ارتباط مردگان با عالم دنیا
رازهای مرگ 27
آنچه گذشت:
در نوشتار پیشتر گفته شد که روح آدمی پس از مفارقت از جسم به بدنی همگون با بدن دنیایی خود می پیوندد.
کثیری از مردمان پس از مرگ با چشم و گوش باز بسیاری از رازهای نهان را آشکارا میبینند و میشنوند؛ با این همه، پاره ای از حقایق همچنان در کتم راز مانده و نه در برزخ که در روز رستاخیز ظهور می یابند.
دیدار از اهل و خانواده
... علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن ابن أبی عمیر ، عن حفص بن البختری ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : إن المؤمن لیزور أهله فیرى ما یحب ویستر عنه ما یكره وإن الكافر لیزور أهله فیرى ما یكره ویستر عنه ما یحبّ قال : ومنهم من یزور كل جمعة ومنهم من یزور على قدر عمله .1
مؤمن به دیدار خانوادهاش میآید و آنچه را که نسبت به آنان دوست دارد میبیند و آنچه کراهت دارد از او پوشیده میشود و کافر نیز به دیدار اهلش میآید و آنچه را از آن کراهت دارد میبیند و آنچه را دوست دارد از او پوشیده میشود.
- محمد بن یحیى ، عن أحمد بن محمد ، عن علی بن الحكم ، عن علی بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : ما من مؤمن ولا كافر إلا وهو یأتی أهله عند زوال الشمس فإذا رأى أهله یعملون بالصالحات حمد الله على ذلك وإذا رأى الكافر أهله یعملون بالصالحات كانت علیه حسرة2
هیچ مؤمنی یا کافری نیست مگر اینکه در هنگام زوال خورشید به دیدن خانوادهاش میآید اگر مؤمن دید خانوادهاش مشغول اعمال صالحاند خداوند را سپاس میگوید و کافر اگر ببیند خانواده و اهل او عمل صالح انجام میدهند حسرت میخورد.
- عدة من أصحابنا ، عن سهل بن زیاد ، عن ابن محبوب ، عن إسحاق بن عمار عن أبی الحسن الأول ( علیه السلام ) قال : سألته عن المیت یزور أهله ؟ قال : نعم فقلت : فی كم یزور ؟ قال : فی الجمعة وفی الشهر وفی السنة على قدر منزلته ، فقلت : فی أی صورة یأتیهم ؟ قال : فی صورة طائر لطیف یسقط على جدرهم ویشرف علیهم فإن رآهم بخیر فرح وإن رآهم بشرٍّ وحاجة حزن واغتمّ .3
اسحاق بن عمار میگوید از ابوالحسن اول امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) پرسیدم: آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟ حضرت فرمودند: بله- پرسیدم هر چند گاه؟ فرمودند بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، هر هفته یا هر ماه یا هر سال. پرسیدم به چه شکلی به نزد آنها میآید؟ فرمودند به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه هایشان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد. اگر آنها را مشغول کار خیر دید شاد میشود و اگر آنها را در سختی و حاجتمندی دید غمگین میگردد.
اینکه حضرت فرمودند به صورت پرندهای لطیف در حقیقت یک نوع تمثّل در قالب و تجسم ارواح است و مقصود از پرنده نیز پرنده ی مادّی یا معهود و آشنای ذهنی ما، نمیباشد.
معانی فوق از این آیه ی شریفه نیز بدست میآید.
"وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 4" ؛ البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده اند، بلكه زنده و در نزد خدا متنّعم خواهند بود.
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ذیل این آیه بیانی نزدیك به روایت یونس دارد. سپس میافزاید: جعفر بن ابی طالب را كه در جنگ موته شهید شد، در حالی مشاهده كردم كه با دو بال همراه فرشتگان در پرواز بود . بنابراین، شهیدان نخواهند مرد و نمرده وارد بهشت برزخی میشوند؛ گرچه از لحاظ قوانین حاكم بر طبیعت، میمیرند و مردهاند.5
پی نوشت ها:
1 - فروع کافی: ج 2 / ص 230 / ح 1
2 - فروع کافی: ج 3/ ص 230 / ح 2
3 - فروع کافی: ج 3/ ص 230 / ح 3
4 - سورهی آل عمران، آیهی 169
5 -مجمع البیان، ج 2، ص 883
تالیف: محمد حسین رحیمی
فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان