خدا آدمهای بادکنکی را دوست ندارد!
در سیره تربیتى امام هادى علیهالسلام براى تربیت نفوس و زدودن صفات ناپسند از وجود آدمى به زمینهها و ریشههاى خودپسندى اشاره شده است. آن حضرت مىفرماید: «مَنْ اَمِنَ مَكْرَ اللَّهِ وَ أَلِیمَ أَخْذِهِ تَكَبَّرَ حَتَّى یَحِلَّ بِهِ قَضَاوُهُ وَ نَافِذُ أَمْرِهِ وَ مَنْ كَانَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَیْهِ مَصَائِبُ الدُّنْیَا وَلَوْ قُرِضَ وَ نُشِرَ؛(1) هر كس از مكر و مؤاخذه دردناك خداوند، خود را در امان احساس كند، تكبر مىورزد تا اینكه با قضا و تقدیر خداوند مواجه گردد؛ اما انسانى كه بر دلیل روشنى از پروردگارش دست یافته است، مصیبتهاى دنیا بر او سخت نخواهد بود؛ گرچه قطعه قطعه شده و [اجزاء بدنش] پراكنده شود.»
هر كس از خود راضى باشد، غضب كنندگان بر او بسیار خواهند شد
طبق این رهنمودِ ارزشمند، هر شخصى در راه رسیدن به تكامل و مقام والاى انسانیت لازم است كه هرگز از وجود خداوند متعال و محاسبه و مؤاخذهاش غفلت نكند. غفلت از خداوند و روز معاد، انسان را به انواع مفاسد دچار مىكند و در حقیقت از خدا فراموشى به خود فراموشى تنزل یافته، هدف خود را در زندگى گم مىكند. چنین فرد غافلى از خود هرگز نمىپرسد كه:
از كجا آمدهام آمدنم بهر چه بود به كجا مىروم آخر ننمایى وطنم
اما اگر انسان خود را در پرتو نور الهى قرار دهد و از نسیم رحمت حق بهرهور گردد، هرگز در مقابل حوادث و مصائب دنیوى مغلوب نمىگردد؛ چرا كه به پشتوانهاى قوى همچون نیروى حق تكیه زده و در حصارى محكم پناه گرفته است.
بنابراین، ریشه مهم لغزشها، خطاها و آلوده شدن به صفات ناپسند، همان غفلت از خداوند و خود فراموشى است كه اشخاص را از رسیدن به اهداف والاى انسانى باز مىدارد.
عذاب جهنم و محرومیت از الطاف الهى از دیگر رهاوردهاى تكبر است
امام دهم علیهالسلام در روایتى دیگر به عواقب زیانبار صفت ناپسند تكبر اشاره كرده و در این مورد هشدار داده و فرموده است: «مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَیْهِ؛(2) هر كس از خود راضى باشد، غضب كنندگان بر او بسیار خواهند شد.»
صفت تكبر انسان را نه تنها در معرض خشم مردم، بلكه مورد غضب خداوند نیز قرار مىدهد كه در قرآن فرمود: «إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِینَ»؛(3) «خداوند گردنكشان [و متكبران] را دوست ندارد.» عذاب جهنم و محرومیت از الطاف الهى از دیگر رهاوردهاى تكبر است.
خویشتن را بزرگ مىبینى؟ راست گفتند یك دو بیند لوچ
در روایت آمده است كه روزى حضرت سلیمان بن داود علیهماالسلام امر كرد كه تمام پرندگان و انس و جن به همراه او بیرون آمده، در بساط شگفت انگیز سلیمان علیهالسلام جاى گیرند. دویست هزار نفر از بنى آدم و دویست هزار نفر از جنیان با او بودند. بساط او به قدرى بلند شد كه صداى تسبیح ملائكه را در آسمانها شنید. سپس بساط او آن قدر پایین آمد كه كف پایش به دریا رسید. در آن حال، ندایى آسمانى به اصحاب سلیمان علیهالسلام گفت: اگر در دل فرمانرواى شما (سلیمان علیهالسلام) ذرهاى تكبر بود، بیشتر از آنچه بلند كردهاند، او را به زمین فرو مىبردند.(4)
ز خاك آفریـدت خداوند پاك پس اى بنده افتادگى كن چو خاك
تواضع سر رفعت افرازدت تـكــبــر بــه خــاك انــدر انـــدازدت
1. تحف العقول، ص 483. 2. بحارالانوار، ج 69، ص 316. 3. نحل / 23. 4. معراج السعاده، ص 270.
تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری