تبیان، دستیار زندگی
هر كس ها، شنیده ها، داستان ها، دیدن مناظر خاص و... همگی از جمله یادآورهایی هستند كه می توانند خاطرات شیرین و لذت بخش یا ناراحت كنندهِ گذشته را در ذهن انسان بیدار كنند. به لحاظ روان شناسی و بهداشت روانی بسیار مهم است كه تصاویر ذهنی م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به هیچ وجه عیدی کودکان را از آن ها نگیریم!

عیدی دادن


یکی از شیرین ترین خاطرات کودکی ما مربوط می شود به تب و تاب عید نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی، وقتی که لحظه شماری میکردیم بزرگترها زودتر از جایشان بلند شوند که بروند و میزبان هم قرآن را بیاورد تا عیدی ما را بدهد با یک حساب سرانگشتی همه عیدی مانرا با هم جمع می زدیم و هزار و یک نقشه در ذهنمان می کشیدیم.....

اما افسوس  که در چشم به هم زدنی این نقشه ها نقش بر آب می شد وقتی بزرگترها عیدی های ما را مطالبه میکردند که برایمان پس انداز کنند، خوشبینانه ترین حالتش این بود که به زودی هر چه بخواهم می خرم  اما واقعا آن ها به وعده هایشان پایبند بودند؟

آیات رسول اللّه صلی الله علیه و آله: أحِبُّوا الصِّبیانَ وَارحَموهُم ، وإذا وَعَدتُموهُم شَیئا فَفوا لَهُم ؛ فَإِنَّهُم لا یَدرونَ إلاّ أنَّكُم تَرزُقونَهُم. (الكافی : ج 6 ص 49 ح 3 ، تهذیب الأحكام : ج 8 ص 113) ؛ كودكان را دوست بدارید و با آنان ، مهربان باشید و هرگاه چیزى را به آنان وعده دادید، بدان وفا كنید؛ زیرا آنان، باورى جز این ندارند كه شما روزىِ آنها را مى دهید. 

عیدی به بچه ها

بایستی‌ عیدی ‌بچه‌ها را به‌ خود آنها بدهیم؛ و اگر سن‌ آنها كم‌ است‌ و هنوز نمی‌ دانند كه‌ با آن‌ پول‌ها چه‌ كنند، بهتر است‌ پدر و مادر آنها را به‌ مغازه‌ ببرند و ضمن‌ توضیحی‌ كه‌ برایشان‌ می‌ دهند از آنها بخواهند كه‌ اسباب‌بازی‌ یا چیز دیگری‌ را انتخاب‌ كنند.

پول‌ یا هدیه‌ای‌ كه‌ دیگران‌ به‌ كودك‌ می‌دهند مورد تمسخر قرار ندهید: از دیگر وظایف‌ والدین‌ این‌ است‌ كه‌ به‌ كودكانشان‌ آموزش‌ دهند انسان‌هایی‌ قدردان‌ باشند. چنانچه‌ ما عیدی‌ كودک را مورد انتقاد قرار ندهیم‌ و درباره‌ كم‌ یا زیاد بودن‌ ارزش‌ مادی‌ آن‌ صحبت‌ نكنیم‌ و نیز شخص‌ عیدی ‌دهنده‌ را قضاوت‌ نكنیم، بلكه‌ به‌ فرزندمان‌ فرهنگ‌ تشكر كردن‌ را بیاموزیم، این‌ مهم‌ انجام‌ می‌پذیرد.
 به‌ كودكان‌ آموزش‌ دهیم‌ كه‌ در ایام‌ نوروز حتماً به‌ دیدن‌ بزرگترها بروند، عید را به‌ آنها تبریك‌ بگویند و در صورت‌ دریافت‌ عیدی‌ تشكر كنند.

این آموزش ها در جان کودک رخنه می کند و بعدا بازخورد آن را در سنین بالاتر نسبت به پدر و مادر و سایر افراد بزرگتر خواهیم دید.

