چشم بدوزید. آیا می توانید صورت فلکی خاصی را در آن بیابید؟( برای بزرگ دیدن تصویر بر روی آن کلیلک کنید.)

اگر کمی به نجوم علاقه داشته باشید و یا در یک شب رصدی شرکت کرده باشید حتما می توانید صورت فلکی جبار (شکارچی) را در قسمت بالا و وسط تصویر شناسایی کنید، اگر هم نتوانستید ایرادی ندارد! با دقت در شکل زیر و دیدن صورت فلکی شکارچی دوباره به تصویر قبل برگردید و دوباره سعی کنید آن را پیدا کنید.

صورت فلکی جبار

صورت فلکی جبار این روزها حدود ساعت 11 شب از افق شرقی طلوع می کند و در ساعت 4 صبح در نیمه جنوبی آسمان به بیشترین ارتفاع خود می رسد. البته اگر کمی صبور باشید در ماه های آینده می توانید بدون شب بیداری و بی خوابی کشیدن در حدود ساعت 8 و 9 شب هم آن را به خوبی در آسمان رویت کنید.

جبار یکی از زیباترین و پرنورترین صور فلکی آسمان شب است که به راحتی قابل تشخیص است. از طرف دیگر صورت فلکی شکارچی یکی از معدود صور فلکی است که اسم آن با شکل ظاهری اش هم خوانی دارد.

لذت دیدن یکی از صور فلکی زیبای آسمان را از خود دریغ نکنید!

درباره جبار که نام لاتین آن اریون (orion) است افسانه های زیادی وجود دارد. بنابر یکی از این افسانه‌ها اریون ادعا می کند که هیچ جانوری نمی تواند بر او چیره شود و جانش را بر سر این ادعا می گذارد. ژوپیتر عقربی را می فرستد تا او را بکشد و عقرب نیز ماموریت خود را با موفقیت انجام می دهد. بعد از این اتفاق الهه دیانا، دلش برای اریون می سوزد و او را به آسمان می برد و در مکانی دور از عقرب جای می دهد به طوری که چنین به نظر می رسد که هر گاه عقرب طلوع می کند صورت فلکی جبار در حال غروب است و گویی از آن فرار می کند. در داستان دیگر جبار، معشوق آرتمیس، الهه سرخ فام بامداد، انگاشته می شود. می گویند الهه شکار، آرتیمیس، که وظیفه نور افشانی ماه را نیز بر عهده داشت، به خاطر جبار فراموش کرد نور ماه را بتاباند. خدای خورشید از این موضوع چنان عصبانی شد که شکارچی را با تابش اشعه های نورانی خود نابینا کرد. بر اساس این افسانه آرتمیس خود از روی اشتباه، جبار درمانده را مورد اصابت تیر قرار داد. او برای آن که لااقل بخشی از این بی عدالتی را جبران کند از پدرش، زئوس خواست که شکارچی یا جبار را با سگ هایش و شکاری که کرده بود، یعنی خرگوش (صورت فلکی ارنب ) به آسمان منتقل کند.

حکومت جبار در آسمان در این روزها کم کم در حال شروع شدن است و او دوباره به ملاقات دوستارانش در آسمان شب خواهد آمد. این مهم نیست که صورت فلکی جبار از کجا به آسمان راه پیدا کرده است مهم این است که شما لذت دیدن یکی از صور فلکی زیبای آسمان را از خود دریغ نکنید!

نوشته:

محمد حسین اربابی فر

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی