راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5953
  • سه شنبه 12/11/1389
  • تاريخ :

مرگ پیامبر اکرم؛ رحلت یا شهادت؟!


آیا پیامبر اسلام به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا شهیدش کردند؟ اما اولا باید بدانیم پیامبر را چندین بار ترور کردند. اعتقاد ما اینست كه پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ خیبر مسموم‏ شد. رسول خدا به جبرئیل فرمود: این چه آزمایشى است جبرئیل عرض كرد اى محمّد همانا خداى تعالى تو را سلام می رساند


قال الصادق علیه السلام: و ما من نبی و لا وصی و الّا شهید. (1)

حضرت محمد (ص)

آیا پیامبر اسلام به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا شهیدش کردند؟ عده ای تلاش می کنند در جامعه مسلمین القا کنند پیامبر عمر طبیعی خودشان را کرد . کسی به ایشان قصد سوء نکرد. و این نظر خود را با تعبیر وفات و یا رحلت پیامبر ابراز می دارند؛ و متأسفانه در محافل شیعیان هر چند نادانسته و ناخواسته؛ چنین تعبیر می شود.

اما اولا باید بدانیم پیامبر را چندین بار ترور کردند. در اوایل بعثت مشرکان قصد حذف کردن فیزیکی ایشان را داشتند و در ادامه و مخصوصا بعد از هجرت به مدینه و استقرار حکومت اسلامی منافقین که طمع ریاست داشتند چندین بار سوء قصد به حضرت رسول کردند که ناکام ماند اما در آخر ایشان را مسموم و به شهادت رساندند و به قصد شوم خود رسیدند. ثانیا در عمل این مطلب را ابراز کنیم که پیامبر ما در بستر به مرگ طبیعی جان نداد بلکه شهید شدند. اما دلیل ادعای ما علاوه بر تاریخ صحیح صدر اسلام روایتی است که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد. شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال روایتی در همین مضمون از امام صادق(علیه السلام) نقل می کنند و تصریح می کنند که روایت صحیحه است.

در ادامه روایاتی می آید که نشان دهنده شهادت حضرت ختمی مرتبت است:

عیون: ابا صلت هروى از حضرت رضا علیه السّلام نقل كرد كه فرمود هیچ یك از ما نیست مگر اینكه كشته مى‏شود. اعتقادات صدوق: می نویسد اعتقاد ما اینست كه پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ خیبر مسموم‏ شد پیوسته این ناراحتى در آن جناب بازگشت می كرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ قطع شد. و از آن ناراحتى فوت شد.(2)

که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد

كفایة الاثر: هشام بن محمّد از پدر خود نقل كرد كه حضرت امام حسن علیه السّلام پس از شهادت پدر خود امیر المؤمنین علیه السّلام در ضمن سخنرانى خود فرمود: پیامبر اكرم به من خبر داده كه امامت در اختیار دوازده امام از اهل بیت اوست كه برگزیده‏اند. هیچ كدام از ما نیست مگر اینكه یا مسموم مى‏شود و یا مقتول.(3) عده ای بر این نظرند (البته روایاتی هم مؤید نظرشان وجود دارد) زنی یهودی ایشان را مسموم کرد؛ اما تاریخ این مسمومیت تا لحظه شهادت زیاد است و با عقل جور در نمی آید. اما نظر دیگری هست که از درون امت اسلامی منافقین پیامبر را مسموم کردند. روایت ذیل اشاره به این نظر دارد: جبرئیل ابتدای سوره‏ى عنكبوت را بر حضرت رسول فرود آورد و گفت اى محمّد بخوان «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكاذِبِینَ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْكُمُونَ‏.(4)

رسول خدا به جبرئیل فرمود: این چه آزمایشى است جبرئیل عرض كرد اى محمّد همانا خداى تعالى تو را سلام می رساند و می فرماید: كه من پیامبرى پیش از تو نفرستادم مگر اینكه در پایان زندگیش جانشینى كه بجایش بنشیند برگزید و روش و احكامش را زنده كرد پس راستگویان آنانند كه فرمان رسول خدا را اجرا می كنند و آنان كه نافرمانى او را می كنند دروغگویانند. همانا اى محمّد نزدیك شده رفتن تو بسوى پروردگارت خدا فرمان می دهد به تو كه پس از خود على بن ابى طالب را براى امتت انتخاب كنى او جانشین تو است كه قیام به ارشاد و هدایت امت و رعیتت می كند. اگر امت پیروى او را كردند سالم خواهند ماند …حذیفه گفت رسول خدا، على علیه السّلام را خواست و با او خلوت كرد همان روز و شب را علم و حكمتى كه خدا با وى سپرده بود او هم به على(علیه السلام) سپرد و او را آگاه كرد آنچه را كه جبرئیل گفته بود.

حضرت محمد(ص)

این داستان روزى بود كه پیامبر در خانه عایشه دختر ابو بكر بود، ... عایشه عرض كرد هم اكنون مرا آگاه فرما. در انجام وظیفه، من بر دیگران مقدم باشم و آنچه را كه صلاح من است بگیرم پیامبر فرمود به تو خبر می دهم اما به كسى نگوئى مگر آنگاه كه من فرمان خدا را در میان مردم اجرا كنم زیرا كه اگر تو این راز را نگه دارى، خداوند ترا در دنیا و آخرت نگاه می دارد و براى تو برترى هست در پیشى گرفتن و شتاب كردن بسوى ایمان بخدا و رسولش. و اگر ضایع و تباه كنى و مراعات نكنى آنچه را كه به تو گفته شد به پروردگارت كافر شده‏اى و پاداش تو ضایع مى‏شود و ذمه‏ى خدا و رسولش دورى و نیز تو از زیانكاران باشى و این كار زیان به خدا و رسولش وارد نمی كند پس خوب است تو پیمان ببندى كه سرّ این دستور را نگه دارى و ...

سپس پیامبر به همسرش عایشه فرمود: خداى تعالى به من خبر داده كه عمرم به پایان رسیده و فرمان داده كه على را بجاى خود نصب كنم، و او را پیشواى مردم قرار دهم...

عایشه تعهد سپرد كه راز را افشا نكند خداوند پیامبرش را بر آنچه در نهاد عایشه بود از آن راز كه با حفصه دختر عمر و اولی و دومی در میان گذاشت آگاه كرد. طولى نكشید كه حفصه را خبر داد هر یك از این دو خانم پدران خود را آگاه كردند آن دو گرد هم آمدند بسوى گروهى از منافقان و آزادشدگان دست رسول خدا فرستادند همه را از این راز آگاه كردند گروهى به گروه دیگرى روبرو شدند و گفتند همانا محمّد خیال دارد خلافت را در میان خاندان خود قرار دهد مانند روش پادشاهى كسرى قیصر تا پایان روزگار. نه به خدا در این زندگى دگر براى شما بهره‏اى نیست اگر این كار به مرحله‏ى اجرا برسد و خلافت به على بن ابى طالب واگذار شود همانا محمّد به ظاهر شما با شما معامله كرد. ولى على با شما آن طور كه خودش بخواهد با شما معامله می كند! خوب فكر كنید در این داستان راى خویش را در این باره پیش نظر آورید.

حضرت محمد (ص)

سخن در میانشان رد و بدل شد بسوى دومی رفتند افكار خویش را به گردش آوردند همه با یكدیگر متفق شدند، و سخن بدین جا رسید كه در گردنه‏ى هرشى شتر پیامبر را رم بدهند تا از شتر بیفتد و جان بسپارد. همین كار را در جنگ تبوك انجام دادند ولى خداوند شرّ آنان را از پیامبرش برگرداند. ایشان در كار رسول خدا اجتماع كردند از كشتن و مسموم‏ نمودن، و فریب دادن.(5)

این چند نمونه گویای قصد شوم منافقین در به شهادت رساندن پیامبر اسلام است تا خود بر مسلمانان حکمرانی کنند؛ و کردند آنچه می خواستند. و شد آنچه نباید می شد. وَ سَیَعْلَمُ‏ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون‏: و آنها كه ستم كردند به زودى مى‏دانند كه بازگشتشان به كجاست! (6)

 


سید روح الله علوی

بخش عترت و سیره تبیان

پی نوشت ها:

1. بصائر الدرجات، محمد بن حسن بن فروخ صفار، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم 1404 قمری .

2. ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏5، ص 176 .

3. ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏5، ص 178 .

4. سوره عنکبوت، آیه 1 – 3 .

5. ارشاد القلوب، ترجمه رضایى، ج‏2، ص 235- 238 .

6. سوره شعراء، آیه 227، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی .

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
چرادرتاریخ نیامده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 8/12/1390 - 15:14
ناشناس
بایدبیشترمطالعه کنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/11/1390 - 13:40
نسرین سمائی
بدنبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/10/1390 - 20:49
motahare2439
سلام
به نظر من پیامبری که خودشان از تمام نکات پزشکی و سلامتی جسم و روح اطلاع داشتند و دقیقا این نکات را در زندگی خود رعایت می کردند، خیلی بعید به نظر می رسد که یکهو و یکدفعه مریض شوند و در بستر بیماری بیفتند و بر اثر مریضی از دنیا بروند. این یک تحلیل عقلی هست. پس حتما باید اتفاق دیگری افتاده باشد . به علاوه، مگر سن پیامبر (ص) چقدر بوده است که بخواهیم بگوییم ایشان بر اثر کهولت سن از دنیا رفته اند.
باید بیشتر تأمل کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/10/1390 - 19:14
amir amini
الان برای من روشن نشد که پیغمبر رحلت کرده یا به شهادت رسیده
من در هیچ جایی هم ندیدم بگن شهادت پیغمبر تسلیت یاد اگر درسته باید شهادت نوشته شود دیگه!!!!!!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/8/1390 - 13:40
مورخ
با تشكر از مطلبتون
اما واقعا چه تفاوتی در این وجود دارد كه ما قائل به رحلت پیامبر باشیم و یا شهادت ایشان؟
ذكر بحارالانوار به عنوان یك منبع صحیح نیست و از نظر علمی پذیرفته نیست اگر منابع متقن تری دارید ذكر بفرمایید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 31/2/1390 - 17:53
م گک
دلیل معتبرتربرای عاملین ان بیاورید چیزی به این مهمی باید دلایل بیشتری داشته باشدوگرنه...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/11/1389 - 11:42
bahar
سلام و عرض تشکر . قطعا پیامبر (ص) به شهادت رسیدند اما چرا در جامعه می گویند که ایشان رحلت فرمودند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 14/11/1389 - 12:29
mohammad4450
ما اعتقاد داریم که ایشان را مسموم کردند ولی شما به این رای نیستید چون گفته ونوشته شما با ما فرق دارد عیون: ابا صلت هروى از حضرت رضا علیه السّلام نقل كرد كه فرمود هیچ یك از ما نیست مگر اینكه كشته مى‏شود. اعتقادات صدوق: می نویسد اعتقاد ما اینست كه پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ خیبر مسموم‏ شد پیوسته این ناراحتى در آن جناب بازگشت می كرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ قطع شد. و از آن ناراحتى فوت شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 21:42
amiralimilad
قابل تامل است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 21:18
ناشناس
خیلی عالی است ممنونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 17:4
mohammad taghipour
مطلب جامع و عقلانی می باشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 16:58
faxriwer1
عااااااالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 15:29
hogava
در اینکه تمام پیامبران در راه خدا به شهادت رسیده اند هیچ شکی نیست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 12:6
Bepichon
من با خانم عاطفه موافق هستم اگه مطلب ها کمتر ولی اطلاعات کامل در چند سطر بگید خیلی خوبه همه میخونند باورکنید من دوست دارم مبخونم اما چند صفحه میخونم خسته میشم میرم دنیبال کارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 9:20
borhann
مطلبتون صحیح و خوب بود ولی اینجای آیه را اشتباه نوشتید" الم أَحَسِبَ النَّاسُ" که دزستش این است: "الم احسب الناس" که (ی)در احسیب اضافی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/11/1389 - 6:52
saeedkhorram
از برخی روایات و متون دینی استفاده می شود که پیامبر(ص) در جنگ خیبر مسموم شده و این مسمومیت در بیماری پیامبر مؤثر بوده است. برخی گفته اند: معروف این است که پیامبر در کسالت وفات خود می فرمود: این بیماری از آثار غذای مسمومی است که آن زن یهودی خورانده است.

شاید به خاطر همین روایات و متون تاریخی بوده که پیامبر(ص) را نیز دارای مقام شهادت می دانستند، همان گونه که ابن هشام تصریح نموده است.

در برخی روایات نیز اشاره شده که مسمومیت پیامبر در رحلت او تأثیر گذار بوده است، از این رو حضرت در هنگام رحلت با اشاره به مسمومیت خویش در خیبر می فرمود: «نیست پیامبر و وصی مگر این که شهید شود».
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 23:37
اردي بهشت
با سلام
به طور حتم می توان گفت اثر همان زهر بوده كه به مرور باعث به شهادت رسیدن پیامبر (ص) شد . التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 19:17
محسن سهرابي
مطالب جالبی بود كه من اولین بار مطالعه كردم جدا از رحلت یا شهادت پیامبر اكرم(ص) اشاره به نیت شوم و قصد پلید آنهایی داشت كه حتی در زمان حیات پیامبر اكرم نسبت به حضرت علی (ع) كینه و دشمنی داشتند چه رسد به زمان پس از حیات ایشان.خداوند لعنتشان كند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 18:33
منصوره رضانسب
اینکه منافقان از صدر اسلام قصد نابودی پیامبر را داشتند از نظر من کاملا روشن و آشکار می باشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 17:47
mohammad borhan
بر اساس فرموده امام صادق (ع) تمام پیامبران شهید شدند ولی چگونگی شهادت حضرت محمد (ص) در تاریخ به وضوح نیامده یا حد اقل من اطلاع ندارم ولی اطمینان دارم که ایشان شهید شدند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 8:17
عاطفه
بهتر است مطالب مختصر تر باشند و البته مفید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 1:11
ft_ba12
با توجه به مطالب فوق جوابهای مشخص شده بیش از یك جواب میباشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 0:30