بایستی‌ عیدی‌ بچه‌ها را به‌ خود آنها بدهیم؛ و اگر سن‌ آنها كم‌ است‌ و هنوز نمی‌ دانند كه‌ با آن‌ پول‌ها چه‌ كنند، بهتر است‌ پدر و مادر آنها را به‌ مغازه‌ ببرند و ضمن‌ توضیحی‌ كه‌ برایشان‌ می‌ دهند از آنها بخواهند كه‌ اسباب‌بازی‌ یا چیز دیگری‌ را انتخاب‌ كنند

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: مَثَلُ الّذی یَتَعلّمُ فی صِغَرهِ كالنَّقْشِ فی الحَجَرِ، ومَثَلُ الّذی یَتَعلّمُ فی كِبَرِهِ كالّذی یَكتُبُ على الماءِ . (كنز العمّال : 29336 منتخب میزان الحكمة : 156 ) ؛‌ حكایت كسى كه در كودكى مى‏آموزد همچون نقشى است كه روى سنگ كنده مى‏شود و حكایت كسى كه در بزرگسالى مى‏آموزد همانند كسى است كه بر آب بنویسد.
به‌ رقابت‌ و چشم‌ و هم ‌چشمی‌ میدان‌ ندهیم‌: بایستی‌ به‌ كودكان‌ بیاموزیم‌ كه‌ دادن‌ عیدی‌ از طرف‌ بزرگترها جزو واجبات‌ نیست؛ و اگر بزرگتری‌ عیدی‌ می‌ دهد لطف‌ می ‌كند. از طرفی، عیدی‌ دادن‌ نبایستی‌ جنبهِ رقابت‌ به‌ خود بگیرد و هر كس‌ بخواهد پول‌ یا كادویی‌ كه‌ به‌ دیگران‌ می ‌دهد، ارزش‌ بیشتری‌ داشته‌ باشد، و به‌ بیانی‌ بخواهد توان‌ خود را به‌ رخ‌ دیگران‌ بكشد. بلكه‌ همان‌ میزان‌ كم‌ از ارزش‌ معنوی‌ برخوردار است‌ و لذت‌ را برای‌ كودكان‌ به‌ ارمغان‌ می‌آورد.

اگر کسی به کودک ما عیدی نداد ما مقابله به مثل نکنیم، چرا که کودکان از مناسبات بین بزرگترها بی خبرند و به امیدی وارد خانه ما می شوند ، با روی باز از آن ها استقبال کنیم و به خاطر اینکه  از آجیل و شیرینی های ما زیاد مصرف کنند رو ترش نکنیم  چرا که مهمان حبیب خداست و روزی اش را با خودش می آورد مخصوصا وقتی مهمان ما کودکان باشند که مرتکب گناهی نشده و معصومند این ها با خود برکت به خانه ما آورده اند به خاطر چند عدد پسته با ایشان بد رفتاری نکنیم.

در خوب شدن کمک کودکان باشیم

پیامبرخدا صلی الله علیه و آله: مِهر خداوندى از آنِ كسى باد كه فرزند خود را در نیكو شدنش یارى دهد. (روایتگر حدیث مى گوید: به حضرت عرض كردم: چگونه مى تواند او را در نیكو شدنش یارى دهد؟) حضرت فرمودند: كارى را كه به آسانى انجام داده است از وى بپذیرد؛ از كارى كه انجام دادن آن برایش سخت است درگذرد؛ او را به كارى بیش از توانش وا ندارد؛ و وى را نادان نپندارد. (الكافى، ج 6، ص 50)

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

رهروان ولایت

سایت دارالحدیث

سایت شهر حدیث

مطالب مرتبط:

وای بر پدری که عاق فرزندش شود!

با بداخلاقی پدر چه کنم؟

بهترین دعای والدین در حق فرزندان

بوسیدنی که ما را به بهشت می‌‌برد!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.